Sectorul constructiilor este un indicator fidel al starii unei economii nationale. Care sunt perspectivele pentru Romania, care sunt feliile de piata unde se simte o usoara revigorare, cat de jos au ajuns preturile la materiale? Daniel Catanas, coordonatorul operatiunilor din Romania ale Wienerberger - unul din marii producatori europeni de caramizi, vorbeste intr-un interviu pentru HotNews.ro despre estimarile pentru Romania, una dintre pietele zonale cu cel mai dur impact al crizei asupra constructiilor.

Daniel Catanas, seful WienerbergerFoto: Arhiva personala

Reporter: Care este situatia pietei constructiilor din Romania in acest moment?

Daniel Catanas: Dupa cum prea bine stiti, lucrurile au avut o anumita directie pana in 2008, in sensul ca piata s-a tot dezvoltat, s-a tot infierbantat, iar 2008 a fost un an de cotitura pentru toata lumea, inclusiv pentru piata de constructii. Incepand cu 2008 piata de constructii a luat-o la vale, adica a inceput sa se micsoreze, si credem ca la acest moment este in stagnare, cu mici fluctuatii.

Rep: Willy Van Riet, directorul financiar Wienerberger, spunea saptamana trecuta ca pietele din SUA, Romania si Bulgaria continua sa ramana dificile. Care e motivul in cazul Romaniei?

Daniel Catanas: Este dificila prin prisma contractiei pe care a avut-o in ultimii ani, este dificila si prin prisma preturilor foarte mici la care s-a ajuns, iar acest lucru ne face viata foarte grea. O companie ca a noastra este orientata spre rezultat, avand in vedere ca suntem cotati si la bursa, si dansul - fiind finantist - vede aceasta problema a rezultatelor, in contextul preturilor mici, ca o problema reala existenta si careia trebuie sa ii gasim o solutie.

- Member of the Board Sales & Marketing Wienerberger;

- Activeaza in cadrul Wienerberger din 1997, fiind primul angajat al grupului austriac in Romania.

- Anterior, a ocupat functia de director regional la Wurth Romania, companie la care a lucrat timp de 4 ani.

- Wienerberger detine trei fabrici de caramizi in Romania, la Sibiu, Gura Ocnitei (Dambovita) si Tritenii de Jos (Cluj)

​Carte de vizita Daniel Catanas

Rep: Vorbind de dinamica pietei constructiilor din Romania, care este segmentul cu cea mai mare crestere acum?

Daniel Catanas: Nu pot sa vorbesc de infrastructura pentru ca nu este domeniul nostru. Pot sa vorbesc de domeniul rezidential, de proiectele mari, iar acest trend inceput in 2008 a afectat in primul rand proiectele mari.

La acest moment sectorul care s-a contractat mai putin este cel al locuintelor unifamiliale. Se pare ca, in continuare, sunt mult mai multi clienti care vor sa isi faca ei casele, decat proiecte mari care sunt realizate de investitori.

Rep: La ce va asteptati in perioada urmatoare pe aceste segmente?

Daniel Catanas: Pe zona de birouri a inceput din nou sa fie efervescenta partea legata de constructiile noi, mai ales in ceea ce priveste investitorii mari din real estate. Categoric ca zona de birouri are o alta dinamica decat partea rezidentiala.

Cred ca si partea rezidentiala s-ar putea sa arate o usoara crestere in a doua jumatate a anului. In schimb, partea de birouri este mult mai ceruta si cred ca aceasta zona se va dezvolta mult mai repede decat cea rezidentiala.

Rep: Ce impact a avut asupra pietei programul Prima Casa, avand in vedere ca s-a axat mai mult pe cumpararea de locuinte deja construite?

