Majoritatea companiilor isi fac bugetul pe 2010 in aceasta perioada: septembrie - octombrie. Si nu este usor. Orice buget, in mod normal, trebuie sa porneasca de la vanzari. Insa cum nu se stie nici macar cum se va termina anul curent, a face predictii pentru 2010 este destul de greu.

In plus, firmele tind sa-si faca si bugete multianuale (pe 3 sau 5 ani) si, si in acest caz, previzionarea vanzarilor este foarte grea. Multe firme au intocmit (si chiar au aplicat) programe de reducere a costurilor in 2009. Aceste programe vor continua si in 2010, indiferent daca vanzarile isi vor reveni.

Exista si firme care, desi au facut programe de reduceri de cheltuieli, tot se afla intr-o situatie de pierdere. Aceste firme depind de actionari pentru finantare. In multe cazuri, actionarii vor decide inchiderea activitatii sau a fuzionarii cu alte firme. Insa si intr-un caz si in celalalt, firmele ce vor ramane in picioare vor fi mai puternice: cu cote de piata mai ridicate si cu o profitabilitate mai mare.

In acelasi timp, actionarii anumitor firme care desi se afla pe pierdere ar putea decide continuarea investitiilor, acest lucru este posibil in cazul in care cota de piata este semnificativa. La o adica se poate astepta 1-2 ani pentru o selectie naturala sau se poate incerca majorarea preturilor de vanzare (prin sacrificarea cotei de piata).

Citeste mai mult si comenteaza pe blogul lui Emil Stoica.