Zeci de licitatii din zona constructiilor au fost anulate in acest an de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, dupa ce au fost depistatediverse conditii ciudate, care ii avantajau doar pe unii participanti la licitatii. Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), admite, intr-o declaratie pentru HotNews.ro ca neregulile in procedurile de achizitii publice pornesc de la intocmirea caietelor de sarcini.

  • Multe dintre licitatiile aranjate sunt castigate la preturi de dumping. Apoi, preturile sunt "saltate"

"De cele mai multe ori, este vorba de maniera in care sunt realizate caietele de sarcini.

Autoritatea contractanta a introdus o cerinta cel putin ilegala prin care solicita asociatilor sa faca dovada ca au lucrat timp de minim trei ani si au executat minim trei lucrari din fiecare capitol pe drumurile judetene din localitatea respectiva

Raportul CNSC

Acestea sunt facute in asa fel incat sa fie predestinate anumitor firme care sunt preferate pe criterii politice sau economice", a declarat Plosceanu.

Potrivit acestuia, multe dintre licitatiile aranjate sunt castigate la preturi de dumping. Ulterior, prin diverse acte aditionale, firmele castigatoare ajung sa obtina majorari fata de valoarea initiala a contractelor.

  • "Daca m-ati intreba care ministere nu deruleaza licitatii in acest mod, nu as putea sa va dau un raspuns"

"Daca m-ati intreba care ministere nu deruleaza licitatii in acest mod, nu as putea sa va dau un raspuns", a mai spus Plosceanu. Acesta saluta reactia presedintelui Traian Basescu. "Ma bucur ca a avut o asemenea reactie, era timpul. Nu se referea la tot sectorul de constructii, ci doar la anumite persoane", a adaugat reprezentantul companiilor de constructii din Romania.

Ofertantul trebuie sa faca dovada ca detine 2 statii de preparat mixturi asfaltice fixe sau mobile, autorizate in localitate (sa aiba aut. de constructie, de mediu, de functionare, P. V. Receptie de montare) sau contract de colaborare cu alta societate din judetul in care se desfasoara lucrarea, la data selectiei de oferte

Din caietul de sarcini al unei lucrari de constructii

Seful statului a abordat problema contractelor din constructii in timpul unei emisiuni televizate. El a lansat un avertisment catre toti oamenii de afaceri din domeniul constructiilor, pentru ca acestia sa adopte un comportament etic si sa nu recurga la coruptie, pentru a obtine contracte cu statul.

„Din pacate, insa, unii au ajuns sa fie lacomi si cand pierd licitatii se duc la instante, blocheaza lucrarile, incearca pe urma, cu aranjamente, sa obtina contracte pe care nu le-au obtinut cu licitatie. Si asta m-a suparat profund si nu vor mai avea in mine un sustinator, pana nu ajung si la etica.

  • Contestarea licitatiilor pierdute poate aduce mici firimituri contestatorilor

Etica de a face o lucrare de buna calitate si de a o castiga cinstit, nu cu interventie in instante. Credeti ca acesta este singurul caz? Nu, am inteles un mecanism pe care l-au declansat si ii avertizez public sa se opreasca, pentru ca nu mai merge”, a afirmat Basescu.

Basescu a precizat ca, in perioada in care era ministru al Transporturilor, firmele oamenilor de afaceri Costel Casuneanu, Dorin Umbrarescu si Dan Besciu nu aveau

Autoritatea contractanta a solicitat prin fisa de date ca lichiditatea sa fie de minim 100% si sa dovedeasca ca ofertantii si asociatii pot duce la indeplinire contractul cadru pe 4 ani

Raport CNSC

contracte cu ministerul. „Nici Casuneanu, nici Umbrarescu, nici Euroconstruct n-au lucrat niciodata la Ministerul transporturilor cat eu am fost ministru. Ei au intrat la Ministerul Transporturilor pe timpul domnului Mitrea, probabil pe bune cu contracte in conditii legale”, a mentionat Basescu."

De cele mai multe ori, firmele care pierd se adreseaza instantelor pentru a contesta licitatiile. Uneori, pe timpul procesului, ele obtin mici lucrari de la autoritatea contractanta, asa incat isi retrag contestatiile. Daca nu primesc nimic, se duc pana in panzele albe si obtin de regula reluarea procedurii de licitare.

O statie sa fie montata si autorizata la o distanta de max. 50 km fata de ... in zona de nord a judetului si a doua statie montata si autorizata la 50 km inspre zona de nord a judetului si sa asigure cantitatea de asfalt necesara in conditiile normativelor tehnice SR 7970 si SR 174-2

Din caietul de sarcini al unei licitatii pentru drumari

Potrivit unei declaratii a Elenei Udrea, care citeaza un raport de analiza interna al ministerului pe care il conduce, peste 90% dintre contractele atribuite de Ministerul Dezvoltarii unor firme de constructii pentru lucrari publice, au necesitat fonduri suplimentare, iar cuantumul acestora a fost apropiat de 50% din valoarea initiala a contractului.

Plosceanu mai spune ca trebuie schimbata legislatia privind achizitiile publice cu "una mai ferma si transparenta". Presedintele ARACO sustine ca o solutie a contractelor cu statul ar fi parteneriatul public-privat.

  • "Drumarii" vor schimbarea legislatiei actuale

"Speram ca Legea parteneriatului public-privat sa fie adoptat cat mai curand in Parlament. De altfel, am primit asigurari ca va fi adoptat pana la finalul actualei sesiuni parlamentare", a precizat Laurentiu Plosceanu. In acest moment, exista un proiect de lege depus la Senat, o initiativa parlamentara privind parteneriatele public-private care prevede ca vor fi incheiate contracte cu investitorii pe baza unor negocieri.

Intr-unul din cazuri, un minister a solicitat prin fisa de date ca lichiditatea companiei care va reface un drum sa fie de minim 100% si sa dovedeasca ca ofertantii si asociatii pot duce la îndeplinire contractul cadru pe 4 ani. In acest caz licitatia a fost anulata, pentru ca nimeni nu poate sti cum ii va evolua businessul in urmatoarele luni, darmite in viitorii 4 ani.