Romania este cea mai atractiva destinatie pentru investitii din Europa de Sud-Est, atragand interesul investitorilor pentru activitati cu valoare adaugata, se arata intr-un studiu al companiei de consultanta Ernst & Young. Astfel, 52% dintre potentialii investitori intervievati in cadrul studiului au indicat Romania ca o destinatie atractiva pentru investitii, in comparatie cu 50% pentru Turcia si 40% pentru Bulgaria.

Cele trei tari din top sunt urmate de Grecia, cu 31%, Croatia - 28%, Serbia -19%, Bosnia - Hertegovina - 10% si Cipru, cu 9%.

"Romania sta foarte bine, insa a pierdut ceva teren fata de anul trecut, cand a fost indicata de 58% dintre respondenti ca potentiala destinatie pentru investitii. Turcia insa, si-a imbunatatit atractivitatea de la 49% in 2007, la 50% in acest an", a declarat Fabrice Reynaud, senior manager Ernst & Young, cu ocazia prezentarii studiului "Atractivitatea investitionala in Europa de Sud-Est 2008".

Tara noastra este considerata ca destinatie favorita pentru activitati de productie si pentru centre de servicii, insa este devansata de Turcia in cazul amplasarii sediului unei firme.

Investitorii considera ca Romania este atractiva datorita costurilei fortei de munca, a fortei de munca calificata si a posibilitatii cresterii productivitatii, insa mai are de lucrat la imbunatatirea infrastructurii de transport si a celei de telecomunicatii, eradicarea coruptiei, imbunatatirea calitatii vietii, flexibilizarea legislatiei muncii si alinierea la standardele europene.

"Romania trebuie sa ia in considerare feedback-ul investitorilor straini, mai ales in ceea ce priveste aspectele negative. Trebuie sa fim atenti, la costul fortei de munca, aspect pe care investitorii il iau in calcul cand realizeaza planurile de investitii sau de localizare a sediilor", a este de parere Camelia Horlaci, country managing partener Ernst & Young.

Totodata, Romania ocupa prima pozitie in regiune si in functie de numarul investitiilor straine directe realizate in perioada 2006-2007, cand au fost inregistrate 149 de proiecte. Pe urmatoarele locuri se afla Serbia, cu 63 de proiecte, Bulgaria, cu 60 si Turcia cu 40 de proiecte. In ceea ce priveste valoarea proiectelor, pe primul loc in regiune se afla Turcia, unde investitiile straine directe au totalizat 14,9 miliarde de euro, in vreme ce valoarea proiectelor implementate in Romania a fost de 7,06 miliarde de euro.

Europa de Sud-Est prezinta interes scazut pentru activitatile de management, cercetare si dezvoltare

Costul fortei de munca, flexibilitatea legislatiei muncii si cresterea productivitatii fac ca Europa de Sud-Est sa fie cea mai atractiva regiune din Europa din punct de vedere al investitiilor. Regiunea este considerata de potentialii investitori ca destinatie favorita pentru activitatile de productie si se afla la acelasi nivel de interes cu Europa de Vest in ceea ce priveste centrele de servicii. Pe de alta parte, sud-estul Europei prezinta interes scazut pentru activitatile de management, cercetare si dezvoltare.

Regiunea ocupa o pozitie de lider din punct de vedere al costurilor fortei de munca si potentialului de crestere a productivitatii, dominand in activitatile cu necesar mare de forta de munca. Investitorii straini percep insa cresterea costurilor ca pe o potentiala amenintare pentru atractivitatea regiunii. De asemenea, calitatea vietii si a infrastructurii, percepute ca puncte slabe, genereaza interes scazut pentru activitatile cu valoare adaugata mare.

Studiul Ernst & Young mai arata ca exista o diferenta mare intre perceptia investitorilor prezenti in regiune si cea a investitorilor potentiali. Fabrice Reynaud a spus ca este nevoie de campanii de imagine pentru a reduce aceasta diferenta.

Editia din acest an a studiului privind atractivitatea Europei de Sud-Est s-a realizat in luna ianuarie 2008 in opt tari din regiune: Romania, Bulgaria, Grecia, Turcia, Cipru, Croatia, Serbia, si Bosnia-Hertegovina. Pentru acest studiu au fost intervievate, prin telefon si e-mail, 216 persoane care ocupa functii executive in companii din diferite regiuni ale lumii. In ceea ce priveste marimea companiilor, 51% au o cifra de afaceri mai mica de 150 de milioane de euro, 33% intre 150 de milioane di 1,5 miliarde de euro, iar 15% au o cifra de afaceri de peste 1,5 miliarde de euro.