Interviu HotNews.ro

Oren David, ambasadorul Israelului in Romania: Exportul de diamante si investitiile in energii regenerabile sunt urmatoarele coordonate ale cooperarii economice israeliano-romane

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Luni, 19 mai 2008, 14:02 Economie | Companii


Ambasadorul Israelului, Oren David
Foto: Hotnews
Relatiile diplomatice ale Romaniei cu Israelul au aceeasi vechime ca statul insusi: 60 de ani, aniversati in 8 mai, potrivit calendarului evreiesc. La nivel politic, relatia este aproape perfecta, a declarat ambasadorul Oren David intr-un interviu pentru HotNews.ro, iar relatiile economice sunt in plina dezvoltare. Energiile regenerabile si inalta tehnologie sunt urmatoarele domenii pentru investitiile israeliene, in timp ce comertul ar putea capata o noua dimensiune: exportul de diamante in Romania.

Informatia pe scurt:
  • In primele doua luni ale lui 2008, numarul turistilor romani in Israel a crescut cu 142% fata de perioada similara a anului precedent. Dupa eliminarea vizelor de la 1 martie 2008, se asteapta o crestere semnificativa a acestuia.
  • Noi investitii israeliene vor fi in managementul apei si in domeniul energiilor regenerabile.
  • Autoritatile romane au recunoscut Holocaustul, dar proiectul privind construirea unui memorial al Holocaustului nu a inregistrat nici un progres.
 

Reporter: De curand s-au implinit 60 de ani de la crearea statului Israel. Romania a stabilit relatii diplomatice inca de la inceput si ele au fost intotdeauna bune. Au existat totusi, de-a lungul timpului, puncte sensibile in aceste relatii?

Oren David: Raspunsul e nu, ceea ce e minunat. Nu avem nimic de corectat in relatia noastra diplomatica. Scopul nostru este insa de a le imbunatati, chiar si cand lucrurile par perfecte. Relatiile cu Romania sunt unice in multe sensuri: Romania este singura tara din aceasta zona care a mentinut relatii diplomatice continue cu Israelul, timp de 60 de ani. Vorbim despre aniversarea a 60 de ani a Israelului, dar in acelasi timp de 60 de ani de relatii diplomatice cu Romania. Dupa 1989 relatiile au devenit mai puternice si mai profunde si acopera toate componentele posibile. 

 
Oren David si-a inceput anul trecut mandatul de ambasador in Romania. El a fost directorul Departamentului Economic din cadrul MAE israelian, iar anterior a lucrat la misiunea israeliana la Natiunile Unite, pe probleme de afaceri politice la Consiliul de Securitate si Secretariatul ONU. A mai fost consul la Toronto si a lucrat si la Departamentul pentru America de Nord din cadrul MAE israelian. David a facut studii de relaţii internationale si stiinte politice si are un masterat in studii europene la Universitatea ebraica din Ierusalim.
 
 
Carte de vizita Oren David
Cand vine vorba despre domeniul economic, sunt atat de multe companii israeliene care au decis sa  vina in Romania. Au ales Romania ca destinatie a activitatilor lor sau ca "hub" pentru a-si dezvolta afacerile in intreaga regiune. Cooperarea acopera toate domeniile economice, incepand cu hi-tech si comunicatii. In cer, satelitii israelieni ofera servicii companiilor de telecomunicatii romanesti, iar sub pamant, avem structuri si cabluri pentru managementul apei.

Sunt investitii si in piata imobiliara, in domeniul hotelier, al vestimentatiei sau in industria alimentara. Poti vedea de la fereastra mea reclamele la firme israeliene (n.r. panorama de la fereastra biroului ambasadorului este asupra Pietei Unirii): Elite, Prigat, Kenvelo, Fox, Banca Leumi. In domeniul financiar Banca Leumi a intrat in Romania acum un an si jumatate si are deja 37 de filiale in toata tara si se extinde in continuare.

Sunt companii israeliene de asigurari, de consultanta financiara. Tnuva a intrat pe piata anul trecut si uitati-va unde e acum. Sunt studiouri de film israeliene in Romania, investitiile sunt in toate domeniile, ceea ce este intr-adevar izbitor.

