Guvernul a aprobat miercuri un memorandum referitor la noua taxa auto pentru masinile second-hand, sustin surse din Executiv. Proiectul prevede in esenta reducerea taxei in functie de vechimea masinii. Astfel, pentru masinile noi, taxa auto se va reduce cu doar cateva procente iar pentru cele cu vechime de 20 de ani, taxa scade cu 90%. Potrivit surselor citate, la Guvern a avut loc o ultima discutie cu organizatiiile patronale, urmand ca propunerea finala sa fie trimisa la Bruxelles. Comisia Europeana a declansat in martie 2007 procedurile actionarii statului roman in justitie din cauza taxei auto.

Pentru o masina cu vechime cuprinsa intre 1 si 3 luni, taxa in vigoare ar urma scada doar cu 3%. Pentru un autovehicul cu vechima curpinsa intre 9 luni si 1 ani, reducerea ar fi de 10% iar pentru o masina cu vechime cuprinsa intre 1 si 2 ani taxa scade cu 15%. Acestea ar fi cateva din propunerile Guvernului. Datele publicate de Informatia de Cluj, confirmate de surse din Guvern, ar urma sa fie aprobate maine dar datele finale ar putea suferi unele modificari.

In acest moment, taxa auto se calculeaza in functie de vechimea masinii si de capacitatea cilindrica. Taxa creste cu cat o masina este mai veche si are o capacitate cilindirca mai mare. Astfel, pentru o masina de 6 ani cu o capacitate cilindrica de 1.600 cmc, taxa ajunge undeva la 3000 de euro. La o vechime de peste 6 ani, noile reguli prevad o reducere de 41%. Prin urmare, in situatia de mai sus, taxa se va reduce si va ajunge la aproximativ 1800 de euro.

Vosganian: “Mi se pare corect asa”

Ministrul finantelor, Varujan Vosganian, anuntase inca din luna decembrie, intr-un interviu HotNews.ro-BBC, principiul dupa care se va calcula noua taxa auto: “viziunea pe care am propus-o si pe care primul ministru a acceptat-o, si fiindca e vorba de o taxa care se plateste o singura data, este aceea de a se plati functie de capacitatea de poluare a masinii pe durata sa de viata. Propunerea pe care am facut-o se refera la faptul ca o masina, cu cat ii scade valoarea de piata, la aceeasi cilindri, la aceeasi marca, ii scade si valoarea taxei. Deci mie mi se pare corect asa, nu stiu de ce Camera Deputatilor in 2006 a dat o alta formulare, dar mie mi se pare corect ca taxa sa fie in corelare cu valoarea masinii si atunci cred ca aceasta tema se va absorbi.”

Comisia Europeana a declansat in martie 2007 procedurile legale impotriva Romaniei din cauza taxei de prima inmatriculare a autovehiculelor. Taxa intrase în vigoare la 1 ianuarie 2007. Intre timp, a fost declansata a doua etapa a procedurii de “infringement”. Este faza premergatoare actionarii Romaniei la Curtea Europeană de Justitie. Dupa mai bine de jumatate de an de corespondenta si consultari, Bruxelles-ul “s-a saturat de amanarile oficialilor romani”, dupa cum au declarat pentru HotNews.ro surse comunitare.