Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a transmis luni asocierii dintre firmele SC Spedition UMB SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC TEHNOSTRADE SRL o notificare de reziliere a contractului de proiectare si executie a Autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti, se arata intr-un comunicat al CNADNR. Atribuirea contractului pentru segmentul Moara Vlasiei-Ploiesti a starnit, de-a lungul anilor, o serie de controverse, atat din cauza intarzierii lucrarilor, cat si din cauza unor plati ilegale. UMB este controlat de Dorinel Umbrarescu, iar PA&CO International de Costel Casuneanu, oamenii de afaceri supranumiti si "regii asfaltului".

Santierul de pe tronsonul Moara Vlasiei-PloiestiFoto: AGERPRES

"Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a transmis luni, 18 aprilie 2011, Asocierii dintre firmele SC Spedition UMB SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC TEHNOSTRADE SRL o notificare de reziliere a Contractului de Proiectare si Executie a Autostrazii Bucuresti-Brasov, tronsonul Bucuresti-Ploiesti, km 19+500 - km 62+000, avand in vedere ca Antreprenorul a abandonat lucrarile de constructie la autostrada pe sectorul cuprins intre km 46+500 si km 48+200, fapt ce incalca grav prevederile contractuale", motiveaza CNADNR masura luata.

Masura a fost luata avand in vedere intarzierea firmelor mentionate in indeplinirea obligatiilor contractuale privind activitatea de proiectare si executie, slaba mobilizare a echipamentelor in santier precum si lipsa unui program de lucrari coerent care sa demonstreze capacitatea tehnica si organizatorica de a finaliza lucrarile in termenul prevazut, mai arata CNADNR.

Totodata, desi costurile acestui contract au crescut deja semnificativ, antreprenorul solicita in continuare majorari de pret pe care CNADNR nu le poate acorda, avand in vedere legislatia in vigoare.

  • CNADNR estimeaza ca, in termen de o luna, va finaliza revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea unei noi licitatii.

Istoria contractului

Partile implicate in constructia autostrazii Bucuresti-Ploiesti nu au probleme doar cu stadiul executiei, ci si cu respectarea legii. Potrivit Curtii de Conturi, in 2008, CNADNR a efectuat plati ilegale catre constructori, statul fiind prejudiciat cu 90,3 milioane de lei.

Tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti de pe autostrada Bucuresti-Ploiesti are o lungime de 42,5 km, licitatia de constructie fiind castigata, in 2006, de consortiul format din firmele UMB Spedition, Pa &Co International, Euroconstruct Trading '98 si Com-Axa. Valoarea proiectului este estimata la 238 milioane euro. Tronsonul Bucuresti-Moara Vlasiei, care are o lungime de 19,5 km, este construit de consortiul italian Pizarotti -Tirena Scavi, valoarea proiectului fiind de 183,62 milioane de euro.

  • In urma controalelor Curtii de Conturi, au fost constatate in 2008 "abateri de la legalitate si regularitate" care au determinat prejudicii de 2,3 milioane de lei. De asemenea, exista indicii ca a fost incalcata legea penala, prejudiciile fiind de aproape 88 milioane de lei.
  • CNADNR a efectuat plati ilegale catre consortiul italian pentru tronsonul Bucuresti-Moara Vlasiei, "reprezentand contravaloare chirie cu scadenta viitoare si contravaloare TVA rezultata prin dublarea acesteia la o parte din articolele solicitate la plata prin certificatul interimar de plata".
  • Raportul Curtii de Conturi mai arata ca CNADNR a atribuit in mod ilegal lucrari suplimentare in cazul tronsonului Moara Vlasiei-Ploiesti "Prin Ordinul de modificare nr. OM-001, emis in data de 21.03.2008, valoarea contractului de proiect nr. 93/1773/26.10.2006 in suma de 702.584 mii lei, fara TVA, a fost majorata cu suma de 181.190,5 mii lei, fara TVA, ca urmare a modificarii solutiei constructive prin inlocuirea materialului local de umplutura din corpul autostrazii cu material granular (balast), precizeaza raportul. Ordinul nu poate fi considerat act aditional la contract si a fost emis fara a respecta prevederile contractuale, prevederile legale si prevederile interne ale CNADNR. Pentru lucrarile aferente Ordinului de modificare nr. 001, CNADNR a achitat aproape 88 milioane lei. Pentru aceste nereguli, Curtea de Conturi a sesizat organele de cercetare penala.

Atribuirea contractelor pentru tronsoanele care fac parte din Autostrada Bucuresti-Brasov a starnit in ultimii ani o serie de controverse, mai ales in cazul segmentului Moara Vlasiei-Ploiesti. De constructia acestui tronson se ocupa Dorinel Umbrarescu (Spedition UMB) si Costel Casuneanu (PA&CO International), supranumiti si "regii asfaltului". Lucrarile au fost demarate inca din iunie 2007, insa stadiul de executie nu a trecut nici de jumatate.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a mai reziliat, de curand, un contract, si anume cel cu firma franceza Colas si a demarat procedurile pentru cautarea unui nou constructor al tronsonului de autostrada Cernavoda-Medgidia. Reprezentantii CNADNR spun ca in termen de o luna vor finaliza revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea noii licitatii pentru tronsonul Cernavoda-Merdgidia.