Reporter: Din enumerarea dumneavoastra, ceea ce aveti de facut ca ambasador in Romania pare foarte usor: relatia economica este infloritoare, cea politica fara absolut nici o problema. Ce obiective v-ati propus anul trecut, cand v-ati inceput mandatul?

Oren David: Este usor, dar si mai dificil este ceea ce am de facut, pentru ca provocarea este sa faci mai mult in aceste conditii. Este mai usor sa lucrezi atunci cand relatia nu este perfecta. Insa am realizat ceva deja, eliminarea vizelor pentru romani. Vizele au fost o problema foarte mare, dar din 1 martie 2008, romanii care merg in Israel nu mai au nevoie de vize.

Reporter: Aveti o estimare, a crescut numarul turistilor romani in Israel dupa eliminarea vizelor?

Oren David: Numarul romanilor care au vizitat Israelul a crescut cu 72% in 2007 in comparatie cu 2006, chiar dinainte de ridicarea vizelor, dupa cum se vede. Si a ajuns la mai mult de 20.000 de persoane in 2007. Potrivit datelor noastre, romanii care au mers in Israel in ianuarie si februarie 2008, deci tot inainte de eliminarea vizelor, a crescut cu 142% fata de perioada similara a anului precedent. Ne putem doar imagina ca numarul va creste acum, ca vizele au fost eliminate.

Evident, exista si cateva exceptii pentru care mai este nevoie de vize: cei care au lucrat in Israel, cei care au rude care muncesc in Israel, trebuie sa isi clarifice statutul inainte de a merge acolo. Dar 99% dintre romani pot merge fara vize.

Reporter: Cele patru zboruri zilnice intre cele doua tari sunt in masura sa incurajeze un numar mare de turisti de ambele parti?

Oren David: Sunt patru zboruri pe zi si nu sunt suficiente. Cu greu gasesti un loc la avion. Exista turisti romani care merg in Israel si sunt turistii israelieni care vin in Romania si au descoperit atractiile acestei tari cu mult timp inainte: 120.000 de turisti israelieni vin in Romania anual. In plus, sunt multi oameni de afaceri care vin din Israel, fac naveta. Multi lucreaza aici in timpul saptamanii, iar in week-end merg acasa.

Unii dintre ei, mai mult de 5.000 de fapt, s-au mutat in Romania, pentru ca nu mai vor povara navetei, insa au rude care vin sa ii viziteze in Romania. Din Israel in Romania este evident de ce avem nevoie de aceste zboruri. Dar si in sens invers este valabil, intrucat oamenii de afaceri calatoresc in ambele sensuri, iar turistii romani au descoperit Israelul, care este o tara unica. Incercam, in viitor, sa suplimentam numarul zborurilor spre si dinspre Israel.

Israelienii aduc in Romania know-how in managementul apei si tehnologii hi-tech

Reporter: Investitiile oamenilor de afaceri israelieni in Romania sunt in jur de 2 miliarde de dolari. Cum functioneaza relatia in sens invers, care sunt oportunitatile pe care le ofera Israelul oamenilor de afaceri romani?

Oren David: Prezenta oamenilor de afaceri romani pe piata israeliana va fi din ce in ce mai mare. Israelul este un important centru al tehnologiei de varf, in cele din urma el va atrage si mai multi investitori romani. Este a doua Silicon Valley, cu 1.500 de start-up-uri, in special in cercetare si dezvoltare. Companiile israeliene sunt pe locul doi dupa cele americane in cotatiile de pe Wall Street, iar companii precum Comverse sau ECtel au contribuit la inventiile in domeniul telecom.

Reporter: Cand vom vedea investitii mai consistente si mai intense a companiilor hi-tech in Romania? Este un domeniu in care este loc de investitii substantiale.

Oren David: Investitiile in domeniul IT si comunicatii exista deja, principalele companii israeliene de telecomunicatii lucreaza in Romania, isi extind business-ul si au centre de cercetare si dezvoltare in Romania inca din 2000. Se intampla deja foarte multe in acest domeniu. Putem insa sa facem mai mult in domeniul energiilor regenerabile.

