Primele de asigurare pentru unele companii aeriene şi maritime expuse în special războiului din Ucraina au crescut de peste două ori, mărind costurile suportate de acestea, spun surse din industrie, citate de Reuters și news.ro.

petrolierFoto: Getty Images

Primele de asigurări comerciale globale au crescut în medie cu 11% în primul trimestru, potrivit brokerului de asigurări Marsh, care a spus că războiul exercită o presiune în creştere asupra acestora.

Dar cifra generală maschează mişcări mai clare în unele sectoare şi acoperă doar primele cinci săptămâni după invazie.

Războiul este de obicei exclus din poliţele de asigurare obişnuite. Clienţii cumpără o asigurare suplimentară de război, pe lângă asigurarea obişnuită.

Garrett Hanrahan, director pentru aviaţie la Marsh, a declarat că asigurarea de război pentru aviaţie nu mai este disponibilă pentru Ucraina, Rusia şi Belarus, ca urmare a conflictului.

Pentru restul lumii, asigurarea pentru război a aviaţiei s-a dublat, deoarece asigurătorii încearcă să-şi recupereze o parte din pierderi, a spus el.

Piaţa războiului începe să se refacă prin creşterea preţurilor”.

Conflictul, pe care Rusia îl numeşte ”operaţiune militară specială”, ar putea duce la pierderi de asigurare de 16 miliarde de dolari - 35 de miliarde de dolari în aşa-numitele clase de asigurări ”de specialitate”, cum ar fi aviaţia, sectorul maritim, creditul comercial, riscul politic şi cibernetic, a spus S&P Global într-un raport.

Numai solicitările de despăguburi din partea aviaţiei ar putea însemna 15 miliarde de dolari, a spus S&P Global, sute de avioane închiriate fiind blocate în Rusia ca urmare a sancţiunilor occidentale şi a contramăsurilor ruse.

Un locator de avioane a descris recentele creşteri ale costurilor de asigurare ca ”nefiind o privelişte frumoasă”.

Unii locatori de avioane - un sector deosebit de expus al pieţei deoarece avioanele lor sunt blocate în Rusia – trebuie acum să plătească de 10 ori prima lor iniţială, a spus un asigurator, în timp ce altul a spus că asigurătorii ar putea ”stabili preţul” pentru locatori.

În asigurarea navelor, asiguraţii plătesc o primă suplimentară de ”încălcare” atunci când o navă intră în ape deosebit de periculoase, locaţii care sunt actualizate de piaţa Lloyd’s.

Pentru zona din jurul apelor ruseşti şi ucrainene din Marea Neagră şi Marea Avov, aceasta a crescut de mai multe ori, au spus trei surse de asigurări, la aproximativ 5% din valoarea navei, de la 0,025% înainte de invazie, fiind în valoare de milioane de dolari pentru o poliţă de şapte zile.

De fiecare dată când o navă intră în acele ape, trebuie să plătească acea primă suplimentară. Tarifele pentru navele care intră în alte ape ruseşti au crescut şi ele cu cel puţin 50%, după ce piaţa Lloyd’s a clasificat toate porturile ruseşti ca fiind cu risc ridicat, au spus două dintre surse. Din cauza pericolelor, unii asigurători maritimi au încetat să ofere acoperire regiunii.