Ministerul Economiei a lansat spre dezbatere publica o noua strategie Nationala de Export a Romaniei valabila pentru perioada 2011-2015. Aceasta acorda atentie, in mod special, domeniilor auto, industriei de mobila, confectiilor si industriei IT. Dar sunt luate in considerare si noile tendinte ale cererii mondiale de comert, iar in acest sens domeniile care au mare potential de export pot fi agricultura bio, procesarea materiei prime agricole, industria emisiilor de carbon scazute, servicii profesionale, nanotehnologie, design sau cele legate de valorificarea surselor regenerabile de energie.

Potrivit strategiei, printre pietele tinta se afla cele din Rusia, Japonia, India, Africa de nord, statele arabe. In acest sens, strategia sustine ca obiectiv important angajarea de catre birourile comerciale externe de personal local pe aceste piete tinta, care sa asigure furnizarea de informatii si oportunitati de afaceri dar si de consultanta pentru contracte de afaceri. Astfel va fi introdus un sistem nou de servicii externe de reprezentare platite de catre firmele interesate, si utilizarea acestor servicii pentru a finanta angajarea de forta de munca locala. "Aceasta noua abordare se bazeaza pe cele mai bune practici in domeniu si vor fi introduse treptat in activitatea birourilor externe, la inceput prin intermediul programelor-pilot pe pietele de cel mai mare interes (China, Rusia, India, Germania, Italia)", se arata in strategie.

  • In sectorul automobilelor, exista peste 50 de piete in toata lumea, printre care Germania, Franta, Rusia, Ucraina.
  • In sectorul constructiilor de nave, pietele tinta ar fi Orientul Mijlociu, Africa de nord, statele membre UE si Japonia.
  • In sectorul IT&C, pietele tinta ar fi Orientul Mijlociu, Africa de nord, statele membre UE, Japonia.
  • In sectorul de mobila, pietele tinta ar fi UE, Ucraina, Rusia si tarile Orientului Mijlociu.
  • In sectorul confectiilor, pietele tinta ar fi Germania, Marea Britanie, Olanda, Franta, Japonia, SUA.
  • In sectorul incaltaminte, pietele tinta ar fi Rusia, Tarile Nordice, Baltice, Cipru, Grecia, Israel.
  • In sectorul agriculturii ecologice, pietele tinta ar fi SUA, Europa, Japonia, Orientul Apropiat.
  • In sectorul artizanatului, pietele tinta ar fi UE, Germania, Italia, Marea Britanie, Franta, SUA.

Strategia abordeaza pentru, prima data, problemele exportului romanesc in functie de regiuni. "Pledeaza in acelasi timp pentru dezvoltarea consiliilor regionale de export pentru a crea un cadru de management pentru strategiile regionale de export", se arata in strategie.

In cadrul strategiilor regionale se propun prioritati sectoriale specifice fiecarei regiuni, care pot diferi de cele prioritare la nivel national. Astfel, unele regiuni au prioritizat, deja, unele sectoare.

  • Petrol si gaze naturale, petrochimie in Regiunea 3 Sud;
  • Logistica in aprovizionarea cu materii prime din Regiunea 1 Nord-Est;
  • Materiale de constructie in regiunea 5 Vest;
  • Subansamble si instalatii sanitare in regiunea 6 Nord Est.

"A devenit tot mai evident rolul clusterelor-concentratiile economice teritoriale- in asigurarea competitivitatii internationale. Competitia internationala se desfasoara nu numai intre firme, ci si intre grupari de firme, iar dezvoltarea clusterelor a devenit un obiectiv nu doar la nivel national dar si la nivel european, in cadrul Agendei Lisabona", se mai arata in strategie.

Potrivit acesteia, Romania este inca in urma in ceea ce priveste capacitatea reala de a coopera si de a difuza informatii in cadrul clustere-lor care nu au nici o structura eficienta de conducere capabila sa transforme un grup de companii statice, non-cooperante intr-o retea organizata in masura sa promoveze oportunitati de afaceri, inovare, informare, transfer tehnologic, intr-un brand activ pe piete internationale.