Reporter: Israelul are o experienta in acest sens si stiu ca a existat interes din partea unor investitori israelieni pentru Romania. S-a concretizat ceva in acest sens, au fost incheiate contracte?

Oren David: Exista deja investitii in managementul apei. Sistemul de irigatii dezvoltat in Israel - bazat doar pe folosirea picaturilor de apa, in diferite grade de sofisticare - a fost introdus si este folosit, intr-o anumita masura, in Romania. Iar in privinta infrastructurii, multe firme israeliene au incheiate contracte cu autoritatile locale pentru proiecte comune. Dar nu este de ajuns.

Ne gandim sa aducem o delegatie din Israel, formata din oameni de afaceri din domeniul managementului apei si din mediul academic. Vom avea un mare eveniment, in cadrul caruia vom organiza seminarii la care vor participa, dar in acelasi timp vom aranja si intalniri intre mari companii israeliene si companii romanesti similare. Scopul este de a vedea ce putem face mai mult in acest domeniu.

Reporter: Aveti o expertiza in panourile solare, iar in Romania din ce in ce mai multi devin interesati de producerea energiei din surse alternative. In ce masura a existat interes pentru Romania din partea companiilor din domeniu?

Oren David: Energiile regenerabile sunt un domeniu minunat nu numai din punctul de vedere al economiilor care se pot face, dar si al mediului. Companiile israeliene au investitii si in acest domeniu, mai ales in ceea ce priveste infrastructura. Una dintre companiile israeliene din domeniul energiei solare introduce in Romania din ce in ce mai multa tehnologie, o alta acorda atentie reziduurilor de gaze, iar o alta introduce consumul bazat pe energie solara in niste hoteluri din Constanta.

Acum trei zile am avut o intalnire cu o companie din domeniul apei, care va aduce know-how in Romania si a facut un parteneriat cu o companie romaneasca. Este vorba de MIA. Companiile israeliene sunt implicate in proiecte majore de infrastructura in intreaga tara. Managementul apei si energia solara pot deveni mai importante in relatiile noastre economice. Au inca un mare potential.

Reporter:  Anticipam venirea in Romania a unor mari companii israeliene anul acesta, precum a fost Tnuva anul trecut?

Oren David: Potrivit estimarilor noastre, in Romania exista 5.135 de companii, iar numai anul trecut au aparut noi afaceri cu capital israelian. In 2007 erau 4.000 si intr-un an au crescut cu aproape 25%. Este dificil si pentru noi sa tinem evidenta si sa stim exact ce se intampla, intrucat unele companii sunt mici, altele de nivel mediu, dar si mari companii. Sunt convins ca si in urmatorii doi ani vom avea un numar semnificativ de companii israeliene care vor intra pe piata romanesca.

Exportul romanesc de materii prime a scazut in favoarea exportului de utilaje si aparatura

Reporter: Care sunt produsele romanesti care intereseaza piata israeliana? In anii trecuti era o preponderenta a materiilor prime.

Oren David: Imaginea schimburilor comericale este foarte fragmentata, pentru ca situatia nu include turismul, transporturile, serviciile, produsele sofware. Stim insa ca exporturile Israelului constau preponderent in inalta tehnologie, insa importurile din Romania cuprind si ele tehnologie, masini, utilaje. Poate fi tehnologie de nivel mediu sau mic, dar este tehnologie. De ambele parti, chiar daca e diferita in acuratete. Mai importam din Romania lemn si metale, materii prime. Insa situatia s-a schimbat fata de anii anteriori, pentru ca in principal importam utilaje. 

Cred ca un produs care se poate exporta din Israel in Romania sunt diamantele. Israel este centrul numarul doi in industria de prelucrare a diamantelor din lume. Pot fi exportate nu numai diamantele, ci si bijuteriile israeliene. Cred ca este o cerere in Romania pentru bijuteriile din Israel si pentru diamante si cred ca ea va creste. 