Daniel Catanas: Cred ca acest program a dus ceva care, intr-un fel, ne-a ajutat si pe noi, adica a fixat un pret corect in piata si a dat un semnal pentru toti investitorii. Un semnal de genul: acesta e pretul la care puteti sa construiti si aveti sanse sa si vindeti. Cred ca acesta este un lucru foarte bun. Programul o sa stimuleze toti mai multi investitori sa investeasca aceasta de categorie de cost, de pret pe care ar trebui sa il plateasca un beneficiar.

Am discutat cu multi distribuitori de-ai nostri care au spus ca incearca sa gandeasca proiecte mai mici, sa reduca din suprafete, pentru ca se pare ca acesta este un pret pe care clientul este dispus sa il plateasca.

Programul Prima Casa o sa stimuleze toti mai multi investitori sa investeasca aceasta de categorie de cost

​Daniel Catanas

Rep: Care este situatia pe verticala in aceasta industria constructiilor?

Daniel Catanas: La constructori este destul de dificil, pentru ca in mare parte tine de realizarea constructiilor noi, iar acestea nu mai sunt la acelasi nivel ca in trecut. Si ei au trebuit sa treaca printr-un proces de restructurare, scadere a cifrei de afaceri, a fost destul de dificil.

Pe partea de dezvoltatori, au aparut in ultimele zile tot felul de informatii legate de apartamente de lux din Bucuresti, ca ar fi 800 de apartamente nevandute, iar numarul total de apartamente nevandute existent la acest moment este de 11.000, deci este si aici o probleme. Daca nu sunt vandute cele care exista deja e greu sa te gandesti la altele noi.

Dar se pare ca exista dezvoltatori care cred in continuare si chiar aici, in Baneasa, domnul Popoviciu (Puiu Popoviciu - n.red.) se pare ca vrea sa isi continue proiectul si o sa faca in continuare niste blocuri. Dansul s-ar putea sa dea un trend si increderea sa creasca din nou.

Rep: Cum au fost afectati distribuitorii de materiale de constructii?

Daniel Catanas: Distribuitorii mai mici au fost mult mai puternic afectati de criza decat distribuitorii de calibru mare, pentru ca cei din urma au avut un portofoliu mai mare, au avut contacte si clienti mai multi. Se pare ca in aceasta perioada de criza, cu cat esti mai diversificat si cu cat esti mai dezvoltat din punct de vedere economic ai sanse mai mari de supravietuire.

Din pacate, firmele mici si-au inchis temporar activitatea sau chiar au disparut de tot pentru ca au fost destabilizati din punct de vedere al finantarii, al primirii banilor de la firmele de constructii. Orice mic dezechilibru de acest gen te duce intr-o zona in care daca maine nu mai ai cash sau nu mai ai de unde sa imprumuti bani trebuie sa inchizi sau sa vinzi ceva. Si, din pacate, unii au inchis.

Rep: Cum au evoluat preturile materialelor de constructii?

Daniel Catanas: Preturile au scazut foarte, foarte mult. Cele mai proaspete informatii arata ca preturile au mai scazut cu circa 5-10% fata de anul 2010, in functie de zona, de producator. Este clar ca la acest moment este o aglomeratie de producatori si de capacitati si fiecare incearca sa castige acei clienti, putini, care exista la acest moment. Fiecare se gandeste ca aceasta masura de reducere a pretului ar putea sa ii aduca clienti. De multe ori chiar se intampla asta, pentru ca la acest moment oamenii sunt dispusi sa plateasca un pret mai mic, chiar daca calitatea nu corespunde acelui pret. Noi suntem insa in continuare optimisti ca romanii au invatat si ca am reusit sa educam piata in directia aceasta, a produselor de calitate foarte buna, iar in final calitatea o sa castige in fata pretului.

Veniturile au scazut, stabilitatea locului de munca nu mai este aceeasi si oamenii se orienteaza sa investeasca cat mai putin. Cred ca aceasta este cauza pentru care preturile au aceasta tendinta descrescatoare. Usoara crestere a venitului national brut probabil ca isi va arata efectele, nu stiu daca in acest an, dar anul viitor o sa se faca simtita.

