Oamenii de afaceri stau cu ochii pe credite, pe salarii si pe numarul angajatilor: Daca dobanzile s-au dublat si forta de munca ar trebui sa se injumatateasca

de Ioana Morovan    
Marţi, 28 octombrie 2008, 19:36 Economie | Companii


Directorii de companii sustin ca simt deja efectele crizei in ce priveste cresterea dobanzilor la credite si aproape toti se gandesc la concedieri. Cei mai multi se plang ca resimt deja efectele crizei mai si prevad ca efectele crizei financiare se vor propaga si in mediul de afaceri romanesc. Unii declara chiar ca mediul de afaceri "se va prabusi" in anul 2009.  Sunt putini cei care isi vad viitorul cu optimism si care cred ca va fi un moment prielnic pentru angajari pentru ca forta de munca se va ieftini.  

Dan Mutu este proprietarul companiei Anabella care in luna august a achizitionat Fabrica de Conserve Raureni. "Sunt foarte pesimist! 2009 va fi un an foarte greu. La contextul actual se adauga cliamatul politic, ratingul de tara inrautatit, cursul valutar care a luat-o razna. Salariile vor creste, totul se va prabusi", declara Mutu pentru HotNews.ro.

Directorul Anabella explica faptul ca la fabrica din Raureni personalul este numeros si ca a demarat deja procesul de modernizare a halelor, prin dotarea cu utilaje noi. "Asta, daca mai gasim surse de finantare!", spune el. Un fapt inedit cu care s-a confruntat: "Am dorit sa cumparam doua copiatoare iar furnizorul, Minolta, ne-a transmis ca pana nu se stabilizeaza cursul de schimb nu trimite nicio oferta", povesteste omul de afaceri.

Investiile stau pe loc

Opinia acestuia este impartasita si de Octavian Baltoi, om de afaceri in Olt, care a mentionat ca probleme grave cu care se confrunta dublarea dobanzilor la credite si a ratelor la leasinguri. "Prima masura pe care o vom adopta este reducerea fortei de munca. Daca dobanzile s-au dublat, si forta de munca ar trebui sa se injumatateasca, nu?" spune Baltoi.

Acesta explica faptul ca lucreaza cu BRD si ca relatia este foarte buna, insa cresterea dobanzilor a fost cauzata de indicatorul ROBOR. "Poate ne ajuta BNR", adauga omul de afaceri. El mai mentioneaza si faptul ca, in acest moment, investitiile proprii stagneaza. Potrivit "Top 500 Miliardari" - Adevarul, Octavian Baltoi conduce patru companii. Cea mai mare dintre acestea, Grup Primacons, a avut o cifra de afaceri de 8,4 milioane euro in 2007 si activeaza in domeniul constructiilor civile si industriale. El mai este actionar la 2 companii de constructii si una de comert.

Prinsi in cleste

Florin Pogonaru, in calitate de administrator al companiei ProdPlast si de presedinte al Asociatiei Oamenilor de Afaceri spune ca  patronii sunt "prinsi intr-un cleste" si situatia este dificila: "Pe de o parte, este presiunea cresterilor salariale si, pe de alta parte, este problema vanzarilor careia trebuie sa-i faca fata", explica Pogonaru.

Acesta intrevede ca o solutie implicarea companiilor in domenii care sunt finantate puternic prin fonduri europene, precum infrastructura. ProdPlast are ca obiect principal de a activitate "fabricarea altor produse din material plastic", a realizat o cifra de afaceri de peste 64 milioane de lei in 2007 si are 324 de angajati.

Industria auto, lovita in plin

Cezar Coraci, presedintele patronatului UGIR 1903, a spus ca este afectat direct, ca intreprinzator, fiind implicat in activitatea unei companii de productie a subansamblelor auto. "Aceasta industrie a fost considerata ca emergenta in Romania si a fost pe locul 1, la cifra de afaceri, anul trecut. Acum, se restrange dramatic", spune Coraci.

El explica faptul ca este o chestiune de zile sau, maximum, saptamani, pana cand efectele crizei se vor propaga in toate sectoarele economice. "Daca se restrange activitatea mea, din cauza marilor companii auto din Europa, nici eu nu mai pot cumpara materii prime, si asa mai departe", arata acesta cum apar efectele in lant.