Reporter: Aveti niste cifre?

Oren David: Cifrele sunt mici, nu apar in statistici, dar industria diamantelor reprezinta un pic mai putin de o treime din exporturile noastre. Este substantiala si este o componenta importanta a exporturilor noastre in America de Nord, in Europa de Vest si in Asia - in Japonia, Hong Kong, China, diamantele devin din ce in ce mai importante, intrucat exista consumatori pentru bijuterii in general. Si in Romania poate fi facut mai mult. Este o situatie pe care o cercetam acum, este pe agenda noastra.

Tot mai multi israelieni de origine romana solicita redobandirea cetateniei romane

Reporter: Acum multi ani, muncitorii romani plecau in Israel sa lucreze in constructii, acum s-au reorientat spre Spania si Italia. In acest moment aveti o situatie a romanilor care mai lucreaza in Israel?

Oren David: Le pastram o amintire foarte frumoasa romanilor, erau bine calificati, foarte constiinciosi, politicosi. Acum nu mai vin in Israel, dar avem un numar redus de menajere, care au venit sa munceasca in urma cu ani de zile si au devenit, intr-un fel, parte a familiilor israeliene. Astfel, inca avem romani care muncesc in Israel - chiar daca ar fi mai bine platiti in Spania sau Italia, avand in vedere valoarea euro - dar prefera sa ramana aici.

Reporter:  Am inteles ca multi dintre cetatenii israelieni de origine romana solicita acum cetatenia romana. Este o consecinta a faptului ca Romania este acum membra a UE?

Oren David: Romanii sunt a treia comunitate ca marime si a ajuns la 400.000 de persoane. Evident ca acum, cand Romania este membra a UE, exista o tendinta de a cere cetatenia romana, fiind nascuti in Romania sau urmasii celor nascuti in Romania. Este o tendinta reala si este mai usor sa te deplasezi in UE cu un pasaport romanesc, chiar daca israelienii nu au nevoie de viza in tarile UE. Insa sunt ghisee speciale pentru cetatenii UE, deci e mai usor daca ai pasaport romanesc.

Pe de alta parte, exista aceasta tendinta si printre cei 5.000 de cetateni israelieni care traiesc in Romania, oameni de afaceri care s-au mutat in Romania. Este si pentru ei mai usor sa vina cu pasaport romanesc, pentru ca pot sta o perioada mai lunga de timp, se pot bucura de toate drepturile romanilor si sa-si desfasoare activitatea mai usor. 

Romania a facut multe in recunoasterea Holocaustului, dar mai sunt lucruri restante

Reporter: Potrivit evaluarii dvs., considerati ca autoritatile romane au gasit rezolvarea justa a problemelor comunitatii evreiesti din Romania: restituirea proprietatii, administrarea cimitirelor si locasurilor de cult evreiesti, recunoasterea Holocaustului sau antisemitismul?

Oren David: Cred ca s-au facut multe. Exista o zi a Holocaustului, care este sarbatorita peste tot in Romania, in 9 octombrie, cand a fost prima deportare a evreilor in Transnistria. Istoria Holocaustului este predata in Romania, insa inteleg ca este o cerere mai mare din partea elevilor de liceu decat profesori care sa le predea aceste cursuri. A fost desemnat un loc pentru un memorial al Holocaustului, in octombrie 2006, de catre presedintele Basescu, dar acel loc este in aceeasi situatie in care era in octombrie 2006, nu s-a construit memorialul. Exista si legislatie impotriva discriminarii si a antisemitismului, dar din informatiile mele ea nu este aplicata atunci cand este nevoie.

Reporter: Aveti exemple concrete?

Oren David: Pentru un raspuns la aceasta intrebare va recomand sa va adresati Institutului "Elie Wiesel", pentru ca ei sunt cei care ne ofera informatii in acest sens. Institutul Wiesel este un alt exemplu al progresului facut de Romania in recunoasterea Holocaustului si in lupta antisemitismului. Este un institut foarte activ, nu numai ca lupta impotriva antisemitismului, dar au facut o serie de seminarii despre istoria evreilor din Romania, despre Holocaust. Cred ca au fost facute multe in acest sens, dar - asa cum am aratat - mai sunt domenii in care mai pot fi facute lucruri.

