Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) este una dintre societatile de stat cu cele mai mari datorii catre mediul privat. "La 31 octombrie 2010, CNADNR inregistra obligatii de plata in valoare totala de 1.773.775,32 mii lei (n.red. 422 milioane euro) catre 311 societati comerciale", potrivit unei informatii transmisa de CNADNR la solicitarea HotNews.ro. Cresterea incasarilor prin introducerea rovinietei electronice, diminuarea cheltuielilor de intretinere (telefoane, deplasari, energie electrica, apa etc.) si sistarea procedurilor de achizitie publica, sunt cateva dintre solutiile necesare prezentate de CNADNR la solicitarea HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor.

  • Datoriile foarte mari catre firmele private se reflecta in numarul scazut de kilometri de autostrada. De exemplu, din autostrada Transilvania abia au fost inaugurati 10 kilometri, pe tronsonul Turda-Campia Turzii. Constructorul american Bechtel are de recuperat 90 de milioane de euro de la CNADNR.

Potrivit evidentelor contabile la 31.08.2010, CNANDR a inregistrat o pierdere in valoare de 47,5 milioane de lei. "In conformitate cu Memorandumul incheiat de Romania cu FMI, au fost aprobate tinte trimestriale aferente pierderilor la nivelul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pentru agentii economici monitorizati. Astfel, atat la noua luni, cat si la finele anului 2010, nivelul tintelor stabilite aferente pierderii prin bugetul de venituri si cheltuieli al CNANDR este zero", sustine CNADNR.

Masurile luate de conducerea CNADNR pentru incadrarea in tintele stabilite de FMI

Ca masura pentru incadrarea in tinta stabilita cu FMI, CNADNR va sista procedurile de achizitii publice pana in momentul in care va gasi fondurile necesare incheierii contractelor. Alta masura este diminuarea unor cheltuieli precum cele cu telefoanele, cu deplasarile, cu energia electrica si consumul de apa.

  • Implementarea sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare si control al rovinietei (SIEGMCR) care va conduce la cresterea gradului de incasare a veniturilor proprii incepand cu data de 01.10.2010.
  • Diminuarea cheltuielilor de intretinere si administrare, potrivit sarcinii stabilite in sedinta Guvernului din 12.05.2010, cheltuieli ce nu afecteaza ordinea publica si siguranta nationala (de exemplu, cheltuieli cu telefoanele, cheltuieli cu deplasarile, obiecte de inventar, materiale consumabile, cheltuieli postale, energie electrica, consum apa, intretinere spatii, achizitii piese de schimb, reparatii). Precizam ca la determinarea rezultatului brut au fost luate in considerare doar cheltuielile de intretinere curenta, periodica si cele efectuate cu reparatiile capitale la DN, nu si cele aferente obiectivelor de investitii.
  • Evaluarea personalului in vederea reorganizarii si restructurarii companiei.
  • Sistarea initierii oricaror proceduri de achizitie publica de produse, servicii sau lucrari finantate de la bugetul de stat/venituri proprii, fara aprobarea prealabila a conducerii CNADNR.
  • Sistarea pana la gasirea fondurilor necesare incheierii contractelor sau anularea, dupa caz, a procedurilor de achizitie publica aflate in diferite faze.

HotNews.ro a solicitat companiilor monitorizate de FMI sa prezinte situatia pierderilor si solutiile pe care le au in vedere pentru limitarea acestora.

Companiile monitorizate sunt Compania Nationala de Cai Ferate CFR, Societatea Nationala de Transport CFR Calatori, Compania Nationala a Huilei, Termoelectrica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Societatea Comerciala Electrificare CFR si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.