Asa numitii “consultanti de relocare” sunt angajati de companiile multinationale in calitate de valeti de lux pentru cadrele de conducere care se muta in Romania. Acestia sunt la dispozitia clientului pe care il ajuta sa se integreze, oferindu-i sfaturi legate de piata imobiliara, invatamant, locurile de distractie.

Pana in prezent, la serviciile consultantilor de relocare au apelat multinationale precum KBC, Nokia si ISDC. “Din cate stiu eu, mai sunt companii care se ocupa de relocare, dar se face confuzie intre mutarea de mobila si relocarea la nivelul la care o facem noi”, spune Elena Antoneac, managerul filialei PIR Group Romania. In sapte luni de activitate, compania a relocat 75 de persoane. “In general sunt relocati directori sau specialisti ai marilor companii”, mai spune Elena Antoneac.

Colaboratorii companiei, adica cei care se ocupa efectiv de angajatii relocati, sunt studenti. “In general angajam temporar studenti de la filologie, masteranzi care au fost plecati peste hotare cu burse”, explica Elena Antoneac. Ea spune ca angajatii si colaboratorii companiei vorbesc fluent cel putin doua limbi straine.

Servicii de lux la pretul unei Dacii

Pentru relocarea unui angajat, o companie poate plati intre 150 si 6000 de euro, in functie de solicitarile celui relocat. “In general, companiile mari stiu exact ce vor de la noi”, explica directorul PIR Group Romania. Compania de relocare pune la dispozitia clientului un consultant. Acesta, in functie de pachetul de servicii cumparat de client, indeplineste diferite functii: consultant imobiliar, ghid, asistent personal etc.

“Pentru pachetul de 6000 de euro, serviciile sunt mult mai complexe decat cele pentru pachetul de 150 de euro. Spre exemplu, sunt clienti care ne solicita sa le cautam o casa pe care sa o inchirieze sau sa gasim o gradinita pentru copii”, explica Elena Antoneac. Serviciul de relocare se extinde uneori si pentru membrii familiei, care sunt ajutati sa se adapteze conditiilor din tara.

Sfaturi matrimoniale pentru strainii veniti in Romania

Miruna Fulea este unul dintre consultanti. In opinia sa, cea mai mare provocare a job-ului de relocator este “deschiderea foarte mare pe care trebuie sa o ai fata de cultura si mediul din care provine clientul”.

“Sunt clienti din India care ne-au solicitat expres aer conditionat, desi clima din zona unde s-au relocat este mult mai racoroasa si, in mod normal, nu e nevoie de asa ceva”, spune Miruna Fulea.

In unele cazuri, relocatorul ajunge sa fie si consilier matrimonial. “Politica noastra este sa fim cat mai aproape de client”, mai spune Miruna Fulea.

Ajutati sa isi gasesca restaurantul preferat

Un consultant/relocator are in grija uneori doi, trei clienti. Acestia sunt preluati inca de la venirea in tara. Primele activitati ale relocatorului sunt cele de ghid. Clientilor relocati le sunt pregatite pachete care contin harti cu orasul in care vor munci, un ghid de conversatie.

“In general munca noastra se incheie dupa cateva luni. Daca dupa patru luni clientul inca ne suna inseamna ca nu s-a integrat”, mai spune Miruna Fulea.

In general strainii relocati in Romania solicita informatiile legate de zona in care locuiesc, restaurante, gradinite si scoli, asociatii ale etniei din care provin. “Sunt unii care se integreaza foarte rapid; acestia in general sunt la a doua sau a treia relocare. Cei mai pretentiosi sunt cei care sunt la prima relocare”, mai povesteste Miruna Fulea.