Reporter:  Autoritatile au recunoscut Holocaustul, insa exista voci care sustin ca in Romania n-a existat un Holocaust. Exista o dihotomie in modul de a percepe acest fenomen in Romania?

Oren David: Va pot spune doar ca din experienta mea - sunt in Romania de 10 luni - toti oamenii pe care i-am intalnit, toate audientele carora m-am adresat au fost foarte politicoase, prietenoase fata de Israel si am simtit o solidaritate fata de Israel si destinul evreilor. Am citit despre incidente care apar, am citit despre audierea ambasadorului Iosiper (n.r. ambasadorul Romaniei in Israel, care a fost chestionat anul trecut cu duritate - de reprezentantii PRM - despre originile sale, in momentul in care a fost audiat de comisia parlamentara care i-a dat avizul favorabil pentru a deveni ambasador). 

Dupa cel de-al doilea razboi mondial, am sperat ca sentimentele antisemite sa dispara. Sperantele noastre insa nu s-au materializat. Dar tind sa fiu optimist si cred ca se diminueaza semnificativ in tarile occidentale si crestine.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2539 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    diamantele sunt foarte necesare ! (Luni, 19 mai 2008, 15:22)

    anonymus [anonim]

    fara diamante, Romania chiar cade de pe harta ! iar lemn exportam de o 100 de ani in bazinul Mediteranei ,fara vreun folos evident !
  • -1 (1 vot)    
    Asta e lovit la cap rau de tot (Luni, 19 mai 2008, 16:23)

    goe [anonim]

    Exportul de diamante?
    Taica, cred ca ti-ai incurcat fitzuicile: aici e Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      Inafara de titlu mai e si articolul. (Luni, 19 mai 2008, 18:47)

      Iosif [anonim] i-a raspuns lui goe

      Goe si anoymus, daca ati fi citit tot articolul, ati fi vazut si multe alte lucruri in afara de diamante.
      Si puteti sa ma credeti ca nici acestea din urma nu vor prisosi, mai ales ca "noii imbogatiti" nu duc lipsa de mijloace (obtinute prin tot felul de mijloace...).
      • 0 (0 voturi)    
        perle de cultura nu sunt mai ieftine ? (Luni, 19 mai 2008, 20:34)

        faraonul [anonim] i-a raspuns lui Iosif

        Iosifica draga , tu nu te uiti ce exporta Romania in Israel :lemn si materii prime !iar acum uita-te ce exporta Israelul in Romania :inalta tehnologie !deci ,cand noi nu vom mai avea lemn si metale ,voi veti mai avea "inalta tehnologie" ? iar daca unii au bani nemunciti pentru bijuterii cu diamante stiu unde sa le gaseasca ,nu neaparat in Bucuresti !Fiecare trebuie sa isi iubeasca tara si sa o apere, Iosifica draga !
        • +1 (1 vot)    
          Draga faraoane... (Luni, 19 mai 2008, 21:30)

          iosif [anonim] i-a raspuns lui faraonul

          ...de fapt noi nu avem nicio disputa. Daca ai observat, exportul Romaniei cuprinde mai ales produse tehnologice, utilaje, iar materiile prime sunt citate pe planul doi.
          Pana la urma, fiecare exporta ce stie sa faca.
          Cat despre imbogatitii pe care nici eu nu-i sufar, nu le duce nimeni grija si nu se vor multumi cu perle de cultura, nici la Bucuresti, nici aiurea.
          Multumesc pentru noul meu apelativ.
  • 0 (0 voturi)    
    Calendarul evreiesc (Luni, 19 mai 2008, 18:57)

    barbq [anonim]

    Deci 8 mai e din calendarul evreiesc..si se fac 60 de ani...inseamna ca potrivit calendarului pe care il foloseste tot mapamondul o fi picand in, de ex., 23 martie, si se implinesc mai multi sau mai putini ani?
    • 0 (0 voturi)    
      Despre calendarul evreiesc. (Luni, 19 mai 2008, 22:10)

