Articol susţinut de Banca Transilvania

Calitatea relaţiei cu banca depinde de actualizarea datelor. Ce trebuie să ştie clienţii

de     HotNews.ro
Miercuri, 3 martie 2021, 12:30 Economie | Consumator


BT Pay
Foto: BT
​Actualizarea datelor clienţilor este unul dintre cele mai dezbătute subiecte în legătură cu băncile şi cu toţi cei care au conturi bancare – persoane fizice sau companii. Mai întâi de toate, nu este un proces arbitrar al băncilor pentru a aduce clienţii în unităţi, ci este unul necesar, pentru a proteja toţi participanţii în sistemul financiar - clienţi, bănci sau instituţii publice.

Subiectul a ajuns în atenţia presei prin impactul său: toți cei care au cont la banca sunt impactaţi, şi anume câteva milioane de persoane fizice şi câteva sute de mii de companii. Actualizarea datelor este o obligaţie legală pe care în principal băncile o au de îndeplinit. Este vorba de Legea Nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului şi Regulamentul UE 679/2016 privind protecţia datelor.

Detaliem în cele ce urmează câteva exemple, pe baza celor mai frecvente întrebări venite din partea clienţilor băncilor:

1. De ce trebuie actualizate periodic datele?

Odată cu dezvoltarea sistemului financiar din ultimii ani, băncile acordă mare atenţie la datele fiecărui client care face operaţiuni bancare. Acestea trebuie să fie mereu actuale şi verificate pe bază de documente, astfel încât să nu apară erori cu privire la tranzacţiile procesate de bănci. Băncile sunt responsabile să se asigure că toate datele clienţilor sunt actualizate şi că operaţiunile lor de plăţi şi încasări se desfăşoară în condiţii optime, iar astfel este redus mult orice risc, iar banii şi tranzacţiile clienţilor sunt mai bine protejate. Verificarea periodică a faptului că actele de identitate ale clienţilor sunt valabile sau că informaţiile colectate la deschiderea de cont sunt complete şi actuale contribuie la buna derulare a tranzacţiilor prin conturi, aşa încât acestea să ajungă la destinatarul vizat, 2 în condiţii de siguranţă. O altă situaţie întâlnită de clienţii băncilor este legată de revizuirea periodică de bănci a listei împuterniciţilor pe cont tocmai pentru a avea o evidenţă clară, la zi, a persoanelor cărora se doreşte să li se acorde accesul la banii din cont.

2. Care sunt datele care trebuie verificate periodic cu banca?

Datele care trebuie actualizate la bancă sunt informaţii de bază, cum sunt datele de identificare - nume, data naşterii, CNP, în cazul persoanelor fizice, respectiv denumire, cod unic de înregistrare, sediu, în cazul unei companii. De asemenea, e vorba despre datele de contact: adresă, e-mail, telefon, dar şi de informaţii mai specifice, precum sursa generală a fondurilor, nivel de tranzacţii ce se doreşte a fi derulate prin bancă, angajator, ocupaţie, reprezentanţi legali, beneficiari reali ai persoanei juridice sau dacă titularul contului este sau nu o persoană expusă public.

3. De ce are nevoie banca de date personale precum numerele de telefon ale clienţilor?

Numărul de telefon e mai important decât adresa fizică, în zilele noastre, pentru că e mai uşor și rapid pentru client şi bancă să comunice prin telefon decât printr-un mesaj trimis prin poştă. Se întâmplă uneori să fim sunaţi de băncile cu care lucrăm pentru detalii legate despre o tranzacţie pentru care, de exemplu, aveam un IBAN greşit şi astfel plata nu putea ajunge la destinatarul dorit. Banca ne poate suna inclusiv în scopuri comerciale, de vânzare, însă doar dacă are acceptul nostru. Acest lucru ţine de respectarea legislaţiei GDPR, de protecţia datelor, iar băncile pot face acest lucru doar dacă au consimţământul clienţilor.

