Cititi o ampla analiza despre modul in care cea de-a treia varianta a taxei auto va fi calculata in functie de tipul masinii pe care vreti sa o cumparati.
Ideile pe scurt:
- Polo Bluemotion si Toyota Prius, emisiile cele mai scazute
- Logan are emisii intre 120 si 190 g/km
- Limuzinele premium trec de 200 g/km
- Fiat si Peugeot au gamele cele mai "curate" in Marea Britanie
- Un Logan experimental a batut toate recordurile de consum si emisii
Hibridele si supermini-urile diesel - campionii emisiilor scazute
Emisiile de dioxid de carbon depind de cilindree si de tipul de combustibil folosit. Sunt in general mai mari la autoturismele pe benzina si cu cateva zeci de procente mai reduse la masinile diesel si la hibride (cele care au si motor electric, pe langa clasicul motor pe benzina).
Valoarea emisiilor este comunicata de producator si reprezinta cantitatea, in grame, eliminata de un vehicul pe distanta de un kilometru. Cele mai "verzi" masini au o valoare de putin peste 100 g/km, segmentul important de masini de volum cu motoare pe benzina se situeaza in jurul a 160 - 180 g/km, in timp ce masinile super-sport si SUV-urile cele mai puternice trec de 300 g/km.
Unul dintre cele mai nepoluante modele de pe piata noastra este Volkswagen Polo BlueMotion, cu un nivel de 99 - 102 g/km la motorul de 80 CP.
Conceptul BlueMotion, marca inregistrata a Volkswagen, reprezinta un ansamblu de tehnologii si setari ale masinii facute pentru a diminua consumul de carburant si pentru a reduce emisiile poluante.
Doua masini hibride reusesc sa scoata un rezultat sub 110 g/km, Toyota Prius (104) si Honda Civic Hybrid (109). Ambele se vand si la noi, dar volumele sunt mici, Toyota avand in plan sa vanda anul acesta 100, iar Honda peste 30. Hibridele au si avantajul unui consum ceva mai redus de combustibil, insa sunt mai scumpe decat modele similare pe benzina.
Si cateva modekle supermini pe benzina reusesc sa coboare sub nivelul de 110 g/km. E vorba de Citroen C1, Toyota Aygo si Peugeot 107, modele poreclite "fratii cehi" pentru ca sunt produse la fabrica de la Kolin, Cehia, dupa o investitie comuna franco - japoneza.
Plutonul are emisii mai ridicate, diesel-urile au un plus important
Masinile cu emisii scazute au o pondere mica din totalul vanzarilor, vorbim de cateva procente, cel mult. Multi cumparatori nu agreaza supermini-urile, le considera lente si inutile la iesirile cu familia. Majoritatea aleg masini de clasa B si C, care, mai mari fiind au si motoare mai puternice si emisii mai ridicate.
Masinile din gama Logan, cele mai vandute pe piata noastra, au valori care variaza pe o plaja extrem de larga, de la 120 g/km la diesel-ul de 85 CP al berlinei, pana la 189 g/km la modelul MCV cu sapte locuri in varianta pe benzina, 90 CP. Berlina cu motor de 75 de cai pe benzina are emisii de 164 g/km, versiunea cu motor de 105 CP are emisii de 170 g/km, iar la MCV, diesel-ul de 85 de cai are emisii de 137 g/km, in timp ce versiunea de 105 CP emite 178 g CO2/km.
La Renault Clio, cel mai vandut model de import in Romania, cea mai "verde" versiune e diesel-ul de 85 CP, cu emisii de 111 g/km. Spre comparatie, motorul pe benzina de 65 CP face ca masina sa aiba emisii de 143 g/km. La Megane, al doilea model in topul vanzarilor, versiunea cea mai "curata" este diesel-ul de 85 CP cu emisii de 117 g/km, in timp ce la versiunea Renault Sport de 224 CP, emisiile se apropie de nivelul de 200 g/km. Un alt model bine vandut la noi, Chevrolet Aveo, elimina 160 g/km in versiunea cu 94 CP benzina.
Un model foarte popular, Volkswagen Golf, are emisii de 132 g/km pentru motorul de 90 CP diesel, in timp ce motorul pe benzina de 102 CP elimina 176 g CO2/km.
SUV-urile ingroasa cifrele si ridica media industriei
Daca la masinile de clasa medie valorile emisiilor ating si cifre acceptabile, la SUV-uri lucrurile se schimba. Prin definitie masini puternice, unele cu veleitati de off-road si construite sa exprime forta, SUV-urile nu au cum sa fie prietenoase cu mediul.
Unul din cele mai apreciate modele de acest gen, Volkswagen Touareg, are in versiunea sa cea mai "light", diesel 174 CP, emisii de 265 g/km, aproape triplu fata de cele mai nepoluante masini. In schimb, in varianta cea mai "fortoasa", SUV-ul german emana 375 g/km la motorul de 450 de cai.
