Traficul aerian în Europa a crescut cu 37% între 2020 și 2021, potrivit unui raport publicat marți de secția europeană a Consiliului Internațional al Aeroporturilor, care arată că activitatea este încă de 59% din nivelul pre-pandemic., potrivit EFE, citată de Rador.

In aeroportul OtopeniFoto: Hotnews

"Deocamdată, impactul variantei Omicron rămâne foarte semnificativ (...). Aceasta înseamnă că primul trimestru va fi dezamăgitor, dar ne așteptăm ca traficul să se îmbunătățească pe măsură ce se apropie primăvara", a declarat directorul general al ACI EUROPE, Olivier Jankovec.

Aviația europeană a pierdut 1,4 miliarde de pasageri față de 2019, ultimul an de activitate normală înainte de izbucnirea pandemiei de coronavirus, iar contextul actual indică faptul că aeroporturile mici își revin mai repede decât cele mari, se arată în raport.

„După ce am pierdut 1,72 miliarde de pasageri în 2020, cu toții aveam mari speranțe într-o redresare puternică în 2021. Dar anul trecut s-a dovedit a fi un alt an dificil”, a spus Jankovec.

Nivelul scăzut de trafic înseamnă că aeroporturile „rămân sub un stres considerabil, cu o slăbiciune financiară sistemică în industria noastră”, a adăugat el.

Varianta Delta a compromis prima jumătate a anului, cu o scădere a traficului de 77,7% față de 2019, însă nivelurile s-au redresat din a doua jumătate și, grație vaccinării și certificatelor de facilitare a călătoriilor, s-a limitat scăderea la 42,4% în raport cu anul dinaintea pandemiei.

Aeroporturile Uniunii Europene, nu ale întregului continent european, au înregistrat o creștere de doar 29,2% față de 2020 și continuă cu un trafic cu 64,6% mai mic decât în ​​2019.

Aeroporturile care au avut cele mai bune rezultate în comparație cu 2019 au fost cele din Grecia (-46,8%), România (-52,7%), Luxemburg (-53,9%), Cipru, (-55,6%), Bulgaria (-55,9%), Spania (-56,4%) și Portugalia (-57,9%).

La extrema opusă se aflau aeroporturile Finlandei (-80,5%), Regatului Unit (-78,1%), Republicii Cehe (-74,8%) și Irlandei (-74,4%), din cauza „restricțiilor severe de călătorie impuse de aceste țări”, a indicat ACI Europe.

Pe întreg anul 2021, cele mai aglomerate aeroporturi din Europa au fost Istanbul, Moscova Sheremetyevo, Paris-CDG, Amsterdam-Schiphol și Moscova Domodedovo.

În ceea ce privește luna decembrie, primul a fost cel din Istanbul, urmat de Paris-CDG, Londra-Heathrow, Madrid și Amsterdam-Schiphol.

Marile aeroporturi, în orice caz, au înregistrat cifre mai slabe decât cele care primesc în medie mai puțin de 5 milioane de pasageri pe an, ceea ce a limitat pierderea de trafic la 53,5% față de 2019, față de scăderea de 63,3% la cele mari.

În ultimul exercițiu financiar, traficul de marfă a crescut cu 21,8% pe întreaga rețea de aeroporturi europene față de anul precedent, iar volumul a fost cu 7,7% peste nivelurile pre-pandemice.