Materialele de constructii care au inregistrat cele mai mari scaderi sunt canalizate in zona constructii noi: caramida, BCA

Daniel Catanas

Rep: Asta inseamna ca va asteptati la o majorare a preturilor?

Daniel Catanas: In mod sigur aceasta spirala a preturilor nu are cum sa continue, pentru ca este antiproductiv. Toate pietele mature functioneaza dupa niste preturi normale. Nu poti sa faci dezvoltare daca nu ai un pret corect, din care sa castigi suficienti pentru a te dezvolta, sa te modernizezi, sa aduci tehnologii noi. Nu se poate sa mergi in continuare pe aceasta spirala descrescatoare a preturilor.

Rep: Care sunt materialele de constructii cu cele mai mari scaderi?

Daniel Catanas: Materialele de constructii care au inregistrat cele mai mari scaderi sunt canalizate in zona constructii noi, adica tot ceea ce tine de o constructie noua, produse care intra in cadrul constructiilor noi. Printre aceste produse se numara caramida, BCA. Acestea sunt produsele care se folosesc cu preponderenta in constructiile noi. Alte produse, de genul celor folosite la finisaje, se pot utiliza si la renovari, dar si in constructiile noi. Pentru acest gen de produse exista o alternativa in zona aceasta, a renovarilor. Pentru noi aceasta alternativa este folosita in procent foarte redus, de exemplu isi mai face cineva o extindere, un garaj.

Rep: Ce estimari aveti pentru perioada urmatoare, atit in privinta pietei in general, cit si in ceea ce priveste compania?

Daniel Catanas: Suntem optimisti. Wienerberger a venit in Romania ca sa creeze un business pe termen lung. La acest moment avem toate motivele sa credem ca exista un potential mare pentru piata romaneasca. Daca ne uitam numai la ceea ce se intampla la acest moment in Europa, unde numarul de locuinte finalizate este undeva intre 4 si 5 la mia de locuitori, comparativ cu 2,3 locuinte pe mia de locuitori in 2010 in Romania, vedem ca exista un potential mare si Winergwerger mizeaza pe acest potential.

Afacerile Wienerberger vor avea un trend crescator. Cred ca acest an este unul de cotitura si piata o sa aiba o dezvoltare buna incepand cu sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor. Categoric ca Wienerberger o sa urmeze acest trend. De obicei ne-am dezvoltat asa cum s-a dezvoltat si piata, am incercat sa fim chiar mai buni decat piata, dar in niciun caz nu performam mai slab decat piata.

Rep: In 2006 spuneati ca Wienerberger mai face 2-3 fabrici pana in 2010, iar ulterior ati mai deschis una la Triteni, in 2008. In 2009 ati inchis temporar fabricile de la Gura Ocnitei si Triteni. Care e situatia in prezent?

Daniel Catanas: Atata vreme cat vorbim de o piata care s-a redus dramatic, planurile noastre din 2006 nu mai au cum sa fie tot in zona aceasta, insa in acest moment toate cele trei fabrici sunt in functiune. Wienerberger isi doreste sa faca investitii pentru ca acest business legat de productia si vanzarea produselor grele din constructii este afectat de costurile de transport. Cu alte cuvinte, cu cat mai multe fabrici, cu atat se pot optimiza niste costuri si Wienerberger mizeaza pe aceasta strategie de pozitionare a fabricilor din punct de vedere geografic. Bineinteles ca acest lucru trebuie legat si de piata din tara respectiva, iar vizavi de piata potential exista.

Deocamdata speram sa se termine cat mai repede aceasta criza. Planurile companiei vizeaza o unitate de productie noua. Nu stim cand se va intampla acest lucru. Este dificil de spus daca se va produce intr-un an sau in doi ani. Tine foarte mult de cat de repede va avea loc si cat de abrupta va fi aceasta curba de crestere a pietei. Nu as putea sa va dau informatii foarte precise.