Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a aplicat constructorilor penalitati de peste 40 de milioane de euro, in perioada septembrie 2010-martie 2011. Potrivit unei liste transmise de Ministerul Transporturilor, motivele sunt legate, in special, de intarzieri in indeplinirea obligatiilor contractuale. Cea mai mare suma, peste 16 milioane de euro, trebuie s-o plateasca firma franceza Colas care s-a ocupat de costructia tronsonului de autostrada Cernavoda-Medgidia. CNADNR a reziliat in urma cu cateva zile contractul cu aceasta companie. Un alt constructor penalizat cu o suma mare, peste 12 milioane de euro, este consortiul FCC Construccion-Astaldi care se ocupa de varianta de ocolire a Municipiului Constanta. Vezi documentul atasat.

  • Nu este singura penalizare a companiei spaniole FCC Construccion. Aflata in asociere cu Porr Technobau pentru constructia variantei de ocolire a Municipiului Arad, FCC Construccion a fost penalizata cu aproape 1,6 milioane de euro pentru intarzieri in finalizarea proiectului tehnic si in executia lucrarilor.

"Am aplicat si penalitati prevazute in contractele deja in derulare (...)Ceea ce nu inteleg este de ce nu s-au aplicat pana acum aceste penalitati constructorilor", a declarat recent ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Potrivit acesteia, Ministerul Transporturilor ar avea nevoie de 15 miliarde de euro ca sa ajunga la un standard european mediu din punct de vedere al infrastructurii.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a reziliat contractul cu firma franceza Colas si a demarat procedurile pentru cautarea unui nou constructor al tronsonului de autostrada Cernavoda-Medgidia. "CNADNR a notificat firma Colas cu privire la rezilierea contractului pentru proiectarea si executia autostrazii Cernavoda-Constanta, tronsonul Cernavoda-Medgidia, si intreprinde demersuri pentru initierea unei noi proceduri de atribuire si reluarea executiei lucrarilor cu un nou Antreprenor", potrivit unui anunt al CNADNR.

Reprezentantii companiei spun ca in termen de o luna vor finaliza revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea noii licitatii.

  • Reprezentantii CNADNR au afirmat ca  masura a fost luata ca urmare a refuzurilor repetate ale Colas de a continua executia lucrarilor. CNADNR sustine ca firma franceza a invocat "diverse motive pentru a justifica intarzierile". Rezilierea a avut loc in conditiile lipsei unei "planificari si mobilizari corespunzatoare, precum si lipsa aprovizionarii cu materiale".
  • Pana la acest moment, Colas nu a finalizat proiectarea pe o lungime de aproximativ 14 km din cei 20,3 km si nu a obtinut avizele si acordurile necesare, inclusiv Autorizatia de Construire, insa solicita costuri suplimentare importante si prelungirea termenului de executie cu 24 de luni.
  • "Totodata, pe sectorul de 5,5 km aflat in executie, lucrarile au fost incepute cu intarziere in vara anului 2010, iar incepand cu luna octombrie 2010 executia lucrarilor la podete si structuri a fost oprita de Inspectoratul de Stat in Constructii ca urmare a nerespectarii de catre antreprenor, in calitatea sa de Proiectant, a prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea in constructii. Mai mult, lucrarile de descarcare arheologica ce sunt in sarcina Antreprenorului nu sunt finalizate, iar Colas a inceput retragerea utilajelor de pe santier", sustine CNADNR.

Firma franceza Colas sustine ca nu a putut lucra din cauza ca nu i-au fost incredintate terenurile si autorizatiile necesare. In cazul a 14 kilometri de autostrada a fost nevoie de modificarea traseului. "Colas asteapta decizia finala privind noul traseu, urmand ca sa i se puna la dispozitie terenul si autorizatia de constructie", se arata intr-o informare de presa a companiei franceze transmisa HotNews.ro. Pe de alta parte, autoritatile romane acuza Colas de intarziere in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor sale contractuale. Astfel, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a transmis, pe 21 martie, firmei franceze un ultimatum pentru a remedia deficientele, pana la data de 15 aprilie 2011. Neconformarea constructorului pana la aceasta data conduce la rezilierea contractului.