Reteaua nationala de drumuri publice s-a imbogatit in ultimii patru ani cu doar 1.789 de kilometri noi, din care doar 200 de kilometri reprezinta drumuri europene si 53 de kilometri autostrazi. De altfel, in ultimii doi ani nu a fost dat in circulatie niciun kilometru de autostrada. Din reteaua nationala care totalizeaza 81.693 de kilometri, doar 22.865 kilometri sunt drumuri modernizate, iar din acestea, aproximativ jumatate au durata de serviciu depasita.

Acestea sunt datele oficiale ale Institutului National de Statistica si Ministerului Transporturilor.

Aproape la fiecare iesire publica, ministrii care s-au perindat pe la Transporturi au vorbit despre necesitatea urgentarii proiectelor de infrastructura. In ciuda faptului ca infrastructura a fost declarata de nenumarate ori una dintre prioritatile nationale, constructiile de drumuri publice bat pasul pe loc. Dovada sta faptul ca in ultimii doi ani, nu a fost dat in circulatie niciun kilometru de autostrada.

12.000 kilometri neasfaltati

Lipsa lucrarilor duce si la degradarea drumurilor existente. În ceea ce priveste starea tehnica a drumurilor publice, 47,7% din lungimea drumurilor modernizate si 60,7% din lungimea drumurilor cu îmbracaminti usoare rutiere au durata de serviciu depasita. Din 2005 si pana la sfarsitul anului trecut, nu au fost modernizati decat 1.717 kilometri noi de drumuri. Din totalul drumurilor publice, 203 km (1,2%) reprezinta drumuri cu trei benzi de circulatie si 1.280 km (7,7%) drumuri cu patru benzi.

Cele mai multe sunt drumuri judetene si comunale a caror grad de utilitate a scazut dramatic in ultimii ani. Din reteaua de 81.693 kilometri, doar 20,3% reprezentau drumuri nationale, iar 43,2% drumuri judetene si 36,5% drumuri comunale. Starea proasta a infrastructurii este demonstrata si de numarul mare de kilometri de drumuri de pamant, circa 12.000 de kilometri: 17 kilometri de drum national, 2.402 de drumuri judetene si 9.194 de drumuri comunale. De asemenea, aproximativ 25.000 de kilometri sunt drumuri pietruite.

Starea de uzura este mare si din cauza ca numarul soselelor din Romania a ramas aproximativ acelasi de peste multi ani, traficul fiind din ce in ce mai intens. De exemplu, soselele din zonele turistice sunt suprasolicitate in perioadele de sezon.

Daca numarul de kilometri de drumuri sporeste cu viteza melcului, la numarul de studii si proiecte, Romania sta foarte bine. Actualul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, la inceputul lunii aprilie, ca s-au cheltuit sume importante de bani pe studii, însa nu s-au construit si drumuri. Anul trecut s-au cheltuit 160 de milioane de euro pe studii privind dezvoltarea infrastructurii, a spus Berceanu. Berceanu a dat exemplul autostrazii Bucuresti - Ploiesti "la care s-au oprit lucrarile si un an de zile s-au facut niste proiecte si studii foarte costisitoare pentru a se pune pe vreo 40 de kilometri o a treia banda".

Ambitii nerealiste: 2.000 de kilometri de autostrada in urmatorii patru ani

La nivel de programe, Ministerul Transporturilor are ambitii foarte mari in ceea ce priveste autostrazile. Pana in 2013, vrea ca Romania sa aiba aproape 2.000 de kilometri de autostrada in exploatare. In 2009, ar urma sa fie utilizabile peste 400 de kilometri, iar in 2010 aproape 800 de kilometri. Cel putin asa arata planificarea ministeruluipentru urmatorii patru ani.

Bani pentru infrastructura ar fi, dar autoritatile fac pasi mici pentru a-i utiliza. Desi este marea beneficiara a fondurilor europene, infrastructura nu reuseste sa atraga sume importante. Prin Programul Operational de Transport, nu a fost aprobat niciun proiect major, de peste 50 de milioane de euro de catre Comisia Europeana. De altfel, si numarul proiectelor este redus. Au fost depuse numai 19 proiecte dintre care 9 aprobate la nivelul Ministerului si 6 semnate efectiv. Fostul ministru al transporturilor, Ludovic Orban, spunea in vremea mandatului sau ca fondurile alocate pentru 2007 si 2008 vor fi cheltuite in proportie de 100%. Valoarea totala a bugetului POS-T pentru perioada de programare 2007-2013 este de aproximativ 5,7 miliarde euro, ceea ce reprezinta aproximativ 23% din bugetul global al operatiunilor structurale aferente Romaniei pentru perioada mentionata.