La Hyundai Santa Fe, un SUV si mai bine vandut in Romania, cea mai nepoluanta varianta este diesel-ul de 155 CP, cu emisii de 191 g/km, in timp ce la polul opus se afla veriunea pe benzina 188 CP cu emisii de peste 250 g/km.
Modelul RAV 4 al Toyota are emisii relativ reduse (173 g/km) in versiunea diesel de 136 CP, iar la Jeep, modelul Compass are emisii de 177 g/km in versiunea de 140 CP diesel. Pe de alta parte, la modele foarte scumpe, precum Range Rover Sport V8 nivelul emisiilor se apropie de 380 g/km, in timp ce la cel mai puternic Porsche Cayenne, cel de 500 CP, emisiile depasesc 350 g/km.
Masinile premium conduc clasamentul
Limuzinele de top si alte masini premium se impun nu numai prin aspect, dar si prin motorizarile puternice care nu pot scoate aceleasi performante la emisii ca si motoarele de la clasele mici.
La unul din cele mai bine vandute modele de top, BMW seria 3 exista si variante cu emisii reduse, cum ar fi versiunea diesel de 143 CP care elimina 123 g/km. Insa, e stiut ca cei care aleg acest model prefera versiunile mai puternice, care nu mai obtin rezultate atat de bune la capitolul CO2. Astfel, modelul pe benzina de 218 CP are 170 g/km, in timp ce masina cu 306 CP are emisii de 232 g/km. La seria 7 nivelul emisiilor variaza intre 210 si 327 g/km, in functie de motor.
La Mercedes C Klasse, versiunea diesel de 136 CP emana 149 g/km, in timp ce versiunea pe benzina, de doua ori mai puternica, are un nivel de 239 g/km. La gama S Klasse emisiile variaza intre 220 si 355 g/km.
Daca vorbim de masini ultra-sportive, cum ar fi Ferrari sau Lamborghini, sau de super-lux, precum Rolls Royce sau Maybach, valorile emisiilor nu pot decat sa fie extrem de mari, mai ales ca publicului tinta al acestor masini nu ii pasa de protectia mediului.
Un Rolls Royce Phantom Drophead Coupe are emisii de 377 g/km, iar un Ferrari 599 GTB, la cei 620 de cai, are emisii de 490 g/km. Maybach 62 are un motor de peste 550 CP, iar emisiile sunt pe masura - 383 g/km.
Marcile franceze si italiene au gamele cele mai "verzi" pe fondul numarului mic de SUV-uri
Fiat, Peugeot, Mini, Citroen si Toyota au cele mai "curate" game de modele, conform unui studiu al organizatiei britanice ecologiste Clean Green Cars. Producatorul cu cea mai scazuta valoare medie a emisiilor de CO2, exprimata la intreaga gama de modele din oferta existenta ieste Fiat cu 142 g/km.
Clasarea nu e o surpriza daca tinem cont ca italienii nu au in gama nici SUV-uri si nici limuzine da mari dimensiuni, exact modelele care fac cel mai mult rau mediului. Daca la Fiat, cel mai nepoluant model era Panda, la Peugeot, clasata pe doi a fost micutul 107. Pe patru s-a clasat Citroen propulsata de modelele C1 si C2.
Toyota s-a clasat pe cinci, cu Prius si Aygo varfuri de lance care au contrabalansat existenta in gama a SUV-ului Land Cruiser. Toti primii cinci producatori au avut anul trecut emisii medii de sub 150 g/km pe piata britanica.
Ofensiva globala contra masinilor poluante
Per total, media emisiilor in industria auto este in prezent de aproximativ 160 g CO2/km. Comisia Europeana a stipulat ca fiecare constructor care vinde masini in Europa va avea de indeplinit un obiectiv specific referitor la emisii, pentru a ajunge la o medie globala de 130 de grame de dioxid de carbon/km raportat la intregul parc de automobile noi din Europa.
Constructorii ar trebui sa micsoreze emisiile la nivel de motor la 130 de grame, iar inca zece grame ar putea fi castigate prin alte imbunatatiri.
Un concept Logan a scos emisii cu peste 25% mai mici decat cea mai ecologica masina de serie.
Grupul Renault a prezentat in noiembrie un concept de Logan cu caracteristici speciale, masina capabila sa consume sub 3 litri/suta de kilometri. Francezii au participat cu conceptul Logan eco2 la o cursa a masinilor ecologice in Shanghai.
Conceptul a parcurs 170 de km cu 4,7 litri de motorina, ceea ce corespunde unui consum mediu de 2,7 litri/100 km. In plus, desi la testele preliminare emisiile poluante au fost de 97 g/km, in cursa a obtinut 71 g/km. Masina avea un motor diesel commonrail de 1,5 litri 85 CP modificat. Conceptul e dovada ca peste cativa ani vor putea fi construite masini extrem de putini poluante.
