De la achiziționarea Twitter de către Elon Musk, unii utilizatori, nemulțumiți sau îngrijorați de măsurile anunțate de noul său șef, au decis să migreze către alte platforme, potrivit Reuters.

Elon MuskFoto: Mano Kors / Dreamstime

De la indignarea față de planul de concedieri masive în cadrul grupului până la temerile legate de o creștere a discursului extremist, fără a mai menționa opoziția față de modelul de abonament plătit dorit de Musk, motivele de plecare sunt numeroase.

Alternativele la Twitter se înmulțesc după ce Musk a cumpărat pasărea albastră

Mastodon, rețeaua „nu este de vânzare”

Necunoscut publicului larg până în urmă cu câteva zile, Mastodon cunoaște un val de popularitate în rândul internauților îngrijorați de viitorul Twitter.

Creat în 2016 de dezvoltatorul german Eugen Rochko, site-ul se prezintă ca o „rețea socială descentralizată gratuită și open source”, fără publicitate.

Concret, aceasta permite fiecărui utilizator să se alăture comunității pe care o alege în funcție de interesele sale, comunitatea stabilindu-și propriile reguli.

Mastodon, care se mândrește cu faptul că „nu este de vânzare”, constă într-o rețea de mii de servere independente, numite și instanțe. Membrii pot interacționa atât timp cât regulile de moderare ale serverelor respective sunt compatibile.

Pe contul său personal, Rochko spune că Mastodon a ajuns luni la peste un milion de utilizatori activi lunar, prin adăugarea a 1.124 de servere și aproape 490.000 de utilizatori noi din 27 octombrie, când Elon Musk a preluat Twitter.

Cu toate acestea, mai mulți utilizatori tentați de această experiență spun că sunt descurajați de aspectul neintuitiv al platformei, subliniind în special dificultatea creării unui cont.

Alții regretă faptul că moderarea conținutului este lăsată la discreția exclusivă a administratorilor de grup, ceea ce indică riscul unor decizii arbitrare.

În curs de dezvoltare

Alte platforme potențial atractive pentru cei care doresc să părăsească Twitter sunt încă în faza de dezvoltare.

Este cazul lui Bluesky, noul proiect al cofondatorului Twitter Jack Dorsey, care la sfârșitul lunii octombrie susținea că a avut 30.000 de persoane pe lista de așteptare în 48 de ore, sau al lui Cohost, care promite că datele personale ale utilizatorilor săi nu vor fi vândute niciodată.

Platforme consacrate, precum site-ul de microblogging Tumblr sau aplicația de chat audio Clubhouse, au cunoscut o revenire a popularității în discuțiile online.

Alte câteva start-up-uri atrag, de asemenea, atenția, printre care Counter Social și Tribel Social.

Rețele precum Gab, Parler sau Truth Social, platforma lansată de Donald Trump, se prezentau ca alternative conservatoare la Twitter chiar înainte de preluarea acestuia de către Elon Musk. Probabil că speră, de asemenea, să recâștige utilizatorii.

Încă un efect limitat

Deocamdată, nu există niciun indiciu că aceste alternative la Twitter vor putea concura, și cu atât mai puțin depăși, rețeaua lui Musk, care avea aproape 238 de milioane de utilizatori activi zilnic la sfârșitul lunii iunie.

Într-un tweet publicat luni seară, Elon Musk a dat chiar asigurări că „numărul de utilizatori Twitter a crescut considerabil în întreaga lume de la anunțarea acordului de achiziție”, fără a furniza însă cifre.

„Și acestea sunt primele zile”, a continuat antreprenorul miliardar. „Întrucât Twitter va deveni de departe cea mai de încredere sursă de adevăr, va fi indispensabilă.”

Rămâne de văzut dacă cele mai importante personalități de pe Twitter (cântăreți, sportivi, politicieni) vor continua să fie active acolo sau dacă își vor face simțită prezența pe platforme cu o audiență mult mai mare, cum ar fi Facebook, Instagram sau TikTok.

foto: Dreamstime