4. De ce vrea banca să știe dacă sunt o persoană expusă public (PEP)?


Identificarea persoanelor expuse public nu este o noutate şi a apărut ca cerinţă odată cu modificarea directivelor europene care au în vedere cunoaşterea clienţilor. Peste tot în Europa şi în lume persoanele expuse public sunt considerate relevante datorită implicării şi rolului acestora în viaţa fiecărei comunităţi. În aceste condiţii, respectivele persoane sunt evidenţiate în bazele de date ale instituţiilor financiare, fiind recunoscut statutul lor special. Şi, cum pot şti băncile cel mai bine care sunt persoanele care au un astfel de rol decât pornind de la declaraţia pe care acestea o dau la deschiderea contului sau prin actualizarea periodică a datelor. Aşa cum sunt publicate periodic declaraţiile de avere ale persoanelor expuse public, în mod similar se foloseşte un sistem de identificare a acestora, inclusiv în bazele de date ale băncilor.

5. De ce vrea banca să ştie care este sursa banilor care trec prin conturi?


Băncile trebuie să aibă aceste informaţii de la clienţi pentru a putea discerne între tranzacţiile care au o sursă legitimă şi cele care nu sunt în concordanţă cu informaţiile declarate, astfel încât clienţii să fie pe deplin protejaţi, iar legislaţia, respectată. De exemplu, primirea de sume foarte mari într-un cont al unui client, pentru care nu există documente justificative sau explicații logice, va atrage atenţia băncii la care este deschis contul şi vor fi necesare informaţii suplimentare pentru a decide cum procesează tranzacţia şi dacă aceasta respectă prevederile legale. Un alt exemplu foarte simplu şi frecvent întâlnit este când un client declară că este angajat, fapt care duce la concluzia că sursa fondurilor sale este în principal salariul primit de la angajatorul menţionat la deschiderea de cont, iar în realitate toate încasările din cont provin din tranzacţii de vânzare-cumpărare, caz în care banca va lua legătura cu clientul pentru a verifica şi documenta situaţia.


Unde îşi pot actualiza clienţii datele personale

Depinde de bancă, dar majoritatea au dezvoltat mai multe alternative tocmai pentru ca oamenii să nu fie nevoiţi să vină la bancă pentru acest lucru, mai ales în contextul pandemiei. De exemplu, la Banca Transilvania actualizarea se poate face astfel:

  • În cele peste 500 de sucursale şi agenţii;
  • Online
- pe site-ul băncii, în pagina Actualizare date persoane fizice, respectiv Actualizare date persoane juridice, dar şi prin chatbot-ul Ino;
- prin aplicaţia BT Pay;

Două concluzii pe care este bine să le cunoască orice persoană care este şi client la bănci:

1. Clienţii trebuie să informeze periodic băncile cu privire la actualitatea informaţiilor despre ei.
2. Actualizarea datelor este în interesul tuturor participanţilor la sistemul financiar, indiferent de rolul acestora.


Cu alte cuvinte, împreună putem contribui la un sistem financiar sănătos, prin care banii circulă în siguranţă şi legalitate.

Articol susţinut de Banca Transilvania








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5235 vizualizari

  • +25 (27 voturi)    
    Noi muncim, noi nu gandim! (Miercuri, 3 martie 2021, 13:21)

    IoPaNet [utilizator]

    "Datele care trebuie actualizate la bancă sunt informaţii de bază, cum sunt datele de identificare - nume, data naşterii, CNP,"
    Sunt curios, dupa statisticile voastre, cam cat de des isi schimba oamenii data nasterii si CNP-ul, desteptilor?
    • +4 (4 voturi)    
      Multumesc! (Joi, 4 martie 2021, 11:06)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

      M-am lovit ieri de masajul acesta de la BT, insa da, faza cu schimbarea datei nasterii si CNP-ul este de natura sa ne faca ziua!!!

