​Multe dintre marile uzine ale României au dat faliment, lăsând fără joburi zeci de mii de oameni, în timp ce utilajele au fost vândute la fier vechi, iar pe locul lor au fost construite mall-uri și cartiere rezidențiale. Este scenariul la care am fost martori de atâtea ori după Revoluție. La Damen Mangalia lucrează 1.500 de oameni. Investitorul privat de acolo, compania olandeză Damen, a anunțat în august că a luat decizia de a se retrage, iar statul român trebuie acum să se ocupe de tot, să asigure salariile oamenilor și să atragă comenzi care să țină șantierul funcțional. Deocamdată însă nu există niciun plan în acest sens.

Damen MangaliaFoto: Inquam Photos / Daniel Stoenciu

Povestea, pe scurt:

  • În 2018, investitorul de atunci, Daewoo, a decis să plece, iar pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen.
  • Firma olandeză a negociat stingerea datoriilor societăţii de peste 750 milioane de euro şi a donat partenerului român, Şantierul Naval 2 Mai, un pachet de 2% din acţiuni în schimbul obţinerii conducerii administrative şi executive. Așa a ajuns statul acționar majoritar.
  • Pentru că era prima situație de acest gen, în legislația privind guvernanța corporativă în companiile de stat a fost introdusă o excepție potrivit căreia investitorul privat putea să dețină controlul operațional al companiei, dacă asigura capital, know-how, tehnologie, comenzi şi contracte.
  • Anul acesta, legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată din nou, prin Legea 187/2023, aceasta fiind unul dintre jaloanele impuse de PNRR. Prin aceeași lege a fost înființată și Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.
  • Noua lege, inițiată de Guvern, nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, întrucât Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție. În timpul dezbaterii din Parlament, Ministerul Economiei a venit cu un amendament prin care avertiza că o plecare a Damen va duce la executarea statului român și la probleme sociale în județul Constanța. Amendamentul nu a fost votat însă de către Parlament.
  • Investitorul olandez a considerat că acest lucru încalcă memorandumul încheiat cu statul român în 2018 și a anunțat, în august, că se va retrage de tot din afacerea de la Mangalia, urmând să rămână, în România, doar la șantierul naval de la Galați.
  • Acum, statul român, fiind acționar majoritar, trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului din Mangalia, să vină cu finanțare, să caute comenzi și să plătească salariile.

Damen a anunțat în august că va pleca de la Șantierul Naval Mangalia

La începutul lunii august, Damen a notificat oficial statul român că nu va mai asigura niciun fel de finanțare la șantierul din Mangalia și nu a mai adus comenzi noi.

Compania a convocat o adunare generală extraordinară a acționarilor pentru 14 noiembrie, în care cere statului „suplimentarea finanțării pentru anul 2023 și suport în finanțare", după cum arată convocatorul AGEA, publicat în Monitorul Oficial.

Potrivit informațiilor HotNews.ro, o convocare similară a acționarilor a avut loc pe 11 septembrie, iar atunci reprezentanții statului ar fi refuzat să acorde finanțarea cerută. În aceste condiții, ar exista riscul ca șantierul să rămână fără bani de salarii în câteva luni, dacă statul român nu vine cu vreo sursă de bani.

Olandezii de la Damen au refuzat să comenteze aceste informații.

„Ca urmare a întrebărilor dumneavoastră și având în vedere că nu există nici o evoluție relevantă a situației, care să necesite completarea declarațiilor noastre în acest moment, toate informațiile pot fi găsite în cele două comunicate de presă anterioare ale Damen Holding BV", au spus reprezentanții companiei, la solicitarea HotNews.ro.

Pe 11 august, Damen spunea: „Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023. Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate. Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate și nu are discuții în prezent cu nicio comisie".

Ministerul Economiei: Există riscul unor probleme sociale în județul Constanța

Contactat de HotNews.ro, ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, nu a dorit să comenteze situația actuală de la Mangalia.

Însă ministerul pe care îl conduce cunoaște foarte bine care sunt riscurile de acolo.

Într-un amendament depus în Parlament când s-a discutat Legea 187, reprezentanții Ministerului atrag atenția că există riscul ca statul să fie dat în judecată la instituțiile internaționale de arbitraj și să plătească penalități pentru încălcarea înțelegerii cu investitorul privat și, în plus, există riscul unor probleme sociale la nivelul județului Constanța:

„Având în vedere faptul ca Damen Shipyards Group a furnizat societăţii mixte know-how-ul necesar executării unor nave performante, asigurând piaţă de desfacere, susţinem ca situația de exceptare să fie menţinută în continuare, o modificare a condiţiilor legale afectând principiul fundamental care a stat la baza tranzacţiei din anul 2018 dintre Statul Roman, prin Şantierul Naval 2 Mai SA şi Damen Shipyards Group Olanda si a Memorandumului aprobat în şedinţa de Guvern din 21.06.2018 cu tema "Finalizarea negocierilor purtate între Societatea Şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia şi Damen Shipyards Group cu privire la contractul de societate mixtă" şi ar putea conduce la retragerea partenerului străin, riscul de executare a partenerului român, precum şi probleme sociale la nivelul judeţului Constanta", spune amendamentul Ministerului Economiei, care a fost respins în Parlament.