Criza financiara ar putea sa ajunga la apogeu in urmatoarele 3-12 luni, desi nimeni nu poate sa estimeze cu exactitate cand se va intampla acest lucru, iar statul trebuie sa stimuleze economia, inclusiv prin reducerea TVA la 15%, a declarat, luni, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu, citat de Mediafax.

"Intram intr-o recesiune care va avea ca efecte somajul, deflatia, iar metodele de contracarare a scaderii economice se bazeaza pe reducerea si optimizarea fiscalitatii pentru stimularea consumului, reducerea cheltuielilor bugetare, atat de personal, cat si de capital. Lucrarile publice trebuie finantate din resurse private, statul trebuie sa practice pe scara larga concesionarea si atragerea de capital privat care sa contribuie la dezvoltarea infrastructurii", a afirmat Patriciu.

El a spus ca Romania ar putea avea anul viitor o crestere economica de 2-3% si ca guvernul ar trebui sa stimuleze economia prin modificarea Legii exproprierii domeniilor de interes public si adaptarea legislatiei achizitiilor publice dupa modelul Bancii Mondiale, astfel incat sa incurajeze capitalul strain.

"Gogorita cu alocarea de capital romanesc pentru infrastructura s-a dovedit in ultimii zece ani extrem de paguboasa. S-au bagat banii contribuabililor in asfalt si raman acolo", a spus Patriciu.

TVA si cota unica trebuie reduse

Potrivit acestuia, Taxa pe Valoare Adaugata (TVA) ar trebui redusa de la 19% la 15%, in concordanta cu recomandarile UE, si trebuie create stimulente pentru plata anticipata a obligatiilor fiscale de catre operatorii economici. "Cota unica de impozitare trebuie sa fie mai mica, este unul dintre elementele principalele ale competitivitatii statului roman de a atrage investitii straine, in comparatie cu vecinii sai", a adaugat Patriciu.

El a mentionat ca actuala criza va determina cresterea numarului de falimente, in special in randul intreprinderilor mici si mijlocii, iar somerii ar putea fi redirectionati in infrastructura, incepand de anul viitor.

"Cele mai afectate sectoare sunt real estate si constructii. Un faliment inseamna insanatosire, e ca o operatie. Este o drama pentru proprietari si poate fi o binefacere pentru consumatori", a spus Patriciu, adaugand ca in Romania au fost inregistrate, in ultimele patru luni, 12.000 de falimente.

Pe fondul crizei, unele companii din vestul Europei ar putea sa isi mute o parte a activitatilor in Romania, in special in zona de productie de bunuri, spune Patriciu.

El a amintit ca Romania dispune de mana de lucru calificata, iar din acest punct de vedere ar putea primi companii cu obiecte de activitate diverse, de la IT la constructii.

Patriciu: nu sunt interesat, deocamdata, sa devin bancher

Pe de alta parte, omul de afaceri a sustinut ca, deocamdata, nu este interesat sa detina o banca si nu a comentat informatiile din presa potrivit carora ar urmari sa preia Banca Anglo-Romana.

Referitor la piata imobiliara, el sustine ca aceasta nu va reveni, dupa finalul crizei, la punctul in care se afla inainte de declansarea turbulentelor financiare.

"De unde a plecat nu va reveni niciodata, ci cel mult la jumatate fata de anul 2007. Imobilele centrale din Bucuresti sunt cele mai putin afectate de scaderea preturilor", a mai spus Patriciu.

Patriciu vrea sa investeasca in conducta Constanta - Trieste

Pe de alta parte, Dinu Patriciu s-a declarat extrem de interesat de finantarea proiectului de constructie a oleoductului Constanta-Trieste, investitie estimata in prezent la 600-700 milioane de dolari, anunta Business Standard.

Potrivit omului de afaceri, terminalul poate fi conectat la conducta Constanta - Trieste. "Din acest moment devenim extrem de interesati sa finantam proiectul Constanta-Trieste". Suntem dispusi nu numai sa finantam investitia, ci eventual sa asiguram cantitatile de titei necesare.

Intrebat despre valoarea investitiei, Dinu Patriciu a raspuns ca "acum un an as fi spus ca este de circa 1,5 miliarde de dolari, astazi as spune 600-700 milioane de dolari".

Grupul Rompetrol, parte a companiei de stat de petrol si gaze din Kazahstan - KazMunaiGaz, a alocat in perioada 2007-2008 peste 175 milioane de dolari pentru construirea unui terminal maritim in largul Marii Negre si pentru extinderea cu 350% a capacitatii de tranzit a produselor finite prin Portul Midia.

Capacitatea maxima anuala de tranzit a terminalului este de 24 milioane de tone de titei. Initial, acesta era proiectat la o capacitate maxima de 14 milioane de tone, investitia fiind estimata atunci la 90 milioane dolari.