​Politia Bucuresti impreuna cu inspectori ai Registrului Auto Roman (RAR) au efectuat incepand de vineri, 13 mai, si pana in prezent controale la 20 de service-uri auto din Bucuresti si la o companie de asigurari privind suspiciunea de folosire de piese auto contrafacute in reparatiile auto, a declarat pentru HotNews.ro Diana Sarca, purtatorul de cuvant al Politiei Capitalei. Cristian Muntean, presedintele unei asociatii de service-uri auto (ASSAI) care a organizat luna trecuta un miting de protest in Timisoara tocmai pe aceasta tema, sustine ca au fost ridicate in special dosare de dauna Astra Asigurari. Oficialii asiguratorului au precizat pentru HotNews.ro ca "Astra nu este implicata in comertul cu piese auto, cu atat mai mult in comertul cu piese contrafacute".

Protest ASSAI in februarie 2010Foto: AGERPRES

UPDATEAstra Asigurari a revenit cu un comunicat, duminica, in care spune ca nu are un mod de lucru ilegal cu service-urile si furnizorii de piese de schimb, carora le solicita sa respecte legislatia in materie privind garantia, certificatele ISO, RAR si ale altor autoritati in acest domeniu.

  • "A fost un control comun al Politiei si al inspectorilor RAR (Registrul Auto Roman) in data de 13 mai in 10 service-uri auto din Bucuresti, marti s-a mai facut un control in inca 10 service-uri si vor mai fi. Sunt vizati importatorii, companii de asigurari si service-uri auto. Pana la acest moment s-a facut control doar la o singura companie de asigurari dar vor urma si altele. Ancheta vizeaza suspiciunea de punere in circuitul de vanzare de piese auto contrafacute", a declarat pentru HotNews.ro Diana Sarcu, purtatorul de cuvant al Politiei Capitalei.

Aceasta sustine ca din 2010 au fost astfel de controale. Din unitatile service in care s-au efectuat controale, politistii au ridicat spre expertiza atat piese auto cat si dosare de dauna.

  • "Vorbim deocamdata de acte premergatoare. Au fost gasite piese care au fost indisponibilizate si urmeaza sa fie expertizate, deci se asteapta rezultatul expertizei, au fost ridicate anumite dosare de dauna si aici se va verifica ce piese au fost inlocuite sau urmeaza sa fie inlocuite, de unde au fost achizitionate, in ce mod. Daca la finalul cercetarilor se va stabili ca sunt piese contrafacute si introduse in circuitul de vanzare, vorbim de infractiunea de import si comercializare de piese auto contrafacute", a spus Diana Sarcu.

Oficialul politiei a precizat ca "dosarul este in faza actelor premergatoare si datele de identificare ale firmelor importatoare si ale societatilor de asigurare nu pot fi divulgate".

Care sunt suspiciunile privind circuitul pieselor contrafacute

Aceasta a dat cateva detalii si despre suspiciunile avute in vedere privind actorii implicati in comercializarea de produse contrafacute.

  • "Suspiciunile sunt ca importatorul prezinta oferta de piese in sistemul informatic la care au acces asiguratorii si aceste piese sunt cu mult sub pretul celor originale si din pacate unicul criteriu de selectie ajunge pretul si atunci automat ar intra in circuit. Din datele si informatiile existente pana in prezent se spune ca asiguratorul recomanda unitatilor service de unde sa comande piesele pentru fiecare dosar de dauna in parte. Factura era emisa pe numele celui ce se prezenta cu autoturismul la reparat, iar plata era achitata de asigurator", a mai spus purtatorul de cuvant al Capitalei.

Cristian Muntean, presedinte ASSAI: Politia a ridicat in special dosare de dauna Astra Asigurari

Contactat de HotNews.ro, Cristian Muntean, presedinte al Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), care reprezinta interesele a circa 300 de service-uri auto din tara, sustine ca majoritatea dosarelor de dauna ridicate de politisti erau indreptate catre Astra Asigurari.

