O comandă impresionantă pentru 500 de aeronave, atât Airbus, cât și Boeing, este pe punctul de a fi lansată de Air India, renăscută în cadrul conglomeratului Tata Group, afirmă surse din industrie, relatează Reuters.

Asamblarea unui Airbus A350Foto: VALENTINE CHAPUIS / AFP / Profimedia

În comandă vor putea fi incluse cel puțin 100 de avioane de mari dimensiuni (Airbus 350, Boeing 787 și 777), ultimele detalii fiind în curs de finalizare, spun sursele care au dorit să rămână anonime.

Valoarea ar depăși 100 de miliarde de dolari la prețuri de listă, incluzând toate opțiunile, urmând a fi una din cele mai mari din istorie pentru o singură companie și eclipsând-o pe cea de 460 de avioane Airbus și Boeing, plasată de American Airlines cu mai bine de 10 ani în urmă.

Chiar și după reduceri importante anticipate, afacerea tot va fi de zeci de miliarde și va încheia optimist un an dificil pentru o industrie ale cărei avioane redevin cerute, dar se confruntă cu creșterea presiunilor economice și de mediu.

Informația vine la doar câteva zile după ce Tata a anunțat fuziunea dintre Air India și Vistara, o societate mixtă cu Singapore Airlines, pentru a crea un transportator mai mare și a-i consolida prezența pe plan intern și internațional.

Fondată de JRD Tata în 1932, Air India a fost naționalizată în 1953 și a avut dificultăți financiare după anul 2010. Tata a preluat din nou controlul în ianuarie și urmărește să-i reînvie reputația de clasă mondială. Comanda planificată confirmă strategia de recâștigare de trafic din și înspre India, piață dominată acum de companii străine ca Emirates și de cel mai mare transportator indian, IndiGo.

Livrate pe parcursul a cel puțin un deceniu, cele 500 de avioane vor înlocui și extinde flota pe piața aeriană mondială cu cea mai mare creștere, contribuind la obiectivul prim-ministrului Narendra Modi de a aduce economia națională la 5 trilioane de dolari.

Dar experții consideră că ambițiile lui Air India de a redobândi o puternică prezență globală vor întâmpina mari dificultăți, ca infrastructura internă modestă, lipsa de piloți și concurența acerbă cu companii aeriene străine.