In prezent, batalia pentru scaderea nivelului de emisii nu poate fi castigata din cauza investitiilor foarte mari ce trebuie realizate si costurilor exorbitante ale tehnologiilor de propulsie alternativa.
asta e cel mai bun pe care l`am gasit
Pe noi, oamenii de rand ne intereseaza cum se calculeaza emisiile de CO2 pentru masinile mai vechi de 10 ani !
Va credeti mari ziaristi, dar de fapt sunteti MARI LINGAI si nu va face-ti datoria nici pe jumatate !
Ce dracu cauta cratima aiai acolo?
Poti spune insa : Hei, baga-ti la cap lectia! ( Tu baga la cap lectia !)
Acelasi lucru :
Voi va faceti datoria. ( cum naiba poti scrie "voi face-ti datoria"?????? )
Si totusi, daca un SUV polueaza de 2-3 ori mai mult decat un Logan si eu nu vad pe strada un SUV pt fiecare 3 Loganuri, care polueaza mai mult pana la urma?
In Bucuresti procentul de SUV inmatriculate este de citeva ori mai mare decit in orice alta capitala europeana
Deci e normal ca acesti nesimtiti sa plateasca mai mult....Asa cum ei te sfideaza in trafic de la inaltimea postului de pilotaj in SUV, tot asa si statul sa-i priveasca pe acesti proprietari de la inaltimea taxei corespunzatoare unui SUV
1 copac emana 20m3 de oxigen/zi si dupa tot felul de calcule se pare ca "spala" emisiile unei masini pe o zi ( nu intram in detalii daca mergi 500km/zi sau 20)
Problema sunt acele camione si autobuze si dube ( in general ale statului) care lasa ceata neagra in urma lor.
Eu consider ca e corect sa le opresti pe acelea din mers si oricum poluarea totala va fi cu 50% mai mica ( zic eu )
Si cu 2 copaci plantati la fiecare masina existenta - partea asta cu poluatul masinilor va fi rezolvata.
Mai bine nu s-ar mai taia padurile !
Toti cei care agreeaza taxa au un singur interes: sa nu scada pretul la jafurile lor de masini.
Oare din cauza emisiilor de oxizi de sulf care sunt MULT MAI NOCIVE decat dioxidul de carbon?
- monoxid de carbon;
- dioxid de carbon - periculos doar pt efect de sera, dar 10 vacute cu probleme de stomac depasesc prin efectul de sera al metanului emis si un SUV (:D);
- NOx- oxizi de azot (noxe);
- nivel de hidrocarburi nearse - ne spune doar ca motorul nu functioneaza cum trebuie;
- nivel de oxigen - daca >7% ne spune ca evacuarea nu este etansa si masurarea nu este relevanta.
Nu stiu nimic de oxizii de sulf care sa fie in evacuare. Nu se masoara in mod sigur pe testerul pe care lucrat eu. Din cate-mi aduc aminte de la facultate, sulful era considerat mult mai periculos pentru distrugerea instalatiilor de la rafinarie decat la automobil unde nu prea mai este in cantitate mare in combustibil.
Parerea mea este ca orice taxa la automobile trebuie bagata in combustibil. Mergi=>platesti, nu mergi=> nu platesti!
Chestia cu poluatul si taxele este cel putin partial doar o justificare pentru taxe si nu prea are legatura directa cu poluatul.
Hai sa ne revenim. Daca am fi avut mijloace de transport in comun ca lumea, cred ca numarul celor care si-au cumparat masina ar fi fost poate 10% din ce este acum.
Ideal ar fi sa fie introdusa in combustibil.
Din fondurile obtinute as da o suma proportionala cu vechimea si norma de poluare oricui scoate din circulatie o masina NEOBLIGANDU-L sa-si cumpere o masina noua asa cum se procedeaza acum cu conditia ca masina dezmembrata sa fie inmatriculata de cel putin 5 ani in RO. De exemplu daca e NON-EURO si e inmatriculata in RO de mai mult de 10 ani sa zicem ar primi 5000RON. Daca e EUR 1 si are 8 ani poate ar primi 4000RON etc -se poate gandi o grila pe fiecare an functie de posibilitatile bugetare. In felul asta sunt convins ca se va goli urgent tara de rable....
Apoi ar trebui o alta procedura pentru retinerea talonului in caz de verificare inopinanta de catre POLITIE impreuna cu RAR-ul....sunt nenumarate masini cu revizia la zi dar.... cu fumul ca de furnal!!!
Probabil ar tb nu sa-i fie retinut talonul ci sa primeasca o amenda. Cand vei primi 3 amenzi de 500 de RON pe an sigur te vei gandi sa-ti schimbi masina...sau sa faci ceva...
daca nu, mai cautati voi ceva ...taxe!!!!!