Mai departe, Coraci explica faptul ca reducerea productiei si, implicit, a concedierilor, va insemna o reducere sensibila a consumului. De asemenea, va insemna mai putine taxe la bugetul de stat. Astfel, zona bancara va fi si ea afectata pentru ca va creste numarul de credite neperformante. "Iar atunci cand bancile vor dori sa execute garantiile ipotecare, vor constata ca valoarea lor a scazut chiar pana la 60%", spune omul de afaceri.

Forta de munca mai ieftina?

Vasile Serdin, director economic la firma de constructii Concas, din Buzau, a spus ca deocamdata compania detine lichiditati si nu se simte afectata de criza financiara.

"Dimpotriva, consideram ca este un moment propice sa angajam. Forta de munca este mai ieftina. Poate o sa angajam chiar persoane concediate de prin banci", declara Serdin.

El mentioneaza faptul ca a resimtit reactia bancilor in sensul incercarii acestora de a atrage lichiditati de la companie. Conform "Top 500 Miliardari" - Adevarul, firma a avut o cifra de afaceri de 22 milioane de euro in 2007 iar patronul companiei este Ionel Gagu, cunoscut om de afaceri din judet.

Creditele vin mai greu

Cristina Iorga, director comercial la Tehnoprod, a declarat ca principalele efecte resimtite tin de situatia financiara a clientilor companiei. "Dureaza mai mult aprobarea creditelor bancare ale acestora si automat resimtim si noi", a explicat aceasta.

Au scazut si vanzarile, a adaugat Iorga. Tehnoprod activeaza in judetul Iasi si se ocupa cu fabricarea mobilei. Potrivit "Top 500 Miliardari" - Adevarul, firma este detinuta de Mihai Apopii, om de afaceri cu o avere de 5 milioane de euro.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4645 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Capitalistu a grait :)) (Marţi, 28 octombrie 2008, 20:25)

    Radovick [anonim]

    "Opinia acestuia este impartasita si de Octavian Baltoi, om de afaceri in Olt, care a mentionat ca probleme grave cu care se confrunta dublarea dobanzilor la credite si a ratelor la leasinguri. "Prima masura pe care o vom adopta este reducerea fortei de munca. Daca dobanzile s-au dublat, si forta de munca ar trebui sa se injumatateasca, nu?" spune Baltoi"
    /// Cum dracu sa mearga o afacere cu oameni ca astia?
    • +1 (1 vot)    
      pai cum sa mearga? (Miercuri, 29 octombrie 2008, 8:31)

      Catelu [anonim] i-a raspuns lui Radovick

      Va merge prost, evident. In timp ce unii sesizeaza oportunitati in orice miscare a pietei altii se plang.
      Bine macar ca este "om de afaceri in Olt" ca daca era om de afaceri in toata tara putea produce daune mai mari.
    • +1 (1 vot)    
      E genul de capitalist care contracteaza cu statul. (Miercuri, 29 octombrie 2008, 9:16)

      te pishi pe tine... [anonim] i-a raspuns lui Radovick

      U know what I mean... ;)
    • +1 (1 vot)    
      Capitalistul idiot... (Miercuri, 29 octombrie 2008, 10:22)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Radovick

      "Daca dobanzile s-au dublat si forta de munca ar trebui sa se injumatateasca"
      Inseamna ca e indatorat pana in gat daca plata dobanzilor era egala sau mai mare decat cheltuielile cu salariile.
      Vai de capul nostru daca astia sunt oamenii de afaceri in Romania.

      Totusi, adevarul e ca dobanzile sunt prea mari si vor incetini DRASTIC cresterea economica.
      Peste tot in lume se vorbeste despre deflatie, in Babuineea preturile au ramas la fel....
    • +1 (1 vot)    
      Baltoi....capitalist de balta (Miercuri, 29 octombrie 2008, 11:09)

      xbd [anonim] i-a raspuns lui Radovick

      Este din Slatina, a fost in Parlament , a profitat de pozitia aceasta si a preluat partea de distributie de profile din aluminiu de la Alro prin firma sa...
  • +5 (5 voturi)    
    Analize economice (Marţi, 28 octombrie 2008, 20:39)

    Bogdan [anonim]

    Criza financiara ne va afecta major mediul de afaceri si fiindca "miliardarii" nostri inteleg sa faca analize de "impact" din categoria:

    "Daca dobanzile s-au dublat, si forta de munca ar trebui sa se injumatateasca, nu?"

