Spaga nu dispare, se adapteaza. Programul cu publicul al Oficiului pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara se limiteaza la o ora, iar cetatenii care ajung aici ca sa-si intabuleze un teren sau un imobil, adica sa si-l treaca in proprietate, trec printr-un infern birocratic. In Bucuresti sau in Cluj au loc sute de tranzactii pe zi si circula tot atatea solicitari de intabulare.

Cei mai multi cetateni sustin ca problemele se rezolva de regula cu o spaga platita prin avocati sau agentii imobiliare, care au deja “usile deschise” la Cadastru. Cei cativa care aleg sa mearga pe calea legala risca sa fie amanati cu saptamanile, chiar daca platesc taxe de urgenta.

Oficialii de la Cadastru se plang de numarul mic al angajatilor si sustin ca situatia se va rezolva cand informatizarea sistemului va fi completa.

Citeste si vezi video cu un om adus la disperare de functionari: Cluj - Un an si jumatate ca sa-ti faci buletin pentru casa si teren (VIDEO)

  • Patru milioane de lei vechi si o luna si jumatate de alergat pe drumuri, cam atat costa actele de cadastru si intabulare pentru un apartament cu doua camere.
  • Taxa de urgenta e de cinci milioane, dar, ca urgenta sa fie urgenta, mai trebuie unsa cu o spaga de doua-trei milioane de lei, sustin cetatenii care ajung la Oficiul de Cadastru.
  • Banii se dau la avocat, judecator, agent imobiliar sau chiar la caserie. „Depinde cine e pila”. Programul functionarilor de la Cartea funciara tine o ora si jumatate pentru persoane fizice, iar pentru executori judecatoresti si avocati - jumatate de ora.
  • La Cadastru, notarii au la dispozitie o ora si jumatate sa isi rezolve problemele, iar pentru public, programul se intinde de dimineata pana dupa-amiaza.
  • La Cluj s-au inregistrat intarzieri record de peste un an pentru intabularea unei case, iar cetatenii se plang ca functionarii de la Cadastru ii poarta pe drumuri luni de zile
  • Directorul Oficiului National pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara din Cluj se plange ca au de rezolvat mii de cereri pe luna si ca au putini angajati.
  • Directorul Oficiului din Bucuresti sustine ca astfel de situatii nu mai sunt de actualitate si ca, cel putin in Bucuresti, Cadastrul si Cartea Funciara sunt informatizate in proportie de 80%.

    Dimineata la 7.30-8 apar primii oameni cu treburi la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Pana cand se dechid birourile de lucru cu publicul, la fiecare usa se strang cel putin zece oameni. Programul cu publicul tine o ora si jumatate, iar pentru avocati, functionarii de la Oficiul pentru Cadastru lucreaza numai 30 de minute.

    [c:1:s]“Doua trei milioane daca vrei sa nu te plimbi”

    „Doua trei milioane la judecator, daca vrei sa nu te plimbi mult pe drum, cam atat dai. Pe onoarea mea, cred ca cel putin jumatate din oamenii astia care vin aici cu treaba dau mita. Pe restul, ii vedeti acolo stand la coada”, ne explica un cetatean, la coada, in fata ghiseului. Barbatul spune ca „atentia” cu care sunt tratati specialistii sau functionarii bate programul.

    „Eu stiu o avocata care mi-a facut legatura cu o judecatoare. V-as da numarul, dar trebuie sa vorbesc intai cu ea, ca i-e frica ca o prinde politia”.

    „Nu dai neaparat la judecator. Depinde pe cine ai pila, poti sa dai si la casiera daca stii acolo. Dar cum, dumneavoastra nu cunoasteti pe nimeni?”, ofteaza el dezamagit.

    ''Pe langa faptul ca te trateaza ca pe un rahat, te si amana''

    O femeie venita din zori pentru cadastru ne povesteste ca e a doua zi pe care si-o petrece la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara. „Daca au program de lucru o ora - o ora si jumatate, ce sa faci? Poti sa le platesti taxa de urgentare mult si bine, daca au chef sa te plimbe pe drum, te plimba.

    Eu nu am patit, dar mi-a povestit o cunostinta ce a patit cu o cucoana de la topografie: i-a gresit intabularea. Dupa ce i-a dat banii, s-a rezolvat imediat”.

