Consiliul Concurentei a propus eliminarea unor taxe din sectorul comertului cu amanuntul, precum taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere sau modernizare, a celei pentru acoperirea riscului nevanzarii produselor sau a clauzei clientului celui mai favorizat. Aceste propuneri au fost facute dupa finalizarea de catre institutie a unei investigatii pentru cunoasterea sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare.

Astfel, Consiliul Concurentei a recomandat eliminarea taxelor pentru care nu se poate observa o legatura directa si imediata cu contraprestatia comerciantilor, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere sau modernizare a retelei de magazine sau taxele percepute pentru a acoperi intr-un fel sau altul riscul nevanzarii produselor.

De asemenea, institutia mai cere si eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat din relatiile comerciale dintre comercianti si furnizori. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a declarat ca "sunt probleme atunci cand taxa de raft este cuplata cu cea a clientului celui mai favorizat. Aceasta obliga furnizorul sa creasca pretul atunci cand vinde produsul respectiv unui magazin mic. In acest caz, clauza clientului celui mai favorizat este neconcurentiala".

In acelasi timp, Consiliul Concurentei recomanda ca responsabilitatea alocarii spatiului la raft sa ramana in sarcina comerciantului, pentru a garanta tratamentul egal al furnizorilor.

Investigatia de cunoastere a sectorului comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare a fost declansata in luna martie a anului trecut, cu scopul de a identifica eventualele practici care ar putea distorsiona mediul concurential.

In cadrul investigatiei sectoriale au fost analizate opt categorii de produse, considerate avand un impact important asupra obiceiurilor de consum ale populatiei, respectiv lapte, oua, carne de porc, carne de pasare, ulei, paine, mezeluri si vin.

Pentru a putea crea o imagine de ansamblu a sectorului au fost culese informatii de la peste 250 de societati comerciale si asociatii profesionale, reprezentand atat producatori, cat si distribuitori, comercianti cash and carry si comercianti cu amanuntul.

In urma acestei analize s-au declansat patru investigatii care privesc posibile intelegeri anticoncurentiale intre comercianti si furnizorii acestora, referitoare la stabilirea preturilor de vansare sau revanzare. Companiile implicate sunt Metro Cash & Carry Romania, real, -Hypermarket Romania, MGB Metro Buying Group, Selgros Cash & Carry, Billa Romania, Mega Image, CDE R Interex si furnizorii acestora.

De asemenea, Consiliul Concurentei a amendat companiile Billa Romania, Pic si Spar cu aproximativ 850.000 euro.

Comertul cu produse alimentare s-a ridicat anul trecut la 54 miliarde de lei, din care aproximativ 40% s-a realizat prin supermarketuri si hipermarketuri.