Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) si-a pierdut anul trecut autonomia bugetara, fapt care afecteaza independenta institutiei, iar Comisia Europeana ameninta Romania cu un infringement din martie 2011, se arata intr-o analiza realizata de Societatea Academica din Romania (SAR). Potrivit raportului (vezi documentul atasat), ANRE trebuie sa devina independenta si sa incaseze venituri proprii din taxele de licenta pentru a putea rezista presiunilor politice. Potrivit SAR au existat presiuni politice pentru mentinerea preturilor la energia electrica si gaze la un nivel redus.

  • "Comisia Europeana spune ca pentru a nu fi influentat politic, ANRE trebuie sa aiba un buget propriu, din taxele de licenta. Comisia Europeana a reactionat dur trimitand o scrisoare de amenintare cu infringement din martie 2011", a declarat Ana Otilia Nutu, reprezentant SAR.

"Preturile la gaze si electricitate pentru gospodariile de nivel mediu au fost mentinute la un prag redus in 2008-2009 (ani electorali), in ciuda angajamentului Romaniei de a continua liberalizarea de piata, care exercita o presiune ascendenta asupra preturilor. Mentinerea preturilor la un nivel redus a fost justificata de criza, potrivit declaratiilor ministrului economiei, primului-ministru si presedintelui ANRE de la vremea respectiva. Argumentul nu avea vreo legatura cu realitatea economica: in 2009, consumul casnic de electricitate a crescut cu 8% si consumul de gaze cu 5%", se arata in raportul SAR.

Potrivit Otiliei Nutu, existau presiuni informale, precum cele privind mentinerea preturilor, si presiuni formale, precum schimbarile frecvente ale directorilor de la ANRE. "ANRE a avut nu mai putin de cinci presedinti intre 2005 si 2010, in pofida conditiilor stricte in care presedintii si Comitetul de Reglementare pot fi schimbati inainte de expirarea mandatului fix de cinci ani", se arata in raport.

In aceste conditii, SAR cere Guvernului sa redea independenta ANRE in schimbul asumarii verificabile a principiilor responsabilitatii, transparentei, predictibilitatii de reglementare si calitatii reglementarilor.

Ce ar trebui sa faca Executivul, in opinia SAR:

  • Sa permita autonomia bugetara a ANRE prin restituirea taxelor de licenta ca venituri proprii
  • Sa se angajeze ca nu va schimba presedintii la mijlocul mandatului, decat in cazul respingerii Raportului anual de catre intregul Guvern
  • Sa introduca criterii de competenta in prevederile legislatiei in domeniul energiei referitoare la desemnarea conducerii ANRE, a Comitetului de Reglementare si a Consiliului Consultativ si nominalizarile sa fie aprobate de intregul guvern (nu de o singura persoana, de pilda primul-ministru sau viceprim-ministrul); sa aplice si in practica noile reguli
  • Sa se abtina de la presiuni informale asupra reglementatorului, de pilda declaratii ca "mentinerea la un nivel redus a preturilor la energie pentru consumatorii finali"
  • Sa foloseasca atributiile sale legale pentru a aplica practici de buna guvernanta la ANRE

Ce ar trebui sa faca ANRE, in opinia SAR:

  • Sa introduca si sa aplice Codul Etic pentru a intregi legislatia pe integritate aplicabila institutiilor publice. Centrul de greutate trebuie sa cada pe problemele frecvent semnalate de media (nepotism etc.) si trebuie sa ofere un raspuns adecvat, in timp util. Codul trebuie sa defineasca practicile inacceptabile: de ex. sa interzica explicit detinerea de actiuni in industria reglementata, angajarea rudelor conducerii industriei reglementate; sa defineasca limitele activitatilor ce pot fi realizate simultan (consultanta) etc.
  • Sa fie supusa unui audit extern financiar si de procese, iar rezultatele sa fie publice. ANRE trebuie sa publice modalitati de reducere a costurilor si de diminuare a riscului pentru activitatile critice (de ex., procesul si controlul emiterii licentelor, facturare, gestiunea numerarului etc.)
  • Sa raporteze performanta si calitatea reglementarii, in loc sa dubleze informatiile existente in Ordinele emise si rapoartele de monitorizare a pietei. ANRE trebuie sa reia imediat monitorizarea performantei la nivelul din Raportul pe 2004 si pe termen mediu trebuie sa imbunatateasca atat calitatea reglementarii, cat si raportarea rezultatelor, urmand cele mai bune practici europene
  • Structura tarifelor trebuie modificata astfel incat sa nu distorsioneze pietele si sa permita concurenta reala pe piete angro si cu amanuntul. De ex., reglementatorul trebuie sa asigure ca nu exista subventii incrucisate intre consumatorii "captivi" si cei eligibili pe gaze si electricitate, ceea ce impiedica consumatorii sa-si schimbe furnizorii
  • Sa certifice ca solicitarile si petitiile consumatorilor primesc raspunsuri adecvate
  • Sa probeze ca regulile sunt aplicate, pentru a evita situatii precum scandalul ENEL (de ex.prin monitorizarea continua a contractelor de privatizare in loc de a sanctiona tardiv o posibila incalcare a clauzelor acum 3 ani)
  • Sa mentina predictibilitatea regimului de reglementare, de ex.,prin infranarea tentatiei de a sanctiona abaterile prin schimbari ale tarifelor aprobate in mijlocul perioadei de reglementare, oricat de facila ar fi aceasta solutie.