Studiile intreprinse recent pentru PayPoint Romania* au aratat faptul ca, la nivel national, peste 70% dintre utilizatorii sistemului PayPoint isi doresc sa poata plati si taxele si impozitele prin acest sistem. De altfel, segmentul "taxe si impozite" ocupa primul loc in clasamentul platilor pe care consumatorii si-ar mai dori sa le faca in magazinele partenere PayPoint.

PayPointFoto: Smile Media

"Cercetarea intreprinsa recent a confirmat ceea ce noi stiam deja: in piata exista o nevoie uriasa de implementare a unor solutii practice de plata a taxelor, impozitelor si amenzilor pentru utilizatorii de numerar sau pentru cei care nu stiu, nu vor sau pur si simplu nu au cum sa realizeze plati online. PayPoint raspunde cu succes acestei nevoi. Suntem extrem de interesati de o colaborare cu Autoritatile statului la nivel central, care sa permita fiecarui contribuabil sa-si plateasca obligatiile fiscale catre buget simplu si rapid, prin terminalele de plata PayPoint. Astfel, cetatenii din toata tara ar avea la dispozitie peste 10.200 de magazine de proximitate, jumatate din acestea in rural, in care deja efectueaza o gama variata de plati; ar evita cu succes aglomeratia de la ghisee si cozile, realizand platile simplu, sigur si rapid, in numerar," a declarat Mugur Dogariu, Managing Director PayPoint Romania.

Cercetarea a aratat si cat de importanta este pentru respondenti posibilitatea efectuarii unei plati in numerar, alaturi de alte criterii: 68,9% din cei responsabili cu efectuarea platilor in gospodarie au acordat nota maxima acestui criteriu. In acest context, diferitele tipuri de plati din gospodarie sunt efectuate preponderent in numerar, indiferent de mediul de resedinta al respondentilor. De exemplu, majoritatea celor responsabili cu plata anumitor tipuri de facturi folosesc numerar pentru efectuarea platii, dupa cum urmeaza: 90,9% dintre ei in cazul facturilor de apa, 86,9% in cazul facturilor de electricitate, 83,7% in cazul facturilor de telecomunicatii si comunicatii mobile, 79,7% in cazul facturii de gaz. Strict la nivelul populatiei din mediul rural, pentru fiecare din tipurile de facturi enuntate anterior, procentul celor ce efectueaza plati cu numerar depaseste 96%. Totodata, la nivel national, in randul celor responsabili cu plata contravalorii taxei de drum, 83,4% o achita in numerar iar din utilizatorii de cartele de telefonie preplatita, 86,3% utilizeaza numerar pentru a-si reincarca creditul.

Referitor la produsele bancare folosite de romani la nivel national, 69,6% din populatia vizata de studiu detine un card bancar. Dintre acestia: 44,4% declara ca, la primirea banilor/ salariului pe card, retrag peste 90% din suma la bancomat, pentru a face plati in numerar; 42,1% declara ca retrag o parte din bani, pentru a efectua plati in numerar, iar 11,1% ca fac plati cu cardul in proportie de peste 90%; 2,4% din respondenti nu primesc salariul/ banii pe card. Strict la nivelul mediului rural, procentul posesorilor de card bancar este de 52,5%, iar 56,7% din acestia retrag peste 90% din bani/ salariu pentru a face platile in numerar.*

"In ultimul an observam o promovare intensa in media a canalelor de plata online, fiind incurajata exclusiv plata cu cardul bancar. Fara a subestima importanta mijloacelor moderne de plata pe baza de card, credem ca este esential ca si marea masa a populatiei Romaniei sa aiba o alternativa viabila de plata. Sa nu uitam ca, la nivel national, oamenii prefera numerarul in proportie covarsitoare iar numarul celor care pot face plati online este limitat. Mai mult, in zonele rurale sau in urbanul mic (adica in mai mult de jumatate de tara) situatia este cu atat mai accentuata. Totodata, trebuie sa avem in vedere si persoanele in varsta, care trebuie sa stea in continuare la cozile de la ghisee. Nevoia unor canale de plata alternative si cu adevarat accesibile majoritatii este extrem de mare.

In presa se tot discuta despre un proiect al Finantelor, finalizat in mare proportie inca de anul trecut, privind o infrastructura electronica de comunicatii cu toate institutiile publice din Romania. Avem capacitatea tehnica de a ne integra si a implementa acest proiect, exista o dorinta uriasa a utilizatorilor sistemului nostru de a face si aceste plati prin PayPoint, avem experienta a peste 60 de milioane tranzactii Plati Facturi efectuate doar in anul financiar 2015-2016 si putem oferi atat Ministerului Finantelor, cat si oricarei alte institutii o solutie care in momentul de fata raspunde nevoilor majoritatii contribuabililor," a adaugat Mugur Dogariu.

In prezent, reteaua punctelor de plata PayPoint numara peste 10.200 de magazine partenere in toata tara, sistemul permitand consumatorilor sa efectueze o gama variata de plati, in numerar, prin terminalele PayPoint: plati facturi, incarcare electronica, transfer de bani, incasare contravaloare rovinieta etc. In anul financiar 2015-2016, prin PayPoint s-au efectuat 60,2 milioane de tranzactii plati facturi, cu 12,7% mai multe fata de anul precedent, de la an la an fiind raportate cresteri pe toate liniile de interes.

* Procentele sunt extrase din rezultatele unor studii realizate de Millward Brown pentru PayPoint Romania la nivel national, in perioada Aprilie-Mai 2016, in cadrul carora au fost utilizate urmatoarele doua metodologii: interviuri in fata unor magazine partenere PayPoint selectate din mediul urban si mediul rural (pe un esantion de 1.000 de persoane, 18-65 ani, utilizatori si non-utilizatori ai serviciilor companiei PayPoint) si interviuri telefonice (pe un esantion de 1.000 de persoane din mediul urban si rural, 18-65 ani, responsabile cu efectuarea platilor in gospodarie).