    Hai, sa ne traiti, stimate domn! Sa inteleg ca lucrati cu statul, nu? Ca altfel nu ati fi rezistat pe piata nici macar un an cu o asemnea logica.
  • +4 (6 voturi)    
    pai sigur ca da (Marţi, 28 octombrie 2008, 20:56)

    ion ion [anonim]

    Daca dobinzile se injumatateau, si forta de munca se dubla automat. Nu?
    Si in general, cum se modifica vreun punctulet in dobinda, cum se angajeaza sau se concediaza vreun om sau doi.
    Welcome to Romania.
  • +8 (8 voturi)    
    e ca la romani :)) (Marţi, 28 octombrie 2008, 21:03)

    dixit [utilizator]

    lucrez intr-o fabrica din anglia. de cand au inceput problemele economice, singurul efect direct este ca toti managerii, team leaderi, per total factorii de decizie din fabrica au inceput sa fie mult mai atenti cu ceea ce se consuma, problema deseurilor, si au inceput sa fie mult mai drastici cand vine vorba de greselile angajatilor. in plus au inceput sa caute furnizori de consumabile mai ieftini si s-a anulat masa de craciun (singurul bonus de craciun). automat, daca sunt vanzari mai mici, bonusurile acordate managerilor seniori vor fi mai mici, daca nu inexistente. milionarii in euro din romania se reped asupra fortei de munca.... "ei sunt vinovati!" de ce este diferenta asta de gandire?
    • +1 (1 vot)    
      ai dreptate (Miercuri, 29 octombrie 2008, 8:45)

      john01 [anonim] i-a raspuns lui dixit

      Majoritatea patronilor in Romania sunt speculanti de moment si nu cu adevarat productivi prin creativitate.
      In contextul crizei ar trebui sa considere ca populatia asteapta de la ei mai mult spirit de initiativa, mai multa creativitate si in final sa incerce sa NU concedieze angajatii ca singura masura de reducere a costurilor. -sigur sa ii concedieze pe aia care merita sigur, dar sa nu vina pe piata cu afirmatii precum cele din titul articolului, care ii descalifica ca patroni si arata cat de jos le este nivelul.
    • 0 (0 voturi)    
      ai dreptate, dar totusi... (Miercuri, 29 octombrie 2008, 10:24)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui dixit

      In UK nici n-au crescut salariile asa de mult in ultimii ani ca in Romania.
      Multi visau ca in cativa ani de crestere economica cu 2 cifre vom ajunge a 7-ea putere economica a Europei; multi s-au comportat ca atare.
  • +1 (3 voturi)    
    Baietii destepti (Marţi, 28 octombrie 2008, 21:18)

    ps [anonim]

    Astia ne sunt patronii: niste baieti destepti. Chestia ca nu se aplica doar in randul patronilor trecuti de 40-50 de ani (asa zisi comunisti) ci si in randul tinerilor de 30 de ani care au mai umblat si prin Vest. Nu cumva sa va diminuati rata proofitului ci sa dati afara oamenii si cei care raman sa stea peste program mult si bine de frica sa nu piarda si ei locul de munca.
    In sapa de lemn sa ajungeti va doresc d-nilor "patroni"!
    • +1 (1 vot)    
      Poate nu sunt ei genii (Marţi, 28 octombrie 2008, 23:59)

      interlagos [anonim] i-a raspuns lui ps

      Dar astia sunt oamenii de afaceri de acum. Oricum spre deosebire de altii care stau si dau indicatii pretioase macar ei fac ceva. Ar fi ridicol sa ii comparam cu greii afacerilor din vest sau din SUA care servesc capitalism din vremea cand noi ne bateam cu turcii. Oricum ma baieti piata e libera intra cine vrea si scapa cine poate asa ca incercati si voi macar sa schitati un plan de afaceri, un buget apoi partea frumoasa incercati sa il realizati in conditiile in care costul finantarii, al fortei de munca si uneori si al materiilor prime se dubleza si chiar daca nu reusiti macar invatati cate ceva si devine si piata asta mai competitiva. Bafta!!!
  • +3 (3 voturi)    
    Afaceristii pacii... (Marţi, 28 octombrie 2008, 21:37)

    aaa [anonim]