  • "Actiunea politiei vizeaza exact elementele pe care le-am semnalat in media si la mitingul de protest din Timisoara si pe care urmeaza sa le realizam in continuare, respectiv calitatea proasta a pieselor auto care sunt recomandate, platite si de fapt cumparate de companiile de asigurari in defavoarea clientilor asigurati. Am inteles de la colegi de-ai mei care au fost verificati de politie ca au fost ridicate probe, in special dosare de dauna si mai ales catre o companie pe care tocmai am reclamat-o in urma cu ceva timp, adica Astra Asigurari", a spus Cristian Muntean.

Acesta acuza ca in relatia cu Astra Asigurari, "service-ul auto este doar un montator de piese, iar clientul habar nu are ce piese i se pun in masina".

  • "Cel care alege piesa si o cumpara este compania de asigurari. Este precizat in conventia de colaborare dintre societatea de asigurari si service ca piesele sunt comandate catre Bursa Astra - un sistem electronic prin care se alege cea mai avantajoasa oferta de pret din piata, respectiv cel mai ieftin reper din piata. In plus, acele facturi de achizitie a pieselor desi sunt cumparate pe numele clientului asigurat, nu exista semnatura de primire. Clientul habar nu are ce i se pune in masina si de cele mai multe ori acele facturi ori nu sunt semnate ori sunt semnate in fals de altcineva", sustine Muntean.

Ce este mai exact acest sistem informatic si cum sunt selectate piesele auto?

"Este un sistem informatic accesat de asiguratori care cauta de la toti furnizorii din piata ce piese sunt disponibile si alege cea mai avantajoasa oferta. De aici a pornit tot acest scandal cu piese neomologate. Sistemul informatic transmite automat catre toti furnizorii din piata parametrii piesei si se primeste oferta de la diversi furnizori. Problema este ca multi nu au omologare pe acele piese. Sunt facute intr-o tara incerta, de regula scrie made in China, sunt ieftine dar nici nu respecta conditiile de siguranta ale producatorului auto", a explicat Muntean.

Potrivit acestuia, "societatea de asigurari refuza plata daunei daca un client alege sa-si repare masina la un service care nu este agreat de Astra si ai de ales - ori ti se pun piese de proasta calitate ori iti platesti dauna si il dai in judecata pe asigurator, sperand ca intr-o buna zi iti vei recupera banii".

Astra Asigurari neaga ca ar fi implicata in comertul cu piese auto

Contactati de HotNews.ro referitor la acuzatiile ASSAI, oficialii Astra Asigurari au precizat:

  • "Astra Asigurari nu este implicata in comertul cu piese auto, cu atat mai mult in comertul cu piese contrafacute. Astra Asigurari nu este cumparator de repere auto in legatura cu activitatea de daune. Suntem total impotriva folosirii in reparatiile auto a pieselor contrafacute sau provenite din comertul ilegal. Vom reveni cu mai multe informatii intr-un comunicat de presa la inceputul saptamanii viitoare".

ASSAI intentioneaza sa faca noi proteste in tara incepand de saptamana viitoare

Dupa ce pe 19 aprilie 2011 au facut proteste in Timisoara exact asupra acestor probleme, presedintele ASSAI spune ca alte proteste vor urma curand.

  • "Incepand de saptamana viitoare ASSAI intentioneaza sa organizeze noi proteste in tara pe aceasta tema pentru ca pana in momentul de fata nu s-a rezolvat nimic", a spus Cristian Muntean.

De notat ca tot in aceasta luna, mai exact pe 11 mai, Consiliul Concurentei (CC) a demarat pe site-ul propriu un sondaj online in scopul "de a cunoaste problemele pe care consumatorii le intampina cu ocazia operatiunilor de service (garantii, consultarea cu privire la tipul de piesa de schimb care se monteaza pe automobilele proprii, relatia cu asiguratorii s.a.)". Sondajul online este o premiera pentru CC, a spus seful acestei autoritati, Bogdan Chiritoiu. Contactati de HotNews.ro in legatura cu motivul lansarii in aceasta luna a acestei "cercetari", reprezentantii Consiliului Concurentei au precizat ca sondajul este parte a unei investigatii sectoriale lansate in luna mai 2009. Sondajul autoritatii poate fi efectuat pana la data de 15 august 2011.