      Iosif [anonim] i-a raspuns lui barbq

      Acest calendar are o alta baza de calcul decat cel universal. Lunile sunt bazate strict pe ciclul lunar, iar pentruca numarul zilelor anului nu se divide exact la nr. zilelor lunii, lungimea anului este variabila fata de anul solar. Unii ani sunt mai lungi, altii mai scurti, conform unei metode de compensare. Dupa un ciclu de cca. 19 ani datele se suprapun din nou cu calendarul universal.
      Calendarul evreiesc are o vechime aproape 3000 ani, nu s-a schimbat de la inceputurile lui si si-a dovedit exactitatea pe termen lung.
      Desigur ca anii numarati de la un eveniment sunt aceeasi ca in calendarul obisnuit.
  • 0 (0 voturi)    
    Iosifica ,esti distept ! (Luni, 19 mai 2008, 23:10)

    faraonul [anonim]

    problema pentru Romania este accesul la tehnologie pana la urma si trebuie sa recunosc ca Israelul este lider in cateva sectoare ! nu de diamante ducem lipsa ,ci de tehnologii de varf industriale ! daca nu avem decat lemn ,sa vindem lemn, dar nu pana cand se schimba geografia
  • 0 (0 voturi)    
    numa cateva 'corecturi' ... (Luni, 19 mai 2008, 23:58)

    cristian [anonim]

    unu. importul de tehnologie : pai ce naiba, dupa ce sectorul romanesc de cercetare a fost distrus sau vandut , acum 'importam' tehnologie de altii... ce ne ajuta astia.
    doi. numarul evreilor - cetateni romani - ucisi in al doilea razboi mondial: 200.000 minim - 300.000 maxim ( nu 400.000 cum ne baga astia noua pe gat). sursa Norman Davies - EUROPE a history. din ceeasi sursa putem afla ca numarul civililor romani ucisi a fost de 200.000 de persoane. sa nu uitam de soldatii romani romani ucisi pe ambele fronturi, si impotriva rusilor si impotriva germanilor. peste 500.000. sa nu uitam de numarul prizonierilor de razboi, civililor ucisi de sovietici inca 250.000. eu ma consider egalul unui evreu, cel putin. cand rusia de azi o sa-si ceara oficial scuze pentru gulagul sovietic si pentru crimele infaptuite impotriva poporului roman, cand o sa ne ridice un memorial undeva in siberia pentru victimele noatre, cand o sa ne plateasca daune - cum platim noi israelului acum - atunci si numai atunci o sa recunoasc nevoia unui memorial pentru evreii care au murit pe teritoriul Romaniei in al doilea razboi mondial. sa nu uitam ca au fost cetateni romani. si de altfel si tiganii au fost prigoniti de nazisti, la astia de ce nu le face nimeni memoriale sau nu le plateste nimeni daune. hai sa fim seriosi ...
    • 0 (0 voturi)    
      Corecturi, Cristiane, corecturi... (Marţi, 20 mai 2008, 10:37)

      Iosif [anonim] i-a raspuns lui cristian

      Nu uita, Cristiane, ca evreii cetateni romani care au fost ucisi in al doilea razboi mondial au fost obiectul unei politici clare si focalizate de GENOCID a conducerii de atunci. El s-a produs in special in zona Transnistriei unde au fost deportati in acest scop evreii basarabeni, bucovineni si chiar unii din "vechiul regat". El ar fi continuat daca razboiul nu ar fi luat o alta turnura.
      Sa nu uitam nici macelul de la Iasi din 1941.
      Ei nu au fost victime secundare si intamplatoare ale razboiului.
      Militarii romani cazuti au luptat cu eroism, dar desigur nimeni din acea conducere nu le-a dorit moartea. Ei au fost intr-un fel victimele aceleiasi conduceri demente.
      Din cate stiu Romania nu a platit despagubiri, iar restituirea unor bunuri nu are legatura cu aceasta.
      • +1 (1 vot)    
        chiar asa?? (Marţi, 20 mai 2008, 20:29)

