Ministerul Transporturilor considera ca nu Romania poarta toata vina pentru faptul ca a intarziat sa elaboreze un studiu de mediu necesar punerii in aplicare a unui proiect cu fonduri europene privind imbunatatirea conditiilor de navigatie pe sectorul comun romano-bulgar al Dunarii. Aceasta este o reactie la declaratia recenta a ministrului adjunct bulgar al transporturilor, Ivailo Moskovski, care a spus ca Romania a intarziat elaborarea unui studiu de mediu. Din cauza acestei intarzieri, Bulgaria va folosi o parte a fondurilor europene (70 milioane euro) destinate acestui proiect ca sa extinda reteaua de metrou din Sofia.

Proiectul, in valoare totala de 140 mil euro urma sa fie realizat pana in 2013.

O parte a fondurilor europene respective, accesate prin Programul Operational de Transport destinat imbunatatirii transportului pe Dunare, vor fi folosite la constructia unei linii de metrou care va lega bulevardul Tarigradsko Sose de aeroportul international Sofia, a declarat, joi, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ivailo Moskovski. Acesta nu au oferit detalii despre studiul de mediu care trebuia intocmit de autoritatilor romane.

"Studiul invocat de catre Ivailo Moskovski, ministrul adjunct bulgar al transporurilor, face parte din contractul ISPA -Asistenta tehnica pentru imbunatatirea conditiilor de navigatie pe sectorul comun romano - bulgar al Dunarii si studii aditionale- finantat de Comisia Europeana prin ISPA, semnat la in data de 03 mai 2007, avea o durata initiala de 14 luni, durata ce nu a putut fi respectata avand in vedere o serie de factori neprevazuti, printre care si colaborarea greoaie cu partea bulgara. Pana la acest moment colaborarea cu partea bulgara a generat intarzieri semnificative si reprezinta unul din principalele motive ale intarzierilor aparute in cadrul acestui contract", se arata in comunicatul Ministerului Transporturilor.

Cum se apara Ministerul Transporturilor

  • Faza de inceput a contractului - conform intelegerii cu partea bulgara, consultantului trebuia sa i se puna la dispozitie datele privind masuratorile batimetrice si hidrografice aferente sectorului bulgar al Dunarii.
  • Autoritatile bulgare au transmis cu foarte mare intarziere aceste date, asfel: datele  de batimetrie in iulie 2007 iar cele hidrografice in septembrie 2007. Dupa analizarea datelor transmise, acestea s-au dovedit in final a fi inutilizabile, astfel incat consultantul a fost pus in situatia de a realiza pe cont propriu respectivele studii si masuratori. Acest lucru a condus la o intarziere de aprox. 1 an.
  • Pe parcursul derularii contractului toate observatiile pe documentele elaborate de catre consultant au fost transmise cu mari intarzieri de catre autoritatile bulgare.
  • Studiul de fezabilitate initial a fost transmis in decembrie 2008, iar observatiile partii bulgare au fost primite in decembrie 2009.
  • Ultima varianta a studiului de fezabilitate a fost transmisa partenerului bulgar in 09 februarie 2011, iar comentariile si observatiile acestuia au fost primite in 05 mai 2011.
  • Referitor la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, in iulie 2008 s-a desfasurat o intalnire comuna a autoritatilor de mediu romane si bulgare in cadrul careia s-a stabilit transmiterea de catre partenerii bulgari a ghidului privind liniile directoare pentru elaborarea studiului privind evaluarea impactului asupra mediului (EIA). Aceste linii directoare au fost primite abia in mai 2009 de la autoritatile de mediu bulgare.
  • La ultima intalnire romano-bulgara privind procedura de obtinere a acordului de mediu desfasurata in martie 2011 reprezentantii autoritatilor de mediu din Bulgaria ne-au informat ca au extins ariile protejate NATURA 2000, astfel ca studiile de impact asupra mediului trebuie reanalizate luand in calcul si zonele noi adaugate.

"Se poate concluziona faptul ca autoritatile din Romania nu sunt singurele responsabile de succesul acestui proiect, partea bulgara trebuind sa fie un partener activ", mai arata Ministerul Transporturilor.