





Cum a afectat criza cifra de afaceri a companiilor din Romania
Companiile mici, respectiv cele care au pana in 49 de angajati genereaza 39,2% din totalul cifrei de afaceri la nivel national, iar primul an de criza a determinat o scadere cu 20% a afacerilor calculate la valorile in euro, sub media generala de 22,4%.
Pe locul doi din punctul de vedere al ponderii se situeaza companiile mari, cu peste 500 de salariati, aici intrand majoritatea multinationalelor. Acestea au realizat in 2009 o cifra de afaceri cumulata de 60 miliarde euro, respectiv 30% din total, cu 22,7% sub valoarea din 2008, click pe graficul alaturat pentru detalii.
Pe sectoare de activitate: companiile din industrie genereaza 33,9% din cifra totala de afaceri, urmate de companiile din sectorul comertului en-gros (fara auto) cu 24,3%, si de cele din constructii cu 15,7%. In 2009, cel mai mult a scazut cifra de afaceri in comertul auto, respectiv cu 44%, de la 13,2 la 7,4 miliarde euro, si in constructii, de la 25,3 la 18,8 mld. euro (-25,7%).
Industrie
- cea mai mare scadere s-a inregistrat in industria metalurgica, respectiv -44%, de la 22 la 11,7 miliarde lei;
- cea mai mare crestere a fost de 27,9% si s-a inregistrat in sectorul “Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice”, sector in care cifra de afaceri a crescut de la 6,7 la 9,7 miliarde lei. O crestere semnificativa, de 26,6% s-a inregistrat si in sectorul fabricarii produselor farmaceutice (1,85 vs 2,35 miliarde lei);
- evolutia altor sectoare importante: industria alimentara -1,3% (30,8 miliarde lei in 2008 vs 30,4 miliarde lei in 2009); extractia petrolului si gazelor naturale -19,8% (20,1 vs 16,1 miliarde lei); fabricarea bauturilor -5,9% (10,6 vs 10 miliarde lei); productia de autovehicule +15,5% (21,5 vs 24,9 mld. lei)
Comert
- cea mai mare scadere: -47,8% in comertul cu autovehicule, cifra de afaceri scazand de la 30,4 miliarde lei in 2008, la 15,9 miliarde lei in 2009;
- cea mai mare crestere: +6,8% in comertul en-gros cu produse alimentare, bauturi si tutun, cifra de afaceri majorandu-se de la 59,6 mld. lei in 2008, la 63,7 mld. in 2009;
- cifra de afaceri in comertul cu carburanti a scazut cu 14,6%, de la 21,7 la 18,5 miliarde lei;
- datele INS arata ca cifra de afaceri realizata in comertul cu amanuntul efectuat prin standuri, chioscuri si piete a fost in 2009 de doar 722 milioane lei, respectiv 170 milioane euro. Cu alte cuvinte, zecile de mii de chioscuri si standuri au declarat o cifra de afaceri cumulata mai mica decat cea a unei multinationale de marime medie. Raportat la nivelul intregului comert cu amanuntul, ponderea acestui tip de comert este de 0,6%.
Servicii
- cifra de afaceri in transportul pe calea ferata a scazut cu 18,9%, de la 4,4 la 3,5 miliarde lei. In acelasi timp, in sectorul transporturilor terestre scaderea a fost de 10,6%, de la 22,4 la 20 miliarde lei;
- cifra de afaceri a crescut cu 11% in sectorul activitatilor de protectie si investigatii (2,6 vs 2,9 mld. lei), cu 11,1% in sectorul bibliotecilor si muzeelor si altor activitati culturale (de la 4,84 la 5,37 mld. lei), in sectorul tranzactiilor imobiliare cifra de afaceri a ramas constanta la 9,5 mld lei (!!), iar in telecomunicatii la fel (20,3 mld. lei)
Despre impactul crizei asupra ratei de profitabilitate a companiilor o sa scriu intr-un articol viitor.
Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.

În spatele cifrelor (și al scandalurilor politice). Mărturii despre suferință și deznădejde în pandemie: „I-am dat prima palmă copilului”
S&P modifică perspectiva la stabilă, de la negativă/ De ce ar trebui să ne intereseze ratingul
Înapoi la „dreptul forței”. Rusia și China pariază riscant pe declinul și neputința Americii de a le înfrunta
INTERVIU Pentru noi, roboții sunt soluții la probleme. Am învățat cum să primim un refuz și cum să câștigăm încrederea celor care investesc în noi / Doi elevi, despre pasiunea lor
Vaccinarea nu este suficientă. Economist român care locuiește la Londra, despre “lecția britanică”