        cristian [anonim] i-a raspuns lui Iosif

        si ce draga, romanii fura victime intamplatoare si secundare?? da ce mei, taranii nostri sunt secundari?? adica sa plang mai tare pentru evrei decat pentru ai mei, asa ar veni treaba. o fi valabil pentru unii, insa atata timp cat altii nu recunosc macelul comis impotriva romanilor ... apai cum sa uit eu de ai mei si sa-i plang pe altii?
        cat despre macelul din 1941, citeste un pic despre executiile comunistilor imediat dupa terminarea razboiului si vezi unde au ajuns sefii armatei romane, si aia buni si aia rai ... si nu ar strica de altfel sa vedem ce s-a intamplat inainte 1941, prin basarabia di bucovina , cand se retragea armata romana. mda, trebuie sa uitam si de asta , nu de alta dar nu se strica sa vorbim despre istoria romanilor ca noi trebuie sa-i plangem pe altii. daca vrei sa vezi cat de mult a dorit conducerea Romaniei din acea perioada moartea evreilor ar trebui sa citesti cateva corespondente dintre Antonescu si reprezentantii evreilor. si daca conducerea Romaniei din acea perioada a avut de ales intre a fi ocupata de rusi sau de germani, o ales ceva. tot un drac era. de gulag curios ca nu prea vorbeste nimeni, s-a uitat de aia , numai Holocaustul conteaza ( poate pentru ca se platesc daune??)
        • 0 (0 voturi)    
          Draga Cristiane, ai interpretat cum ai vrut, (Miercuri, 21 mai 2008, 14:09)

          Iosif [anonim] i-a raspuns lui cristian

          dar realitatea o cunosti.
          Nimeni n-a planuit si incercat vreodata exterminarea poporului roman, nici nemtii si nici rusii.
          In schimb evreii, ca popor, au fost obiectul exterminarii deliberate si planificate, initiate si impuse de nemti. Antonescu s-a asociat acestei politici, faptele sale fiind dovada. Faptele legate de Transnistria nu s-au savarsit singure, iar documentele autentice abunda. Corespondenta de care spui e patetica, dar a fost un anesteziant in vederea a ceeaca era programat sa urmeze.
          Nelegiuirile comise contra romanilor au avut un caracter politic si de reprimare, dar nu de exterminare a poporului.
          Diferenta intre cele doua situatii e clara.
  • +1 (1 vot)    
    si nu in ultimul rand... (Marţi, 20 mai 2008, 0:03)

    cristian [anonim]

    ''Istoria Holocaustului este predata in Romania, insa inteleg ca este o cerere mai mare din partea elevilor de liceu decat profesori care sa le predea aceste cursuri.'' asta e citat din articolul de mai sus, cuvintele ambasadorului israelian.
    da de unde intelegi mataluta ca ai nostri studenti mor de curiozitate sa studieze holocaustul si nu istoria ROMANIEI, nu a evreilor? sursa. nu stii. fain.
    eu cred ca minti nene, ca eu unul simt nevoia sa comemorez cetatenii ROMANI care au murit in al doilea razboi mondial( care nu a fost inceput de Romania, pana la urma, nu??).
    asa deci, ca o mica concluzie un memorial pentru cetatenii romani, da, pentru evreii numai ... nu prea se cade. doar suntem toti egali, nu ? sau unele animale sunt mai egale ca altele. aici nu e america fratilor, noi avem oleaca de istorie si ... putem trai si fara memoriale si institute Wiesel si alte marafeturi deastea. moare lumea de foame si batranii nu au bani de medicamente si noi ar trebui sa importam tehnologie, diamante si sa ridicam memoriale pentru una din cele mai bogati tari din lume? LOLZ
    acum sa vedem cateii cum repedea sa latre si ei .
    numa bine Romani :)
  • +1 (1 vot)    
    cam asha e (Marţi, 20 mai 2008, 1:30)

    seby [anonim]

