Comertul modern, reprezentat de hipermarketuri, magazine de tip cash and carry si supermarketuri, a inregistrat in primele sase luni ale anului o cota de piata de 43% din consumul total de produse de larga folosinta la nivelul intregii tari, cu trei puncte procentuale mai mult decat in perioada similara a anului trecut, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare a pietei GfK. In Bucuresti, importanta comertului modern este mult mai mare decat in restul tarii, cu o cota de piata de 73%.

"Formatele cele mai dinamice au fost hipermarketurile si discounterii. Principala lor sursa de crestere a fost o frecventa de cumparare mai mare, cu 30% mai mare pentru discounteri si 10% pentru hipermarketuri, pe fondul expansiunii agresive si deci a atragerii unui numar de consumatori mai mare cu 6%, respectiv 9%. Cota de piata a discounterilor a crescut in ultimii patru ani de patru ori - de la 2% in 2005 la 8%, in timp ce pentru hipermarketuri este de cinci ori mai mare - in crestere de la 4% la 20%", se arata in studiu.

In Bucuresti, importanta comertului modern este mult mai mare decat in restul tarii, cu o cota de piata de 73%. Studiul GfK arata ca hipermaketurile sunt cel mai important canal pentru cumparaturi in Bucuresti, cu o cota de piata de 45%, de doua ori mai mult decat in 2005.

Daca la nivelul tarii formatele comertului traditional, reprezentat de chioscuri, magazine generale, buticuri, se mentin la acelasi nivel, in Bucuresti trendul descendent al acestora este mai accentuat. Cota de piata a buticurilor s-a redus la jumatate fata de 2005, ajungand la 13%.

Pe de alta parte, in mediul rural consumatorii prefera comertul modern doar pentru 20% din cumparaturile de bunuri de larg consum.

“Chiar daca nu asistam la scaderi spectaculoase, supermarketurile isi continua trendul descendent, orientarea consumatorilor catre promotii si preturi avantajoase castigand in acest an teren in dauna proximitatii”, a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.

Supermarketurile au pierdut consumatori in favoarea hipermarketurilor si discounterilor mai ales in Capitala si in orasele mari. Cu toate acestea, consumatorii au mers la fel de des in supermarketuri pentru cumparaturi in prima jumatate a anului 2009 fata de perioada ianuarie–iunie 2008.

Studiul GfK, efectuat pe un esantion de 2.200 gospodarii reprezentativ national, are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori.