​​Multă lume a observat și părțile bune pe care le-a adus pandemia. Știu, sună ironic, dar a trebuit să vină o pandemie pentru ca în România, unele companii și instituții să se gândească mai serios la digitalizare și renunțarea la dosarul cu șină. Sigur, mai e mult până departe, însă vedem că lucrurile se mișcă ușor, ușor. Spre exemplu, acum este mult mai ușor să îți reînnoiești permisul, multe dintre documente putând fi obținute online.

Era digitalăFoto: freepik.com

Evident, schimbările nu vin peste noapte, de multe ori din cauză că nu există o infrastructură digitală cum trebuie, alteori pentru că există o rezistență la schimbare din partea unor companii și instituții, la cei care conduc aceste companii sau chiar în rândul angajațiilor. Mergeți să vedeți, dacă aveți ocazia, cum se desfășoară activitatea într-un oficiu poștal, unde registrele încă sunt pe hârtie, aproape toate operațiunile se fac ca acum 20+ de ani, iar calculatoarele arată că au prins cel puțin un majorat.

Dar asta este o discuție pentru un alt articol. Așadar, aproape se face un an de zile de când am intrat în primul lockdown cauzat de pandemie. O aniversare tristă, care ne-a demonstrat cât de fragilă este normalitatea. Chiar dacă vedem raza de speranță că pandemia o să se termine, odată cu apariția vaccinului, pericolul nu a trecut și trebuie să păstrăm regulile de distanțare socială pe cât posibil. Mai avem un hop, încă nu e momentul să ne relaxăm, să lăsăm garda jos.

Dar dacă rămânem și cu obiceiuri bune după pandemie?

Mulți angajatori iau în calcul să păstreze în continuare sistemul de telemuncă sau măcar unul hibrid (câteva zile de lucru de la birou și restul de acasă). Asta ca urmare a reducerii costurilor generate cu spațiile comune de lucru, plus observarea creșterii productivității a angajațiilor care lucrează de acasă.

Așadar, după ce pandemia o să treacă, putem să tragem niște concluzii și să păstrăm lucrurile pozitive, care au mers și chiar să continuăm alt proces, cum ar fi transformarea digitală. Să nu revenim la dosarul cu șină.

De exemplu, persoanele care au trecut prin procesul de a accesa un credit bancar, mai ales unul imobiliar, știu de câte semnături ai nevoie și de câte drumuri la bancă. E un chin, mai ales acum când încă nu e recomandat să mergem în spații închise, frecventate de multe persoane, dacă putem evita acest lucru.

Paperless Flowsign este o soluție prin care procesele unei bănci atât interne (HR, funizori/parteneri), cât și externe, care presupun interacțiunea cu clienții persoane juridice și fizice pot fi implementate complet digital, la distanță, în siguranță și rapid, folosind documente electronice cu valoare legală prin semnătura electronică calificată, recunoscută în toate statele membre ale Uniunii Europene ca fiind echivalentă, din punct de vedere juridic, cu semnătura olografă.

Trenduri sănătoase - băncile printre pionierii transformării digitale

Tendința este de a muta activitatea din mediul offline în mediul online. Interacțiunea se limitează pe cât posibil, așa că și în zona financiar bancară s-au luat măsuri în acest sens. Cu cât există mai multă activitate în digital și online, cu atât crește nevoia de a acoperi riscul ca persoana cu care interacționezi să nu fie cea care pretinde că este. Mai mult decât atât, aceasta trebuie responsabilizată, iar semnătura electronică calificată este singurul instrument reglementat prin lege care poate atrage răspunderea parților în mediul electronic. De la platforme de onboarding pentru înregistrarea clienților noi, până la accesarea de credite 100% digital, cu ajutorul identificării video și soluțiilor de semnare electronică la distanță cu valoare legală.

Cum ajută, totuși, Paperless flowSIGN banca în relația cu clienții

Băncile pot oferi acum clienților persoane juridice o facilitate de semnare și transmitere a documentelor prin intermediul platformei Paperless flowSIGN.

Persoana desemnată din partea băncii (Relationship manager) care se ocupă de contul unei companii va putea semna cu un certificat calificat și trimite documentele reprezentantului firmei sau împuternicitului în relația cu banca, după caz, cu ajutorul Paperless flowSIGN.

Relationship Manager-ul are certificat calificat de la certSIGN, încarcă documentele în aplicația Paperless flowSIGN, pune e-mail-ul clientului și acesta le primește, verifică, semnează.

Persoana responsabilă cu gestionarea unui cont de client din partea băncii are certificat calificat de la certSIGN, încarcă documentele în aplicația Paperless flowSIGN, pune e-mail-ul clientului și acesta le primește, verifică, semnează.

Există 2 scenarii:

  • Clientul nu are un certificat calificat, astfel că i se va emite unul direct din platformă;
  • Clientul are certificat calificat. Dacă are Papeless flowSIGN, verifică și semnează documentele. Dacă are un certificat calificat pe token criptografic, descarcă documentele, le verifică, le semnează, apoi le încarcă înapoi în aplicație. Paperless flowSIGN verifică integritatea documentelor încărcate și dacă semnătura clientului este una calificată, prin folosirea mecanismelor definite de Regulamentul eIDAS - Listele sigure (Trust Lists) care permit validarea centralizată a faptului că un certificat digital este calificat.

Cât de sigură e totuși această soluție?

Se asigură opozabilitate documentelor semnate de părți (bancă-client) și siguranță 100% a faptului că identitatea semnatarului este cea reală, prin utilizarea serviciilor de încredere eIDAS care stau la baza platformei Paperless flowSIGN (identificare video echivalentă cu prezența fizică și semnătura calificată realizată la distanță cu un sistem certificat, recunoscut și validat la nivelul Comisiei Europene (https://ec.europa.eu/futurium/en/content/compilation-member-states-notification-sscds-and-qscds).

Dar așa cum am menționat și în articolele anterioare (aici și aici), această soluție este potrivită, așadar, pentru activități recurente în relația cu clienții persoane juridice (acte adiționale, contracte de credit, convenții de salarii, mărire/micșorare linie de credit, împuterniciți pe cont, etc) și PF (overdraft, card de credit, card de debit, împuterniciți pe cont, credite auto/nevoi personale, actualizare date, etc), dar și pentru orice altă companie care are nevoie să semneze documente, dar mai rapid, în siguranță și fără să plimbe un dosar cu șină de colo, colo.

Articol susținut de certSIGN