Doi ani de pandemie - și un început de război în proximitate, izbucnit imediat după ce SarS-Cov-2 a dat semne că nu mai e o amenințare globală gravă - au transformat și continuă să transforme radical societatea, pe multiple planuri - inclusiv în ce privește felul în care muncim.

Apă pentru acasă pentru angajațiFoto: La Fantana

Nu puțini sunt angajatorii - în special în IT, servicii sau în sediile administrative ale companiilor mari - unde se lucrează în sistem hibrid (parțial de acasă, parțial la birou) sau unde s-a permanentizat chiar telemunca (date fiind opțiunea angajatului și eficiența dovedită, în anumite circumstanțe, a acestui sistem).

În această „nouă ordine a muncii”, din perspectiva resurselor umane, o provocare suplimentară este retenția angajaților pe o piață ultracompetitivă și deja foarte dinamică. Când ai nevoie doar de competențele tale, un laptop și o conexiune la internet, de pildă, pentru a aduce plusvaloare angajatorului, cei care au nevoie de aceste competențe vor face un efort suplimentar pentru a te face să rămâi alături de ei.

Aici apare soluția pachetelor de beneficii - o practică generalizată în câmpul muncii, în care, dincolo de salariu, angajatului i se oferă diverse facilități pentru a-l face să se simtă apreciat, răsplătit, confortabil etc. la locul său de muncă. De la primele de Crăciun și Paște la zile suplimentare de concediu, transport, servicii de comunicații sau acces la alte servicii (sală, consultații medicale, dentist, agenții de turism ș.a.m.d.), gama de beneficii e uriașă și depinde mai ales de cât de motivat este angajatorul să-i păstreze pe cei mai buni.

Apa bună de băut ar trebui - și poate - fi unul dintre aceste beneficii.

Trăim într-o țară în care, deși nu există probleme fundamentale privind accesul la o apă sigură de băut, există probleme structurale și, mai ales, culturale care fac din apa de fiecare zi o provocare suplimentară. Un român din doi bea cu neîncredere sau nu bea direct apa de la robinet. Mai important și mai relevant pentru anii pe care-i trăim - foarte mulți români consideră că apa cea mai bună/mai sigură e cea pe care o cumpără la PET din magazin - ceea ce a făcut ca România, încă slab dezvoltată din perspectivele reciclării și a educației ecologice, să aibă o problemă gravă cu plasticul de unică folosință care ne afectează bazinul hidrografic și, implicit, prezintă un risc de sănătate pe termen lung.

Într-un astfel de context, angajatorii au mai multe motive să includă serviciile de hidratare cu apă în pachetele de beneficii.

  • Angajatorul oferă, în marea majoritate a cazurilor, apă sigură angajaților la birou, prin celebrele dozatoare de tip watercooler (cu apă îmbuteliată) sau POU (cu apă din sistem, filtrată). Acum o pot face și pentru angajații care lucrează parțial sau permanent de acasă;
  • Angajatorul devine proactiv în încurajarea angajatului să-și ofere o mai bună calitate a vieții, accesând un serviciu de care beneficia la birou și reducând numărul de ambalaje de unică folosință pe care le pune în circulație;
  • Angajatorul oferă un beneficiu de utilitate și importanță majoră (accesul la apă de băut, de a cărei calitate depinde în bună măsură sănătatea fiecărui individ), demonstrând astfel că e realmente interesat de starea de bine a angajatului său.

Există, în România, o companie specializată care include în oferta sa servicii gândite special pentru angajatorii care doresc să ofere apă sigură angajaților. Cei care pot decide accesarea unor astfel de servicii o pot face la adresa de e-mail: beneficii.angajati@lafantana.ro

Accesibilitatea apei de băut este una dintre preocupările majore ale lumii, într-un context în care schimbările climatice au un impact puternic, uneori devastator, asupra acestui acces. În Europa, Comisia Europeană și statelele membre sunt angajate într-un proces amplu de accesibilizare a apei potabile, iar unele țări au introdus această prevedere chiar în constituție.

Apa trebuie - și poate - să devină mai accesibilă și din perspectiva relațiilor de muncă. ​

Articol susținut de La Fântâna