Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Firmele-mama au investit anul trecut 3,5 miliarde euro in Romania

Firmele-mama au investit anul trecut 3,5 miliarde de euro in Romania. Nivelul injectiilor de capital este astfel cu 11 procente mai mic decat in 2008, cand infuziile de capital s-au ridicat la 3,98 miliarde de euro. Clasamentul pe tari de rezidenta ale investitorilor nu a suferit modificari majore comparativ cu anul 2008; primele state in functie de valoarea capitalului social subscris sunt Olanda, Austria, Germania si Franta. Grecia a urcat pe cea de-a cincea pozitie, de pe locul zece in 2008. Cele mai multe dintre cele peste 160.000 de firme cu actionari straini activau anul trecut in sectorul comertului cu ridicata si cu amanuntul. Potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei, investitiile straine directe ale nerezidentilor in Romania au fost de aproape 5 miliarde de euro anul trecut, comparativ cu 9,5 milioane de euro in anul 2008.

Romania a fost piata auto europeana cu cea mai mare scadere in primele doua luni, Dacia a fost brandul care a crescut cel mai mult in vanzari

Romania a fost piata auto europeana in care inmatricularile de masini noi au scazut cel mai mult in ianuarie si februarie, cu 77%. Cu toate acestea, Dacia a fost marca cu cea mai mare crestere a inmatricularilor pe continent, de 57%. Per total, in Europa au fost inscrise in circulatie peste 2 milioane de masini noi, in primele doua luni, adica cu 8 procente mai multe fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cele mai accentuate scaderi au fost inregistrate in Romania, Ungaria Estonia si Bulgaria. La polul opus, Norvegia a fost piata care a avansat cel mai bine, cu 61% mai multe masini noi inmatriculate, urmata de Portugalia, Spania si Suedia. La capitolul marci, cel mai mare avans l-a avut Dacia, urmata de Renault, Nissan si Kia.

Rusia respinge fuziunea South Stream - Nabucco si vrea sa rupa Turkmenistan de proiectul sustinut de UE

Rusia a respins oficial fuziunea celor doua gazoducte concurente, South Stream si Nabucco. Ideea unificarii proiectelor a fost avansata saptamana trecuta de presedintele companiei ENI, Paolo Scaroni. Ministerul rus al Energiei a anuntat insa ca Moscova vrea sa duca la bun sfarsit propria sa conducta. Chiar si asa, Uniunea Europeana nu si-a pierdut speranta ca va convinge Rusia sa se razgandeasca. Presa de la Moscova scrie ca subiectul va fi discutat de noul comisar european al energiei, care va sosi in Rusia la inceputul lunii aprilie. Intre timp, Rusia incearca sa rupa Turkmenistan de Nabucco. Ministrul rus al Afacerilor Externe, Serghei Lavrov, se afla incepand de luni in capitala Turkmenistanului; expertii cred ca scopul vizitei consta in convingerea liderilor turkmeni ca proiectul Nabucco are mai putine sanse de reusita decat propunerile Moscovei. Vizita vine cu mai putin de o luna inainte de semnarea acordului strategic intre Uniunea Europeana si Turkmenistan. Statul central-asiatic, numarul patru mondial la rezervele de gaze naturale, ar urma sa devina principalul furnizor al proiectului european Nabucco.

Indienii de la Tata Motors ar putea fi nevoiti sa ridice pretul celei mai ieftine masini din lume

Indienii de la Tata Motors ar putea fi nevoiti sa ridice pretul celei mai ieftine masini din lume. Nano costa acum intre 1.600 si 2.900 de euro in India, insa din cauza scumpirii materiilor prime - preturile ar putea creste cu pana la 30%, pentru varianta de baza, si cu circa 20% pentru varianta cu maxime dotari. Principalul concurent al Tata in India, Maruti - vinde masini de la aproximativ 3.200 euro. In aceste conditii, va fi greu pentru Tata Motors sa mentina preturile Nano din prezent, mai ales ca otelul s-a scumpit cu 25% din aprilie 2009, anvelopele sunt si ele mai scumpe, iar materiale precum plastic, cauciuc, cupru sau aluminiu au si ele preturi mai mari. Tata Motors va livra primele 100.000 de masini Nano la preturile promise, insa ce urmeaza nu a fost inca hotarat.