Asiguratii RCA vor avea in curand drept de a solicita despagubiri pentru prejudiciile produse autovehiculului, inainte de efectuarea reparatiei acestuia, potrivit unei modificari legislative anuntate luni de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Asiguratorul RCA va avea obligatia de a stabili cuantumul despagubirii la valoarea preturilor practicate de catre unitatile de specialitate sau prevazute in cataloagele de specialitate astfel incat despagubirea primita sa-i permita pagubitului efectuarea reparatiilor.

  • Despagubirile se vor achita in cel mult 10 zile

Potrivit CSA, pana acum in astfel de situatii, costul reparatiilor era stabilit pe baza evaluarii asiguratorilor, iar preturile erau cel mult la nivelul celor practicate de catre unitatile de specialitate, noua masura urmand sa permita pagubitilor sa solicite intai plata despagubirilor si ulterior sa efectueze reparatiile necesare.

In plus, despagubirea va fi achitata in termen de maximum 10 zile de la depunerea ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei, fata de 15 zile, cat era pana acum.

  • In cazul unor suspiciuni de frauda, investigatiile vor fi anuntate in cel mult 10 zile si nu vor depasi 3 luni

O alta schimbare vizeaza daunele susceptibile de frauda. Asiguratorii care au suspiciuni cu privire la dauna RCA si intentioneaza investigarea cazului, vor fi obligati sa le comunice in scris acest lucru atat asiguratului cat si pagubitului in termen de zece zile de la data avizarii daunei. Investigatiile nu se pot intinde pe mai mult de 3 luni, mai arata oficialii CSA.

"Am decis modificarea normelor RCA pentru a sprijini si mai mult interesele asiguratilor si imi exprim speranta ca aceste demersuri vor conduce la imbunatatirea serviciilor prestate de catre companiile de asigurare. Daca pana acum societatea de asigurare stabilea valoarea despagubirilor potrivit propriilor criterii, acum valoarea pagubei se stabileste avand in vedere preturile practicate de catre unitatile de specialitate sau cele din cataloagele de specialitate", a declarat presedintele CSA, Angela Toncescu.

Aceste modificari vin dupa ce in ultima perioada, o serie de service-uri auto s-au plans ca au sume mari de recuperat de la asiguratori pentru reparatiile efectuate in baza politelor Casco si RCA. Scandalul dintre asiguratori si service-uri dateaza de cateva luni, gestul CSA fiind un pas in directia impacarii celor doua tabere.

  • Cristian Muntean, ASSAI: Pe fond, lucrurile raman neschimbate

Documente:

Scrisoare deschisa ASSAI

Contactat de HotNews.ro, Cristian Muntean, director in cadrul ASSAI, asociatia care sustine ca reprezinta interesele a peste 400 de service-uri auto independente si care a protestat luni in Capitala fata de neregulile care se petrec pe piata asigurarilor sub supravegherea acestei Comisii, considera ca modificarile aduse nu schimba fundamental situatia.

"Stiti ce inseamna "de la data depunerii ultimului document"? Este o formula nefericita pe care din pacate au mentinut-o. Depunerea ultimului document inseamna momentul in care se termina investigatia. Daca aceasta dureaza 3 luni de zile, inseamna ca despagubirea nu va mai fi achitata in 105 zile, ci in 100 de zile. E mai bine, corect, dar nu se spune nici in lege si nici in aceste modificari, ce sanctiuni primeste compania de asigurari in situatia in care refuza efectuarea platii in acel termen. Sunt niste asa zise schimbari, dar pe fond lucrurile raman neschimbate. Nu a adus nici un fel de modificare majora fata de vechile norme", a declarat Cristian Muntean.

  • ASSAI: Euroins si Carpatica sunt companiile cu cele mai mari intarzieri la plata din piata, iar CSA nu face nimic

In opinia directorului ASSAI, "companiile de asigurari raman in continuare copii rasfatati ai CSA", Muntean precizand ca a avertizat CSA fata de companiile cu cele mai mari intarzieri la plata facturilor de reparatie inca de anul trecut, fara ca autoritatea sa intreprinda vreo actiune.

