​Unul dintre cele mai trecute cu vederea aspecte ale produselor lansate în acest moment este rezolvarea simplă a problemelor cu care ne confruntăm în fiecare zi. Cele mai dorite produse ale momentului transmit mesajul că sunt capabile să ne rezolve problemele, însă numărul de pași pe care trebuie să-l facem pentru a ne atinge scopul parcă crește de la o generație la alta.

Pachet MotocultorFoto: eMAG

N-ar fi o problemă dacă noile produse nu ar solicita un efort financiar extraordinar. Cu toate astea, sub pretextul inovației, descoperim că noua generație a unui „must have” costă mai mult decât se așteaptă o bună parte dintre clienții și fanii generațiilor lansate până la acest moment.

Nu trebuie să căutăm mai departe de industria telefoanelor mobile, unde ultimii ani au demonstrat că justificarea inovației poate mări prețul considerabil. Anul 2017 a fost cel în care smartphone-urile au atins prețul de €1000, iar începutul acestui an ne-a făcut cunoștință cu modelele de peste €2000.

Motivația producătorilor precum Samsung și Huawei este cu atât mai clară cu cât ne uităm la creșterea pieței de smartphone-uri. Care n-a prea fost în ultimii ani, așa că, pentru a obține profituri și mai mari, au fost nevoiți să crească prețurile fiecărei unități. Este corect faptul că amatorul de tehnologie trebuie să plătească vizibil mai mult pentru a avea parte de cea mai nouă tehnologie? Multe voci spun că nu, mai ales că reacțiile din presă și din comunități indică faptul că factorul „wow” nu mai este la fel de puternic ca în trecut. Mai mult, noile smartphone-uri aduc prea puține îmbunătățiri față de modele care costă cu mult mai puțin.

Așadar, noile vârfuri de gamă, inclusiv variantele pliabile nu stârnesc prea multe pasiuni. Dacă ne uităm la știrile din ultima perioadă, putem vedea clar ce telefoane au cauzat cele mai ridicate sprâncene: reiterarea legendei Nokia 3310 și relansarea telefonului care a scris istorie în filmul Matrix: Nokia 8110. Chiar și moda actuală a telefoanelor pliabile arată că oamenii își doresc cel mai mult un smartphone cu puternice legături din trecut: un brevet Motorola arată cum RAZR, telefonul pe care mulți dintre noi l-am cunoscut sub numele Motorola V3, ar putea să apară la 15 ani de la debutul originalului.

Oamenii sunt programați să se uite către trecut și să-l asocieze cu vremurile simple. Tocmai de aceea vedem un trend de „reîntoarcere” la activitățile pe care le făceam de voie, de nevoie în urmă cu 15-20 de ani. Oamenii încep să renunțe la a urmări cu religiozitate noile lansări de telefoane și IT și se orientează către produse în urma cărora simt că au ceva real de câștigat. Echipamentele sportive precum cele de alergat sau de mers pe munte câștigă din ce în ce mai mulți adepți. Cei care au noroc să scape din jungla urbană și să își cumpere o casă redescoperă plăcerea grădinăritului, iar aici lista de produse este enormă – de la simpla stropitoare, până la lopată, greblă sau motocultor, fiecare dintre acestea vor genera mai multă dopamină decât orice smartphone. Una este să dai scroll la infinit, fără vreun rezultat, alta e să te bucuri de florile, legumele și fructele din grădina ta.