    Ma crucesc zilnic in ultima vreme de ce aberatii aud din gura unor "guru" in domeniile lor, gen finante, politica, afaceri, fotbal, etc.
    Presa are o mare parte de vina caci nu se uita la fata celui care vorbeste, caci totusi, trebuie sa fii capabil sa te uiti cine vorbeste inainte sa-i promovezi elucubratiile.
    Credeti ca sunt asa mari afaceristi in tara asta? Uitati-va la cei din topuri din ce si-au facut averea - afacerile cu statul si specula imobilara sunt pole-position. Daca credeti ca aveti ce invata in materie de afaceri de la ei, va doresc noapte buna!
  • +2 (2 voturi)    
    iar asta cu dublarea dobanzilor... (Marţi, 28 octombrie 2008, 21:42)

    aaa [anonim]

    Daca si-a luat ca manager de firma credite si le-a aruncat in leasing-uri de masini ptr. oamenii lui, si nu a bagat banii in ceva productiv, normal ca presiunea din ziua de azi (si-n cele ce vor urma) ii va afecta afacerea.
    In logica lui, cred ca masurile ce le va lua vor fi de a concedia personalul productiv ptr. a reduce costurile, asa ca el si managementul cu care se-nconjoara sa poata beneficia in continuare de facilitatile care le au...
  • +1 (1 vot)    
    istoria se repeta (Marţi, 28 octombrie 2008, 22:25)

    manipulare [anonim]

    alt articol precum multe altele care au aparut in ultimele saptamani din categoria...criza, lipsa de locuri de munca, concedieri masive. scopul acestora este de a instaura o stare de nesiguranta in randul angajatilor care se vor gandi de 2 ori inainte sa isi paraseasca locul de munca in speranta gasirii altuia mai bun. ce se intampla pe termen mediu: stabilizarea sau scaderea pretentiilor salariale pe piata din Romania. cine are de castigat....las la imaginatia fiecaruia:))
  • 0 (0 voturi)    
    criza (Marţi, 28 octombrie 2008, 22:27)

    xy [anonim]

    tare ma tem ca pentru unii, criza asta nu e deocamdata decat o scuza pentru felul prost cum fac afaceri sau cum isi fac treaba. si din patroni (cum spune mai sus PS), si din angajati (ma gandesc la niste oameni de la vanzari care acum au un pretext ca sa nu se mai zbata cu gasirea clientilor)...
  • +2 (2 voturi)    
    forta de munca (Miercuri, 29 octombrie 2008, 1:19)

    dan [anonim]

    "Prima masura pe care o vom adopta este reducerea fortei de munca. Daca dobanzile s-au dublat, si forta de munca ar trebui sa se injumatateasca, nu?" spune Baltoi.

    Voi il citati pe asta? Ce a vrut sa spuna : ca ar trebui sa ne taiem in jumatate, ca ar trebui sa fie mai putini putini angajati la firma lui, ca ar trebui sa fie mai putini angajati pe piata muncii si sa fie nevoit sa plateasca mai bine angajatii pt ca nu are de unde lua altii, ca ar trebui sa fie salariile reduse la jumatate?

    Care e legatura de cauzalitate intre cresterea dobanzilor si nivelul salarial? Pai daca productivitatea muncii e aceeasi de ce sa injumatateasca salariile?

    Ca e un patron care debiteaza ineptii nu ma mira, dar sa dati asemnea ineptii pe site e chiar ingrijorator...
  • +2 (2 voturi)    
    Baltoi (Miercuri, 29 octombrie 2008, 1:25)

    BASESCUegalBECALI [utilizator]

    Ce mama naibii a vrut sa spuna Baltoi? Ca ar trebui sa emigram jumatate din noi? Pai cine ar mai lucra la el in fabrica?

    De ce nu ar pretentia sa se reduca toate cheltuielile la jumatate? Adica sa fie si benzina la juma de pret, si curentul si gazul la juma de pret?

