- In plus beneficiarul va avea posibilitatea de a acorda antreprenorului, dreptul de acces in Santier si punerea in posesia acestuia si etapizat, pe sectoare, acesta avand obligatia sa execute lucrarile in conformitate cu aceasta etapizare si cu respectarea termenelor contractuale stabilite.
- Prin aceasta masura, antreprenorul va lucra pe sectiunile libere de sarcini, dand timp beneficiarului de a obtine restul terenurilor in baza documentatiilor realizate de catre antreprenor, astfel incat sa fie respectate termenele contractuale. Mai mult, nu se pot formula revendicari de extindere de timp si costuri suplimentare de catre constructor pe motivul nepredarii terenurilor, iar constructorul nu va putea suspenda lucrarile pentru ca programul sau prevede a se lucra pe o sectiune inaccesibila.
- In ceea ce priveste programul de executie, antreprenorul ii va remite inginerului un program de lucru detaliat in termen de 28 de zile de la data de incepere a lucrarilor. Antreprenorul va remite programe actualizate la intervale nu mai mari de trei luni.
- In plus, antreprenorul ii va furniza inginerului actualizari saptamanale ale programului care sa confirme intervalul de desfasurare, locul si natura fiecarei activitati care se va efectua pe santier in cursul saptamanii ulterioare. Mai mult, antreprenorul este obligat sa ia masuri pentru intocmirea documentatiei complete pentru obtinerea Autorizatiei de Construire, in caz contrar fiind aplicate penalitati.
- In privinta ritmului evolutiei lucrarilor, controlul progresului lucrarilor se va face printr-un sistem de puncte de referinta (benchmarkuri), care va permite urmarirea facila a progreselor si identificarea intarzierilor.
- Pentru fiecare sectiune vor fi stabilite 6 puncte de referinta, iar penalitatile vor fi de 500.000 de euro pentru fiecare intarziere in atingerea oricaruia dintre punctele de referinta.
"Am anuntat de saptamana trecuta ca o ilustrare ferma a noii politici la nivelul MTI este graficul penalitatilor pe care Compania de Drumuri le-a impus constructorilor care nu si-au respectat angajamentele. Vorbim de 40 de milioane de euro pe care statul roman trebuie sa ii recupereze dand un semnal clar ca nu mai accepta sa fie pagubit. Nu am niciun parti-pris fata de nicio firma din orice tara ar proveni. Cand isi vor face bine treaba voi lauda orice firma, indiferent de tara de provenienta sau de reputatia ei in mass-media. Cand insa nu si-o va face, voi actiona", a spus ministrul Anca Boagiu.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a anuntat, saptamana trecuta, castigatorii licitatiilor pentru mai multe loturi din tronsoanele de autostrada Nadlac-Arad, Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orastie-Sibiu. Printre castigatori se afla Grupul Romstrade (controlat de omul de afaceri Nelu Iordache), Spedition UMB si Tehnostrade (companii detinute de Dorinel Umbrarescu, unul dintre oamenii de afaceri supranumiti si "regii asfaltului), Strabag (care are numeroase afaceri cu statul si care se mai ocupa deja de constructia unui alt tronson de autostradă din Coridorul IV Paneuropean) si Astaldi (se ocupa, de asemenea, de un alt tronson de autostrada).
Nu inteleg de ce nu s-au gandit la asta inainte sa inceapa licitatiile.
Sau cum ar zice Abraham Lincoln: "If I had eight hours to chop down a tree, I’d spend six hours sharpening my axe" - tranducerea in romana ar fi: "Da doamne romanului mintea de dupa"
Ma bucur ca in sfarsit avem astfel de initiative, chiar daca vin cu intarziere, si sper sa fie puse in aplicare.
Atata timp cat initiativa este in beneficiul romanului nu vreau sa comenteze daca in spate este un razboi pentru cascaval.
Cum zice insa cineva mai sus...pacat ca aceleasi reguli nu se aplica si pentru lucrarile din bugetul national...
Majoritatea celor de aici nu sunteti constructori dar incercati sa faceti un exercitiu de imaginatie si intrebati-va CUM ar putea termina un constructor orice drum/autostrada daca nu poate intra pe terenul unde trebuie sa lucreze? Daca nu are la dispozitie terenul si nu poate lucra, cine plateste salariile lucratorilor, chiria/leasing-ul utilajelor, curentul electric samd?
Totodata, puneti-va in pielea constructorului, si incercati sa NU suspendati lucrarile, desi programul de lucru impune sa lucrezi pe o sectiune la care nu are acces? Cine plateste relocarea santierului si utilajelor la zona urmatoare, unde exista acces? Proiectul initial, la care a licitat si a castigat constructorul, nu prevedea lucrul "in salturi", in functie de locatia terenurilor accesibile, deci costurile suplimentare (si nu sunt mici), determinate de mutarea organizarii de santier, nu sunt incluse in oferta de pret castigatoare.
Toata zarva cu care "iese in fata" doamna ministru, de cateva saptamani incoace, are un puternic parfum electoral si ne va costa scump, foarte scump. Rezilierea abuziva de catre minister a anumitor contracte se va concretiza in plata unor daune consistente, mai mari decat datoriile actuale ale statului catre constructorii respectivi.
Numai ca procesele cu ministerul vor dura cativa ani, pana atunci se vor termina si alegerile, iar noi, prostii care vom plati tot din buzunarele noastre bataia de joc actuala a guvernantilor, nici macar nu vom mai sti atunci unde se duc taxele si impozitele noastre.
Din moment ce beneficiarul "va avea posibilitatea de a acorda antreprenorului, dreptul de acces in Santier si punerea in posesia acestuia si etapizat, pe sectoare", constructorul "are obligatia sa execute lucrarile in conformitate cu aceasta etapizare si cu respectarea termenelor contractuale stabilite".
Prin aceasta masura, "antreprenorul va lucra pe sectiunile libere de sarcini, dand timp beneficiarului de a obtine restul terenurilor in baza documentatiilor realizate de catre antreprenor, astfel incat sa fie respectate termenele contractuale". Astfel, : " nu se pot formula revendicari de extindere de timp si costuri suplimentare de catre constructor pe motivul nepredarii terenurilor, iar constructorul nu va putea suspenda lucrarile pentru ca programul sau prevede a se lucra pe o sectiune inaccesibila." Eu asa inteleg, si mi se pare corect.