Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata a atins valoarea de 305 milioane euro in trimestrul al treilea din acest an, in scadere cu aproape 11% fata de aceeasi perioada a anului trecut, desi raportat la acest an a fost cel mai bun rezultat trimestrial, arata un studiu al companiei de cercetare de piata GFK. In trimestrul mentionat, valoarea vanzarilor a crescut doar in sectorul foto (cu 9%) si in cel al al electronicelor de larg consum (cu 0,1%), in timp ce in sectoare precum telecom si echipamente de birou, vanzarile au scazut cu peste 32% fata de intervalul similar din 2009.

Vanzari bunuri de folosinta indelungataFoto: Gfk

In al treilea trimestru al acestui an, sase din cele sapte sectoare monitorizate de GFK au inregistrat cresteri ale vanzarilor comparativ cu trimestrul anterior din acest an. Totusi, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, piata totala a bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu aproape 11% in trimestrul al treilea din acest an, pana la valoarea de 305 milioane euro.

  • Sectorul foto - revenire timida

Valoarea vanzarilor din sectorul foto s-a imbunatatit odata cu inceputul acestui an, intrand pe o panta ascendenta, care a continuat si in trimestrul trei din acest an. Vanzarile de aparate foto digitale si rame foto digitale, cu 9% mai mari decat anul trecut, au atins o valoare de 10 milioane euro in trimestrul mentionat.

  • Stabilitate pe piata electronicelor de larg consum - vanzari de 59 milioane euro

Piata electronicelor de larg consum a atins valoarea de 59 milioane euro, in trimestrul trei al acestui an, in crestere usoara cu 0,1% fata de acelasi trimestru al anului trecut.

"Pe ansamblu, performanta stabila a intregului sector se datoreaza evolutiei pozitive in cadrul pietei Flat TV. Acest lucu indica faptul ca restul vanzarilor de electronice sunt inca slabe si in descrestere. Asa cum se prezinta situatia acum, in cazul in care piata electronicelor de larg consum continua trendul stabil si in T4 2010, atunci televizoarele vor fi, inca o data, cele care salveaza situatia", se arata in analiza.

  • Vanzarile de elctrocasnice mici - in scadere cu 4,1%

In trimestrul trei al acestui an, piata electrocasnicelor mici a scazut cu 4,1% pana la 19 milioane euro, comparativ cu acelasi trimestru din 2009. Pe baza cresterii cererii pe piata, produse cum ar fi fiarele de calcat, categoria aparatelor electrice de ras si de epilat si aspiratoarele au atins in trimestrul mentionat cea mai mare valoare a anului, dar au fost inca sub valoarea din trimestrul similar din 2009. In schimb, vanzarile de aparate de tuns si aparate de preparare a bauturilor calde au fost mai mari decat in trimestrul similar al anului trecut.

  • Vanzarile de electrocasnice mari in scadere cu 7%, pana la 91 milioane euro

In trimestrul incheiat la sfarsitul lunii septembrie din acest an, vanzarile de elctrocasnice mari au atins valoarea de 91 milioane euro, in crestere cu 23% fata de trimestrul anterior al acestui an, insa in scadere cu 7% fata de trimestrul similar din 2009.

"Piata romaneasca a electrocasnicelor mari este condusa de doua produse importante, reprezentand aproape doua treimi din toate vanzarile de pe aceasta piata - masinile de spalat si frigiderele. In special pentru aceste doua produse, cresterea in T3 fata de T2 a fost cu 10 puncte procentuale mai mare in 2010 decat in 2009, demonstrand o dinamica puternica pentru acest trimestru si creand astfel premisele pentru stabilizarea pietei in urmatoarele trimestre", spun reprezentantii GFK.

  • IT - scadere de 8,4% in al treilea trimestru

In sectorul IT, vanzarile au scazut cu 8,4% in trimestrul trei al acestui an fata de aceeasi perioada din 2009, atingandu-se valoarea de 79 milioane euro.

"Notebook-urile, care reprezinta doua treimi din acest sector, au inregistrat o performanta pozitiva. Pe de alta parte, calculatoarele desktop si monitoarele au inregistrat o scadere comparativ cu anul trecut. Programul guvernamental - Euro200 - a incurajat consumatorul sa se concentreze asupra produselor IT, mai ales in timpul vacantei de vara, dar efectele negative ale cresterii TVA au insemnat ca vanzarile au fost mai mici decat ar fi fost de asteptat", se arata in raport.

  • Telecom - vanzari in scadere cu 32,8%. Smartphone-urile castiga teren, dar preturile scad

Piata telecomunicatiilor a inregistrat vanzari de 41 milioane euro in trimestrul trei al acestui an, in scadere cu 32,8% fata de aceeasi perioada anului trecut.

"Analizand tendintele in acest sector, putem vedea ca smartphone-urile castiga continuu cota de piata in fata telefoanelor mobile. Acest aspect, dublat de faptul ca pretul mediu al acestora este in scadere vertiginoasa, duce la scaderea importanta a valorii vanzarilor", mentioneaza autorii analizei.

  • Echipamentele de birou - Inceputul anului scolar a echilibrat scaderea drastica

Sectorul echipamentelor de birou a scazut cu 37,2% in trimestrul trei al acestui an, comparativ cu perioada similara din 2009, atingand o valoare de sase milioane euro.

"In segmentul Business to Consumer, scaderea a fost echilibrata de perioada de reincepere a scolii. Desi, uitandu-ne pe rafturile din magazine, putem vedea ca diversitatea de produse este mai mica si, in general, se gasesc numai produse de baza, aceasta perioada a reusit sa fie un tampon pentru tendinta de scadere", se mai precizeaza in studiu.

Raportul GFK este publicat la nivel international, iar concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.