    Ala abereaza peste cat isi poate imagina cineva ca ar fi posibil si voi il citati...
  • -3 (3 voturi)    
    plagaciosilor (Miercuri, 29 octombrie 2008, 7:30)

    iosif [anonim]

    La-ti inpuscat pe cel care va purta de grija si acum nu stiti ce sa faceti ?hahaha
  • +2 (2 voturi)    
    Vai de voi. (Miercuri, 29 octombrie 2008, 9:27)

    B. [anonim]

    Vai de voi patronasilor pripasiti, fosti comunisti cu mentalitati comuniste. Faliment scrie pe voi. Cat credeati ca o sa mai rezistati pe o piata concurentiala? In Romania se traieste din rulaje nu din productivitate si management competent. Acest Baltoi chiar dupa cum ii spune si numele e un mare capitalist din judetul OLT care cat de curand va cauta sa se angajeze pe ici pe colo sa acopere din creditele pe care le-a facut cu duiumul in nestirea lui de manager incompetent. Sa fim seriosi, a venit vremea cand toti acei manageri comunisti vor platii pentru mentalitatile lor invechite.
  • +1 (1 vot)    
    miliardarii de carton... (Miercuri, 29 octombrie 2008, 9:59)

    kelu [anonim]

    Normal ca patronatul e nemultumit... Sa ne gandim: in ce tara din lume poti sa fii un super-incompetent si sa te imbogatesti in 2-3 ani? Ati ghicit: tara tuturor imposibilitatilor. A venit vremea in care efectele benefice ale crizei ar fi sa "topeasca" grasimea sistemului - oameni care stau degeaba si castiga o carca de bani.
  • -1 (1 vot)    
    multa lume frustrata (Miercuri, 29 octombrie 2008, 12:00)

    patron [anonim]

    Sa inteleg faptul ca foarte multi dintre cei care postati comentariile la acest articol sunteti doar angajati , promotori ai unui capitalism super-profesionist , in care patronii sa detina raspunsuri cu valoare de lege universala? Vreti doar afaceri care sa dispuna de lichiditati enorme , cu propietari profesori -universitari in afaceri , care sa nu aiba nevoie de creditare , sa va lase acest privilegiu doar voua .Nu are voie omul sa-si exprime o temere? Daca afacerile pe care le conduc acesti oameni au nevoie de credite iar dobanzile greveaza bugetele, nu este normal ca sa-si reduca cheltuielile, inclusiv pe cele cu personalul? Dragii mei , incercati macar cu titlu onorific, daca nu oficial sa aveti o afacere si sa aveti un singur angajat si , dupa aceea sa mai postati. Succes!
    • +1 (1 vot)    
      patroane... (Miercuri, 29 octombrie 2008, 15:33)

      dan [anonim] i-a raspuns lui patron

      Poate ne explici ce a vrut ala sa spuna cu injumatatirea fortei de munca....

      Eu spun ca un patron care nu stapaneste nici macar limbajul economic nu are cum sa stapaneasca mecanismele economiei de piata...

      Avem si noi patroni, incearca si ei sa reduca din cheltuieli, fie ca e criza fie ca nu, dar au macar logica, nu abereaza...

      Te-as intreba cam la cat timp iti pleaca un om si apoi sa te gandesti daca e normal...
  • +1 (1 vot)    
    Baltoi (Miercuri, 29 octombrie 2008, 15:49)

    ion ionescu [anonim]

    Daca ne bazam pe Baltoi si altii care gandesc la fel sa asigure cresterea economica a tarii atunci... mai bine emigram

    productivitatea muncii nu creste injumatatind salariile, schimba si tu cartile de joc cu unele de economie Baltoi...
  • 0 (0 voturi)    
    Bisnitar... (Luni, 3 noiembrie 2008, 16:56)

    santiago [anonim]

    Omu e clar ca e paralel cu orice notiune de management. Exemplul perfect din generatia de buticari care s-au facut antreprenori si "investitori", de regula in imobiliare...

    Ce nu inteleg este cum poate sa ajunga nea Trump asta sa fie citat in capu' la pagina pe hotnews referitor la un subiect serios?

    De fapt inca un exemplu despre cum se priveste si cum se intelege in Romania criza asta, toti se pricep da' nimeni nu intelege nimic...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by