Dupa 18 luni in Georgia, la conducerea Rompetrol, Dan Voicu poate spune ca mediul de afaceri georgian arata si in practica la fel de bine ca si pe hartie, ca nu a simtit criza economica globala, din moment ce afacerea s-a dezvoltat in aceasta perioada. E adevarat, dupa o munca de 15 ore pe zi.

"Din punct de vedere fiscalo-legal, mediul este foarte primitor. Nu doar pe hartie, ci si in practica, lucrurile se intampla destul de usor. Sunt foarte putine taxe, iar legislatia muncii este foarte interesanta aici, spre deosebire de Romania. Aici este cu totul si cu totul in favoarea angajatorului, ceea ce iti da o mare flexibilitate ca si companie sa selectezi oameni, dar si sa termini contractul cu cine nu performeaza la nivelul solicitat", spune Voicu.

Libertatea de miscare in privinta angajarii si concedierii personalului da un impuls afacerilor, crede seful Rompetrol Georgia. In plus, forta de munca este mai ieftina insa, din pacate, si mai putin pregatita. "Dar daca te orientezi spre tineri, ei compenseaza prin energie. Eu sunt o persoana tanara, dar am lucrat cu colegi mult mai tineri si asta s-a simtit. In plus, gasesti deschidere catre limba engleza, aprope toti colegii mei din headquarters vorbesc engleza", spune el.

Voicu a remarcat si regimul fiscal foarte atractiv. "Din perspectiva angajatorului, exista o singura taxa pe venitul angajatului, de 20%, pe care o plateste compania. Atat, nu exista fond de salarii, asigurari sociale, fond de somaj, toate taxele care exista in Romania pe langa unitatea de salariu. Mai mult, si taxele pe corporatie sunt destulo de mici, impozitul pe profit este de 15% si exista un plan foarte clar de reducere a acestuia, taxa pe dividende este de 5% si va scadea", spune el.

Razboiul din august 2008 a bulversat mediul de afaceri

Mediul politic intern, instabilitatea, despre care unii investitori spun ca a influentat mediul de business, nu pare sa fi avut impact asupra afacerilor, crede seful Rompetrol. "Democratia lor este chiar mai tanara decat a noastra. Ca atare, regula democratiei este mai greu de inteles si de majoritatea populatiei, si de clasa politica. Exista un risc de instabilitate politica destul de ridicat, dar, pe de alta parte, in ultimii ani de zile, cadrul pentru businesss n-a fost afectat major, chiar daca au fost schimbati cativa prim ministri. Directia de a avea un mediu de afaceri foarte deschis pentru investitori s-a mentinut si, de la an la an, s-a urmarit optimizarea acestuia", spune Dan Voicu.

Problema a fost insa razboiul de anul trecut, care a bulversat piata, consumatorul a fost un pic zdruncinat. "Siguranta de nivel primar a omului nu mai era nici ea garantata, darmite confortul social si economic. Iar investitorii si-au pus problema daca mai continua sau nu. Cine a avut curaj si viziune a mers inainte, iar acum lucrurile par asezate", e de parere seful Rompetrol.

Compania sa a fost unul dintre castigatori, s-ar putea spune. "Toti investitorii au facut un pas inapoi la momentul acela. Noi, operational, am incercat sa ramanem in piata si sa beneficien de aceasta oportunitate uriasa. Am fost singurul importator care a tinut pasul cu SOCAR din Azerbaidjan, pentru ca eram singurii care importam prin portul Batumi, in timp ce restul importau prin Poti, si am profitat. Impactul pentru Rompetrol a fost urias la modul pozitiv, din acel moment retailul a inceput sa fie extrem de important in piata. Au fost niste zile nebune", isi aminteste Dan Voicu.

Erau cozi imense la benzinarii, oamenii erau pregatiti pentru tot ce era mai rau si atunci isi faceau provizii de combustibil. Iar Rompetrol a putut face fata acelui val de clienti.

Criza? Care criza?

Cam asta s-ar putea intreba boss-ul Rompetrol Georgia referitor la ceea ce s-a intamplat in ultimul an. Pentru ele, cele 18 luni de cand se afla la conducerea companiei a insemnat munca multa si extindere, dezvoltarea afacerii, ceea ce il face sa spuna ca, din punctul lui de vedere, criza s-a simtit foarte putin.

Rompetrol avea 22 de statii in urma cu doi ani, acum are 50, iar dezvoltarea acestora n-a fost pusa in pericol de criza. Voicu recunoaste ca nu a fost usor sa gaseasca surse de finantare si cash flow-ul operational a fost orientat spre investitiile respective. "A fost un pic atipic, dar la indemana", spune el.

Asa a reusit sa faca din Rompetrol Georgia "brandul in voga in piata", cu toate ca pretul benzinei este cel mai mare. Si totusi, volumele vandute nu sunt mici. Pentru ca, printr-o campanie de imagine si informare, compania a aratat ca ofera calitatea si cantitatea pe care consumatorul o cumpara. Cum adica? "Am facut inclusiv demostratii publice in care am aratat ca un litru de benzina este un litru si nu doar 950 de mililitri (asa cum se practiva la unii dintre competitori) si ca facem ceva nu doar pentru profitabilitatea noastra, ci si pentru cea a consumatorului. iar mesajul a fost bine inteles", spune Voicu.

Investitiile straine in Georgia au scazut cu 80% in primul semestru al lui 2009 fata de perioada similara a anului trecut, dar Dan Voicu isi explica acest procent prin faptul ca investitiile anilor anteriori au fost in special prin privatizari, iar acum nu prea mai este ce sa privatizezi in Georgia. "As intui ca s-au cam terminat proprietatile statului, dar ritmul de investitii de la zero s-a mentinut relativ constant. Personal, nu am simtit o accentuare a dificultatilor economice odata cu criza globala. E drept, afacerea noastra a fost pe un trend ascendent si noi nu am facut decat sa crestem de la inceputul crizei.

As crede ca ritmul de investitii pentru green field a fost constant. M-am uitat la imobiliare, s-au miscat in acelasi ritm; pe zona de retail am vazut cateva lanturi care si-au continuat dezvoltarea si au fost fonduri internationale care ajuta la construirea infrastructurii. Noi, ca furnizor de carburanti, avem contracte cu toti marii investitori in zona de autostrazi si practic am simtit ca ritmul, daca nu a ramas constant, s-a accentuat", spune seful Rompetrol Georgia.