    evreii cam exagereaza cu holocaustul, comemorari, se stie mortii cu mortii vii cu vii;cred ca e o tehnica si asta sa faci pe victima, neajutoratul , cind de fapt se stie cei mai bogati sunt evreii
    • 0 (0 voturi)    
      Seby ,mai analizeaza (Marţi, 20 mai 2008, 11:29)

      anonymus [anonim] i-a raspuns lui seby

      Dumnezeul Evreilor numit Yahve este un Dumnezeu al razbunarii ,neiertator -cum ai putea sa nu platesti nemtilor, sau arabilor daca religia ta iti spune clar "dinte ,pentru dinte si ochi pentru ochi " -asta e legea talionului si bine fac ca nu uita sau nu iarta -nu uita ca romanii i-au invadat ,au distrus Ierusalimul si i-au pulverizat in lume -doar pentru ca asta era solutia standard a Imperiului Roman- evreii s-au aparat tot timpul in istorie ;de egipteni ,de asirieni ,de romani ,de germani ,de arabi astazi -au luptat cu totii invadatorii -si pana la urma si-au recreat tara -e chiar cazul nostru al Romaniei, la alta scara -de aceea macar sa avem ce invata din ceea ce se intimpla sub ochii nostri -eu nu am partipriuri legate de Holocaust dar sunt de acord la modul istoric sa nu ierte pe nimeni care au comis crime impotriva lor , asa cum ar trebui sa facem si noi !
  • 0 (0 voturi)    
    Nu Israelul este de vina ca noi in al doilea (Marţi, 20 mai 2008, 9:26)

    ROMANUL [anonim]

    razboi mondial ne-am unit cu Hitler ,ca nu ne-am oprit pe linia Bug ,ca am intrat pe teritoriul rusesc si ca in dec.1941, am declarat razboi USA si puterilor aliate.Noi am declarat razboi americanilor!Acestia ne-au declarat razboi, dupa ce am depasit Bugul ;in 06.06 1942.
  • 0 (0 voturi)    
    iar evreii! (Marţi, 20 mai 2008, 11:17)

    ariana [anonim]

    Sincer, m-am plictisit de mult de subiecte in care-i vorba de evrei. Toata lumea stie de-acum ca astia, cum-necum ies mereu in fatza.

    Si-atunci, de ce ma obosesc sa scriu? Pentru ca tocmai realizez ca evreii astia - pe cat de enervant, pe-atat de previzibil - se descurca mereu.
    Sa fie dovada ca cel putin prosti nu-s, majoritatea? Obosit, satul si plictisit fiind, zic: why not, whatever&shit?

    Avand de-a face cu multi prosti (oameni care nu stiu de ce vor ceea ce nici macar n-au inca aflat ca vor), inclin sa cred ca "jidanii" s-ar putea de fapt sa fie in medie mult superiori dobitocimii folkloric-inconjuratoare. Iar daca gresesc cumva, ma pot repede scapa la pravalia catolica din coltz cumparand un "mea culpa"; bani sa fie.

    No shit!

    Mai bine vorbesc c-un "hotz de jidan" decat c-un idiot "curat". Viata-i scurta, timpu-i deci cu-atat mai pretios, iar vorbaria-i cea mai buna cale-nspre-a-ti lasa copiii maine-n foame. Nimic cu-adevarat nou sub soare- ok: nu-n ultimii 3-4 mii de ani :))

    gimme a break!!
    • 0 (0 voturi)    
      Ariana., n-ai decat sa nu citesti... (Marţi, 20 mai 2008, 12:42)

      Iosif [anonim] i-a raspuns lui ariana

      ...si nu te vei mai plictisi. Sunt de acord, vorba lunga, etc.
      Mai sunt o multime de subiecte interesante pe lumea asta. De citit sau de facut.
      Dar oricum, nici "jidanul" nu-i hotz si nici vreun altcineva nu-i idiot. Si nici invers.
      Se intampla numai ca de cateori apare un subiect legat de evrei, se mobilizeaza tot felul de "comentatori" care se simt datori sa "incalzeasca" subiectul si sa-l duca in directii uneori foarte ostile (adjectiv moderat).


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by