- Cine ma poate ajuta in caz de urgenta medicala? Cardul european de asigurari sociale de sanatate (CEASS)
Pentru informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=ro
Comisia Europeana informeaza ca un ghid practic privind modul de utilizare a cardului este in prezent disponibil ca aplicatie pentru smartphones. Aplicatia cuprinde informatii generale despre card, numerele de telefon de urgenta, tratamentele care sunt acoperite si costurile, modul de a depune o cerere de rambursare si pe cine sa contactati in cazul in care ati pierdut cardul, fiind disponibila in 24 de limbi.
Aplicatia "Cardul european de asigurari sociale de sanatate" pentru smartphones poate fi descarcata de pe site-ul http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=ro
- Unde sa sun in caz de urgenta? 112 - numar unic in UE si in alte cateva tari non-UE
112 pune apelantul in legatura cu serviciile de urgenta competente (politia locala, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) si este disponibil 24 de ore din 24.
Numarul unic este operational in toate statele membre ale UE, pe langa numerele pentru apeluri de urgenta existente la nivel national (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Tarile de Jos, Portugalia, Romania si Suedia au decis ca numarul 112 sa devina unicul sau principalul lor numar national pentru apeluri de urgenta.
Pentru informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/index_en.htm
- Calatoresc in afara Europei, dar tara mea nu are ambasada sau consulat la destinatie. Pe cine ar trebui sa contactez daca am nevoie de ajutor? Orice consulat sau ambasada a unui stat membru UE
De asemenea, aveti dreptul la asistenta in situatii de criza: statele membre ale UE au obligatia de a ajuta, la nevoie, la evacuarea cetatenilor, in aceleasi conditii ca cele destinate propriilor cetateni.
Puteti afla daca tara dumneavoastra este reprezentata la destinatia dumneavoastra pe site-ul internet al Comisiei Europene dedicat protectiei consulare: http://ec.europa.eu/consularprotection
- La cine sa apelez in cazul in care copilul meu dispare? 116 000 - Numar de apel comun pentru raportarea copiilor disparuti in statele membre UE
Apelantii sunt pusi in legatura cu o organizatie cu experienta capabila sa acorde sprijin si asistenta practica, fie ca aceasta este de natura psihologica, juridica sau administrativa.
Informatii suplimentare la adresa: http://www.hotline116000.eu/
- In timpul vacantei, am avut probleme cu o companie aeriana, o firma de inchiriere de autoturisme sau un operator de turism. Cine ma poate ajuta? Daca ma confrunt cu anulari sau intarzieri ale zborurilor sau ale calatoriilor cu trenul... Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul aerian/feroviar
Informatii suplimentare privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul aerian: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/03-air.html
In cazul in care aveti probleme legate de schimbari ale orarelor sau anulari ale trenurilor, aveti drepturi specifice in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul pe calea ferata. La calatoria in cadrul unui serviciu feroviar international, beneficiati de norme comune pe intreg teritoriul UE.
Informatii suplimentare privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza transportul feroviar: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/13-rail.html
- Am achizitionat un pachet de servicii turistice, dar operatorul meu a dat faliment. Pot obtine o rambursare? Directiva privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite
Directiva ofera o protectie care include: informatiile din brosuri, dreptul de a rezilia fara a plati despagubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzatoare standardelor) si protectia in cazul falimentului unei agentii de turism sau al unei companii aeriene.
- Tarifele telefonice exorbitante imi ruineaza bugetul de vacanta. Cum as putea sa le reduc pe durata calatoriei? Noul regulament pentru serviciile de roaming, in vigoare la 1 iulie 2012
Conform noilor norme, taxele sunt urmatoarele:
* 29 de centi pe minut la efectuarea unui apel, plus TVA,
* 8 centi pe minut la primirea unui apel, plus TVA
* 9 centi pentru a trimite un SMS, plus TVA
* 70 de centi pe megabyte (MB) pentru trafic de date sau pentru a naviga pe internet in timpul unei calatorii in strainatate (tarif perceput pe kilobyte utilizat), plus TVA.
Pentru a afla mai multe despre Regulamentul privind serviciile de roaming sau pentru a gasi operatorul dumneavoastra si tarifele practicate, accesati link-ul: http://ec.europa.eu/information_society/activities/roaming/consumer/operators/index_en.htm
- Ce trebuie sa stiu daca doresc sa imi iau animalul de companie (pisica, cainele sau dihorul domestic) cu mine in vacanta in UE? Vaccinare antirabica, tratament antiparazitar, teste
Informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nat_rules_dogscatferret_en.htm
Cetatean al UE care se intoarce acasa din afara UE: Pentru animalele de companie care calatoresc in tarile UE sau se intorc acasa din afara UE se utilizeaza un pasaport pentru animale de companie. In functie de destinatia dumneavoastra de vacanta, s-ar putea cere ca animalul dumneavoastra de companie, in plus fata de vaccinarea antirabica, sa fie supus unor teste si sa astepte timp de trei luni inainte de a intra in UE.
Daca sunteti rezident din Andorra, Croatia, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Norvegia, San Marino, Elvetia sau statul Vatican si detineti un pasaport pentru animalele de companie pentru animalul dumneavoastra de companie, aveti dreptul de a calatori cu animalul dumneavoastra de companie in interiorul UE.
Informatii suplimentare: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/index_en.htm.