Comisia Europeană este sub presiune să relaxeze în continuare regulile privind alocarea sloturilor orare de aeroport pentru companiile aeriene din UE, care împing avioanele să zboare goale pe fondul pandemiei, scrie AFP.

Avioane in zborFoto: Max Pixel

Ministrul belgian al Mobilității, Georges Gilkinet, i-a scris luni comisarului pentru transporturi, Adina Valean, pentru a pune capăt unei aberații economice și de mediu denunțate de sectorul aviației.

Sloturile orare sunt un element cheie în cadrul operațiunilor fiecărei companii aeriene. Acestea permit unei companii să decoleze și să aterizeze pe un anumit aeroport într-un interval orar bine determinat.

În vremuri normale, normele europene prevăd că companiile trebuie să utilizeze cel puțin 80% din sloturile de decolare și aterizare care le sunt alocate pe aeroporturi, altfel își pierd drepturile în sezonul următor.

Aceste reguli au devenit inaplicabile de colapsul cererii de bilete și de criza istorică a industriei cauzată de pandemia de coronavirus.

După ce regulamentul a fost suspendat în martie 2020 pentru a împiedica companiile să opereze zboruri goale pentru a-și păstra sloturile, Bruxelles-ul a recomandat o revenire treptată la normal după redresarea parțială a traficului.

Din 28 martie 2021, companiile sunt obligate să utilizeze 50% din sloturile lor de decolare și aterizare pentru a le putea păstra, dar acest nivel este considerat excesiv de sectorul aviației, care încă se redresează, mai ales după apariția variantei Omicron care a provocat o nouă scădere a rezervărilor în această iarnă.

Pe 15 decembrie, Bruxelles-ul a anunțat că acest prag va fi majorat în continuare la 64% pentru sezonul de vară următor, din 28 martie până în 29 octombrie, înfuriind companiile aeriene.

În scrisoarea sa adresată Comisiei, Gilkinet solicită o scădere suplimentară a acestui prag, invocând circumstanțe excepționale, a aflat AFP.

CEO-ul Grupului Lufthansa, Carsten Spohr, a avertizat pe 23 decembrie că va fi obligat să opereze „18.000 de zboruri inutile” în timpul iernii „doar pentru a-și păstra drepturile de decolare și aterizare”, într-un interviu acordat cotidianului FAZ.

„În ciuda cererilor noastre stringente pentru mai multă flexibilitate, UE a aprobat o regulă de utilizare de 50% (...) în mod clar nerealist”, a declarat pentru AFP un purtător de cuvânt al Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), care reprezintă marea majoritate a companiilor.

Air France, „care nu a operat niciodată un zbor gol pentru a păstra sloturile și nu intenționează să facă acest lucru”, a declarat că „este” în favoarea unei reevaluări a acestor reguli, astfel încât companiile să continue să opereze zboruri numai atunci când cererea o justifică”.

Bruxelles-ul își explică fermitatea printr-un imperativ al concurenței. Un purtător de cuvânt al Comisiei a invocat miercuri „necesitatea de a se asigura că capacitatea aeroportului este utilizată în mod competitiv în beneficiul tuturor consumatorilor”.