    Femeia era nervoasa si suparata pe sistemul de munca si pe angajatii institutiei. „Hartogarii astia, pe langa faptul ca te trateaza ca pe un rahat, te mai si amana. Ieri, cand am venit prima zi, efectiv mi s-a inchis usa in fata. Si eram acolo numai doua persoane. Mi s-a spus cand am venit sa nu mai stau la rand ca e suficienta lume.

    M-am rugat de ei, le-am explicat ca am venit de la Filipesti si o domnisoara a zis sa raman la rand. Dar cand a venit randul persoanei din fata mea „s-a incheiat programul”.

    [c:2:d]Agentii imobiliari platesc bir la functionarii oficiului de cadastru

    La fel, un agent imobiar explica: „Daca e nevoie sa dai spaga? Pai in domeniul imobiliar peste tot e nevoie sa dai spaga. Ca agent, eu am contactele mele si ma descurc. Imi ia o saptamana si e gata tot-tot. Mai greu e cand le explic oamenilor pentru care alerg pe aici ca e nevoie de doua milioane in plus. Unii dau, altii nu vor sa dea ca au impresia ca banii intra in buzunarul meu”.

    Agentul mai spune ca „sursa” lui nu ia intotdeauna bani. „Daca am sa dau spaga bine, daca nu - e ok. Dar ma cunosc cu oamenii si stiu ca sunt finut si mai devreme sau mai tarziu ii „onorez” si pe ei.

    Alti agenti nu iau bani de la clienti, ci plateste agentia. Dar toate agentiile trebuie sa aibe „antene. Altfel, nu stai in fata ”, a mai spus el.

    Avocatii au program jumatate de ora

    Cel mai scurt program de audienta la Oficiul de cadastru il au avocatii. „Ne este foarte greu sa ne deplasam la Cartea Funciara si sa ne incadram in programul de numai o jumatate de ora. E un program prea scurt in contextul in care noi, dimineata, trebuie sa fim prezenti in instanta.

    Sa pot depune un dosar trebuie sa imi gasesc o zi libera, si daca nu ma incadrez intr-o jumatate de ora, pot sa aman depunerea dosarului chiar saptamani intregi. Altfel, daca nu m-as afla in sala la instanta pot sa fiu chiar amendata”, povesteste av. Adriana Rusateanu.

    “Suntem fruntasi in Europa”

    „Prin Oficiul din Bucuresti trec zilnic intre 600 si 800 de lucrari pe zi. Programul nu e scurt, ci este impartit asa incat toata lumea sa apuce sa fie inregistrata. Pe noi ne intereseaza ca lucrarile sa intre in sistem. Eu acum am 150 de oameni la Oficiul Bucuresti, care lucreaza numai pentru Capitala.

    Doar pentru fluxul de inregistrare ar trebui sa am o cladire ca sa pot face fata unei zile normale de lucru cu publicul”, a declarat pentru HotNews.ro, Robert Tatu, directorul ANCPI.

    Pe de alta parte, tot el sustine ca Romania beneficiaza de un program informatic performant, care „ne claseaza printre fruntasi, in Europa, ca sistem de inregistrare”. „Foarte multi dintre romani sunt cuplati inca pe vechiul sistem, cand la cadastru te duceai cu o cere si depindeai de bunavointa unui functionar. Lucrurile au evoluat si nu mai tin de un functionar, ci tine de un program IT.

    In acest program de inregistrare, pe parcursul a opt ore, exista anumite operatiuni care au fost programate astfel incat sa asigure inregistrarea tuturor tipurilor de cereri care vin catre sistem”, a mai spus Tatu.

    Cozile de la Cadastru vor fi eliminate odata cu implinirea ''realitatii 100%''

    In legatura cu programul de jumatate de ora, pentru avocati, directorul ANCTI a declarat ca „exista
    o categorie de public care in mod normal nu are ce sa caute la birourile de Oficii. Asta este si intentia noastra, ca beneficiarul final sa nu mai bata drumul de pomana pana la oficiu, ci sa lucreze cu categorii profesionale care sunt parte a circuitului: avocatii, notarii, bancile.

    Asta se intampla acum. Pe viitor, lucrurile astea, cu suportul IT, vor fi o realitate suta la suta. Acum se intampla intr-o anumita proportie. La Bucuresti, de exemplu, se intampla in proportie de 80%”.