Consiliul ASF a decis joi seară să ridice autorizația companiei Euroins, care intră, conform legii, în insolvență. 2,5 milioane de români sunt asigurați la compania Euroins, ”care are 400 de milioane de euro lipsă față de SCR, cerința de capital de solvabilitate”, potrivit unor surse Libertatea.

Kiril Boshov si Tanja Blatnik, EuroinsFoto: AGERPRES

Întrebată de ziar, ASF nu a confirmat decizia, autoritatea planificându-și să comunice public vineri dimineață decizia de azi, potrivit informațiilor redacției.

Pe de altă parte, surse din piață citate de Profit.ro susțin că ASF a decis joi seară să ridice doar autorizația conducerii companiei Euroins, cu posibilitatea formulării către instanță, în perioada viitoare, a unei cereri de intrare în insolvență, susțin surse din piață.

Astfel, se susține că nu este exclusă la acest moment formularea unei cereri din partea ASF către instanță de declanșare a insolvenței, după constatarea, conform procedurii, a unei astfel de stări de fapt.

Aceleași surse vorbesc că, în lipsa cererii insolvenței, varianta este începerea procedurilor de gestionare a companiei de către un administrator temporar, respectiv Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), scrie Profit.ro.

„Până la această oră Euroins Romania și Eurohold Bulgaria nu au fost informate despre nici o decizie ASF privind societatea”, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanții Euroins România.

Oficialii ASF nu au putut fi contactați pentru declarații pe acest subiect.

Premierul Ciucă anunțase miercuri că a vorbit cu șeful ASF despre situația Euroins avertizândcă dacă intră în insolvență vor fi afectați mulți oameni.

​„Am discutat săptămâna trecută cu Nicu Marcu, președintele ASF, urmează să se finalizeze controlul la Euroins și joi, așa am fost informat, ar urma să fie prezentate concluziile raportului de control, a declarat miercuri premierul Nicolae Ciucă, înainte de începutul ședinței de Guvern.

Ar mai putea suporta FGA încă un faliment RCA? Cât a plătit până acum către păgubiții Astra, Carpatica și City Insurance

​Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a plătit peste 150 milioane de euro către păgubiții City Insurance de la finele lunii noiembrie 2021 și până vineri, 10 martie 2023, din care aproape 28 milioane euro doar în primele 2 luni din acest an, arată datele furnizate la solicitarea HotNews.ro de către FGA.

Grupul Eurohold a dat noi detalii despre contractul de reasigurare semnat de Euroins România cu EIG Re, reasigurătorul grupului Euroins Insurance Group (EIG), precizând că „valoarea totală a riscului reasigurat transferat către EIG Re este de 1,5 miliarde lei (peste 300 milioane euro).”

În acest context, HotNews.ro a solicitat Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) să precizeze de ce resurse financiare dispune în prezent și dacă ar putea suporta un nou faliment RCA.

Iată răspunsul FGA:

„La data de 10 martie 2023 disponibilitățile financiare ale FGA erau de 180,3 milioane lei.

Conform articolului 5 din Legea 213/2015, cu modificările și completările ulterioare, Fondul își poate suplimenta necesarul de lichiditate din următoarele resurse:

  • contribuţii ale asigurătorilor la Fond;
  • dobânzi şi penalităţi de întârziere din plata cu întârziere a contribuțiilor de către asigurători;
  • sume din fructificarea disponibilităţilor Fondului;
  • sume din recuperarea creanţelor Fondului;
  • sume provenite din dobânzile legale aferente împrumuturilor acordate Fondului de rezoluţie pentru asigurători, administrat de Fond;
  • sume provenite din alte surse, stabilite conform legii;
  • împrumuturi de la instituţiile de credit sau împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
  • dobânzi sau taxe în legătură cu orice împrumuturi sau garanţii furnizate asigurătorului supus rezoluţiei, conform prevederilor art. 59 lit. b) din Legea nr. 246/2015.

În vederea îndeplinirii obligațiilor către creditorii de asigurare, FGA va aplica dispozițiile Legii nr.213/2015, realizând analize periodice cu privire la evoluția cererilor de plată înregistrate și a provizioanelor aferente, iar în baza datelor și informațiilor actualizate permanent, a estimărilor referitoare la evoluția veniturilor din contibuții, precum și a modificărilor legislative, FGA va propune modificări ale reîntregirii disponibilului, dacă situația o va impune.

Plafonarea prețurilor RCA ar putea însemna, de fapt, prețuri mai mari pentru unii șoferi / Ce prețuri sunt acum în București comparativ cu alte orașe

Plafonarea prețurilor RCA, luată în calcul de ASF, în scandalul generat de creșterea noilor tarife de referință, ar putea fi costisitoare pentru mulți șoferi, mai ales pentru cei din alte localități decât București, pentru care sunt asigurători care vând RCA sub tarifele de referință, care nu sunt obligatorii, ci doar orientative.

În plin scandal generat de creșterea noilor tarife de referință RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a dat foarte puține explicații, mulțumindu-se să publice pe site un grafic cu prețuri comparative în care a spus că „aceste tarife de referință nu sunt prețuri de vânzare și că acestea au crescut cu 16,28% în ultimele 6 luni.”

Pentru a liniști și mai mult spiritele, purtătorul de cuvânt al ASF, Daniel Apostol, a declarat scurt că: „în vederea protecției consumatorilori, ASF ia în calcul plafonarea prețurilor RCA”.

Plafonarea prețurilor RCA nu ar fi o premieră în România. O măsură similară a fost luată în anul 2016, de către Guvernul Cioloș, pentru o perioadă de 6 luni. Asigurătorii au dat în judecată Guvernul, iar România a intrat în procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană.

  • Ar fi benefică sau nu pentru asigurați o nouă plafonare a prețurilor RCA?

HotNews.ro a analizat ce prețuri finale sunt acum la RCA comparativ cu noile tarife de referință anunțate de ASF pentru a vedea cum ar putea fi afectați asigurații.

În condițiile în care tarifele de referință anunțate de ASF sunt valabile pentru șoferii care sunt în clasa B0, HotNews.ro a solicitat brokerilor de asigurări mai multe simulări de oferte RCA pentru această categorie.

Datele arată că în București, prețurile finale RCA sunt mai mari decât cele de referință atât pentru persoane fizice cât și pentru persoane juridice încadrate la clasa B0.

În restul localităților, prețurile finale RCA pot fi mai mici dar și mai mari decât tariful de referință, în condițiile în care asigurătorii țin cont și de proprii indicatori în stabilirea acestor prețuri.

În București, prețurile RCA sunt de regulă mai ridicate decât în alte localități, în condițiile în care multe daune sunt făcute de proprietarii de mașini domiciliați în Capitală.

După cum se știe, Euroins și-a redus încă de anul trecut expunerea pe RCA și fuge în special de șoferii din București pentru a nu mai acumula alte daune, motiv pentru care practică cele mai mari prețuri RCA din Capitală.

  • știrea se actualizează