​Gigantul american Uber a făcut din 2015 obiectul unei anchete pentru „muncă ascunsă”, care urmărește condiţiile de angajare ale şoferilor săi, a declarat miercuri o sursă familiarizată cu problema, pentru AFP.

Masina UberFoto: Dreamstime.com

Această anchetă, deschisă în 2015, dar care este „latentă” de mult timp, potrivit unei surse familiarizate cu problema, a fost reactivată în 2020 în urma unui raport către Justiție al Urssaf (instituție franceză responsabilă cu recuperarea contribuțiilor sociale) care a fost încredințat acestui organism și anchetatorilor de la Oficiul Central de Combatere a Muncii Nelegale.

Contactat de AFP, Urssaf a refuzat să comenteze.

Potrivit unei surse familiarizate cu problema, ancheta, aflată în faza incipientă, se referă la fapte care ar fi avut loc din 2015 și până în prezent.

Câteva „zeci” de audieri ale șoferilor Uber sunt planificate „pentru a le cunoaște starea de angajare și de recrutare”, a adăugat această sursă.

Statutul de liber profesionist al șoferilor Uber sau curierii platformei de livrare a meselor Deliveroo, două companii emblematice din economia la cerere, este contestat în multe țări de instanțe sau, mai rar, de legi, împingând uneori giganții din sector să obțină soluții de compromis.

Un tribunal din Marea Britanie a dat luni o decizie împotriva Uber, hotărând că operatorii din Londra nu sunt simpli „agenți” pentru șoferi, ci au o relație contractuală directă cu clienții, scrie AFP.

Sentința, care afectează toți operatorii de taxi care își desfășoară activitatea în capitala britanică, vine în urma unei decizii răsunătoare a Curții Supreme britanice din februarie, care a obligat Uber să acorde șoferilor săi din Regatul Unit statutul hibrid de salariați.

În Olanda, o instanță a decis în septembrie că șoferii Uber aveau într-adevăr un contract de muncă și nu lucrează pe cont propriu, dând o lovitură grea Uber.