"Euroins si Carpatica sunt companiile cu cele mai mari intarzieri la plata. In prezent, daca in Bucuresti sunteti lovit de un asigurat RCA Carpatica sau Euroins veti avea o reala problema de a gasi un service care sa accepte o reparatie pentru aceste companii de asigurari. Eu nu cunosc nici un service care sa accepte, pentru ca intarzierile sunt de la 6 luni in sus.

Eu anul trecut am avut o intalnire cu CSA si le-am zis de Carpatica ca au intarzieri la plata. Mi-au spus sa le transmit un document excel cu toate datele. Le-am transmis peste 200 de astfel de situatii, am si confirmarea de primire a mailului dar nici pana azi nu mi-au raspuns. De ce? Pentru ca CSA protejeaza interesele companilor de asigurari nu ale asiguratilor", a mentionat Muntean.

ASSAI a transmis luni o scrisoare de protest catre autoritatile romane, in care avertizeaza printre altele ca in prezent "exista in piata doua societati de asigurare ce au grave probleme de solvabilitate si cu intarzieri de pana la 2 ani la plata facturilor de reparatii, cunoscute de Angela Toncescu, presedintele CSA, carora li se permite in continuare sa vanda polite RCA.

  • Ion Vasile, fostul presedinte ASSAI: Masura CSA vine in sprijinul asiguratului

Nu de aceeasi parere este insa si Ion Vasile, fost presedinte ASSAI, care si-a anuntat luni dezaprobarea fata de protestul ASSAI, demisia din aceasta asociatie si intentia de a infiinta o noua asociatie, respectiv Patronatul Societatilor de Sevice Auto din Romania (PSSAR).

"Cred ca modificarea normelor privind RCA vine in sprijinul asiguratului si a service-urilor, astfel ca o parte din asigurati pot opta pentru a cere banii inainte, ceea ce este si in avantajul unitatii reparatoare pentru ca aceasta isi va incasa contravaloarea reparatiei direct de la asigurat si nu de la asigurator ceea ce va reduce perioada pina la incasarea facturilor, scurtand foarte mult perioada acestora de decontare si asigurand un cash flow pozitiv. (...) In toata aceasta schema are de castigat pagubitul care nu mai este afectat de un eventual litigiu ce poate aparea intre asigurator si unitatea reparatoare", a spus Ion Vasile.

  • CSA sustine ca verifica indicii de solvabilitate ai asiguratorilor si ca nu poate interveni in relatiile comerciale dintre service-urile auto si asiguratori

Documente:

CSA despre acuzele ASSAI

Contactati in legatura cu acuzele ASSAI, privind problemele de solvabilitate ale unor companii de asigurari, oficialii CSA au explicat pentru HotNews.ro ca monitorizeaza periodic acesti indicatori.

"Permanent, CSA monitorizeaza indicatorii de solvabilitate si prudentialitate ai societatilor de asigurare, astfel incat in orice moment acestea sa-si poata onora toate obligatiile asumate prin contractele de asigurare", au precizat oficialii CSA.

Cat priveste acuzele privind masura diminuarii contributiilor datorate de asiguratori care nu s-a reflectat si in buzunarele asiguratilor, CSA sustine ca decizia a fost luata tocmai pentru a ajuta asiguratorii sa-si indeplineasca obligatiile de plata fata de asigurati.

"Prin aceasta masura s-a avut in vedere mentinerea gradului de solvabilitate al societatilor de asigurare la un nivel ridicat, astfel incat acestea sa-si poata onora toate obligatiile catre asigurati/pagubiti care au fost asumate prin contractele de asigurare", au spus oficialii CSA.

Nu in cele din urma, reprezentantii CSA au reamintit faptul ca toate contractele comerciale incheiate intre prestatorii de servicii si societatile de asigurare nu sunt supuse aprobarii CSA si prin urmare nici obligatiile companiilor de asigurare ce decurg din aceste contracte nu fac obiectul supravegherii CSA.