In ultima perioada o uzanta noua se evidentiaza atat printre patimasii publicisti comentatori ecologisti din media, cat si printre „avocatii” ONG-urilor: apelul la stiinta. Dar nu la stiintele clasice, ci la stiinte inventate, astfel incat sa se potriveasca cu ideologiile lor. In loc sa-si schimbe modul de a gandi, prefera sa creeze ”stiinte paralele”. A nu se confunda insa cu pseudo-stiintele, cum ar fi parapsihologia, ufologia, astrologia. In timp ce pseudostiintele afecteaza doar pe unii naivi creduli, ”stiintele paralele” afecteaza insasi democratia. Scopul lor este acela de a ”argumenta” anumite concepte ideologice, servind unor interese de grup. Principala caracteristica a ”stiintei paralele” este aceea ca rezultatele preced experimentele.

Captura ecranFoto: infoomg.ro

Motivul inventarii ei este cel de a inlocui parerile unor oameni de stiinta adevarati cu acelea ale unor ”experti” (adesea auto-proclamati) atunci cand vine vorba despre evaluarea riscurilor implicate de anumite politici. Ascunsa sub denumiri pompoase si, adesea, cu priza la public, de genul ”studii independente”, ”sondaje de opinie„, etc., cauta de multe ori sa-i prezinte pe oamenii de stiinta ca fiind implicati in conflicte de interese dintre cercetarile lor si cei ce ii finanteaza. Alteori se face apel la readucerea in memorie a unor vechi probleme de sanatate publica sau a unor accidente ecologice, dar niciodata nu se vorbeste despre solutiile stiintifice gasite.

Ecologia politica a apelat adesea la aceasta strategie a ”stiintei paralele” (...) Dar, dupa cum se stie, adevarul stiintific nu este o chestiune care se transeaza printr-un vot in parlament sau printr-un referendum. Din pacate sunt cazuri din viata reala in care se face in mod voit abstractie de acest lucru. O valoare care nu ar trebui sa lipseasca dintr-o abordare de tip democratic este de a impartasi cunostintele stiintifice si capacitatea de a exclude produsele falsificate de toate tipurile. Aceasta nu inseamna ca un public "educat" va accepta in mod necesar toate tehnologiile. Dar, fara educatie, libertatea de alegere sigur nu va exista!