¬Ministerul Transporturilor trebuie restructurat pana in iunie 2011, in doua etapte, potrivit unui plan de actiuni al ministerului elaborat impreuna cu Banca Mondiala. Potrivit unor surse guvernamentale, planul de actiuni mai prevede elaborarea, in acest an, a unei strategii nationale de transport pe perioada 2011-2020, dar si a unei strategii generale de transport in conformitate cu politicile europene, cu obiective pe termen mediu si lung. Documentul mai vorbeste despre introducerea, pe termen mediu si lung, a managementului privat in companiile din subordinea ministerului.

Planul de actiuni mai prevede ca pana in 2011 sa fie unificata activitatea de control in trafic prin crearea unei entitati, organism unic de control care sa preia atributiile in domeniu ale Autoritatii Rutiere Romane (ARR), Registrului Auto Roman (RAR) si Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

In ceea ce priveste restructurarea, prima etapa, care dureaza pana in decembrie 2010, presupune reorganizarea ministerului pe directii de

specialitate si directii de sinteza, cu stabilirea clara a responsabilitatilor. A doua etapa, care tine pana in iunie 2011, presupune "dimensionarea directiilor de specialitate si a directiilor de sinteza in conformitate cu specificul activitatii". Vor fi infiintate noi directii, precum: directia de politica tarifara si transport multimodal si directia de mediu. Companiile din subordinea ministerului trebuie reorganizate pana la sfarsitul anului.

Filialele vor fi pastrate sau vandute?

Tot pana la sfarsitul anului, companiile feroviare trebuie sa demareze o evaluare independenta a filialelor pe care le detin pentru a decide daca le pastreaza, le vand sau le reintegreaza in gestiune domeniului principal de activitate. De asemenea, pana in decembrie 2010, companiile trebuie sa evalueze alternative pentru transportul feroviar, astfel incat acesta sa poata concura cu transportul rutier pe coridoarele europene. Planul de actiuni mai recomanda elaborarea, pana in ianuarie 2011, a planurilor de dezvoltare anuale si multianuale si aprobarea acestora de catre Consiliile de Administratie.

Potrivit planului de actiuni, in 30 de zile de la aprobarea bugetului, incheiate contracte de performanta multianuale intre minister si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale si intre minister si CFR SA. Bugetarea multi-anuala in baza indicatorilor tehnico-economici va fi extinsa la toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor.

Alte prevederi din Planul de actiuni ale Ministerului Transporturilor:

  • Infiintarea societatilor de transport feroviar de calatori de scurt parcurs si lung parcurs, conditionata de realizarea unui cadru legislativ care sa echilibreze transportul rutier numele statului si cel feroviar, precum si sa stabileasca pozitionarea fata de sectorul privat (termen 2010)
  • Infiintarea in alt minister a unui organism de supraveghere in domeniul feroviar in conformitate cu prevederile directivelor europene (termen 2010)
  • Reducerea numarului de membri in consiliile de administratie la companiile si societatile de sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Modelul a fost deja implementat CNADNR (termen noiembrie 2010)
  • Elaborarea unui plan de redresare economico-financiara si continuarea procesului de privatizare a SNTFM CFR Marfa S.A.(termen 2011)
  • Elaborarea contractelor cadru de achizitii bunuri si servicii, lucrari publice ¬ Masura este deja in lucru si in discutii cu Comisia Europeana, urmarim introducerea modelului Fidic de contractare, adaptat la legislatia europeana (termen noiembrie 2010)
  • Elaborarea standardelor de cost in domeniul transporturilor (se afla in dezbatere publica pe site-ul ministerului)
  • Implementarea unor contracte pilot de reabilitare si intretinere a drumurilor nationale pe baze de performanta (termen decembrie 2010)
  • Prioritizarea programului de investitii publice ale MTI si rationalizarea acestuia prin renuntarea la anumite proiecte si decalarea termenelor de implementare la altele (termen decembrie 2010)
  • Realizarea unui registru unic national informatizat de evidenta a personalului cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei pe ramuri de transport, prin care se asigura controlul si interventia specifica, medicala si psihologica, asupra acestei categorii de personal, ca premiza a realizarii unei platforme europene privind factorul uman cu responsabilitati in siguranta circulatiei si a navigatiei.(Temen iunie 2011)
  • Constituirea portofoliului de proiecte ce pot fi realizate in regim de parteneriat public-privat/concesiune pentru toate modurile de transport si activitatile din sfera de competenta a MTI (temen februarie 2011)

Anca Boagiu a declarat la putin timp dupa ce a fost numita in functia de ministru ca ca tine seama de recomandarile dintr-un raport al Bancii Mondiale pentru a finaliza restructurarea in transporturi. "Am pretuit intotdeauna rolul pe care Banca Mondiala l-a jucat in Romania in procesul nostru de modernizare dupa 1990. Acest raport ne va ajuta foarte mult in articularea unor politici care sa dinamizeze sectorul transporturilor si al infrastructurii in Romania intr-un moment in care tara noastra are imensa nevoie de investitii cu valoare adaugata in economie. Raportul Bancii Mondiale asupra eficientei institutiei Ministerului Transportului si Infrastructurii va servi ca suport pentru finalizarea planului de actiuni pentru restructurarea Ministerului si a Companiilor din subordine, cu precadere a CNADNR-ului si a celor din sectorul cailor ferate. Am stabilit ca acest raport, insotit de concluzii si planul de actiuni, sa fie prezentat pe 5 octombrie", a declarat Anca Boagiu.