      multumim, BT, chiar daca ne ameniniti ca ne desfiintezi conturile, ne-ei descretit fruntile pe azi!
      • +4 (4 voturi)    
        Desfiintez contul (Joi, 4 martie 2021, 22:53)

        patrunjel [utilizator] i-a raspuns lui Jegul Cristian Ioan

        Daca imi blocati cardul si ma faceti sa vin la filiala , o sa vin sa desfiintez contul si sa scot toti banii cash.
        Multumesc pentru grija de a actualiza datele, dar o sa votez cu portofelul ca nu mai vreau sa fiu clientul vostru.
  • +5 (7 voturi)    
    Frecventa (Miercuri, 3 martie 2021, 14:22)

    Andra99 [utilizator]

    Stie cineva cat de des trebuie actualizate aceste date ? Nu am gasit nimic concret in acest sens...
    • +6 (6 voturi)    
      Variabilo-abuziv (Miercuri, 3 martie 2021, 16:11)

      ac [utilizator] i-a raspuns lui Andra99

      De la banca la banca. In teorie, cind se schimba ceva in datele curente (de exemplu, daca te mariti si iti schimbi numele). Practic, anual. Daca ai si SRL, de cite ori au chef.

      Chiar, cine poate sa imi recomande o banca cu mai putin idioti? ING vor sa imi suspende contul de un SRL - a treia oara - care nu produce nica pentru ca un asociat nu sta in Romania, si e prea mult pentru analistii dacit de la Bucuresti.
      • +3 (3 voturi)    
        IN FIECARE AN! (Joi, 4 martie 2021, 11:09)

        Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui ac

        Nu prea cred ca depinde, si la BT, si la BCR si la ING si la Raifeissen, in fiecare an ma chemau sa imi actualizez datele ...

        Cu ING, esti fericit: eu primesc SALARIU pe cardul ING, de la firma care este aici, si tot ma ameninta din cand in cand cu suspendarea!
  • +13 (13 voturi)    
    Bullshit (Miercuri, 3 martie 2021, 16:10)

    ac [utilizator]

    1. Scrie undeva ca trebuie sa am telefon ca sa pot trimite si primi bani? NU. Nu ma intereseaza ce interpretari au cei de la banca.

    2. Sursa banilor care intra/ies in conturi, la FIECARE tranzactie, e reprezentata de cimpul descriere la fiecare operatiune. Vrei sa stii de unde am banii? Citeste intrarile. Ai de contestat ceva? Du-te la ala care a trimis banii.

    3. Dar cea mai mare idiotenie e cea cu datele personale. Inainte ca onor reprezentatii bancilor sa izbucneasca in urlete progresiste, intrebati-va de ce pe pasaport e tara, numar, si caracteristici fizice. Atit.

    Pe rind:
    "Datele care trebuie actualizate la bancă sunt informaţii de bază, cum sunt datele de identificare - nume, data naşterii, CNP, în cazul persoanelor fizice, respectiv denumire, cod unic de înregistrare, sediu, în cazul unei companii."
    Nu stiu ce inseamna informatii de baza. A treia baza? Datele de identificare sint nume, CNP, data nasterii - cum bine zicea cineva, ultimele doua constante.

    "De asemenea, e vorba despre datele de contact: adresă, e-mail, telefon"
    De ce? Care e, mai exact, necesitatea unui telefon, adrese sau email daca ma duc la ghiseu sa schimb o suta de euro, sa scot o suta de lei, sau sa depun o cerere? NICI UNA. Exista clienti cu telefon si fara?
    Dar adresa la ce va trebuie? Reamintim: pe pasaport nu este adresa.

    "dar şi de informaţii mai specifice"
    Legal vorbind, ce inseamna specifice? Si eu as vrea sa stiu informatii specifice, cum ar fi daca nevasta-ta are tite mari.

    "precum sursa generală a fondurilor"
    Cititi descrierile operatiunilor si nu ma mai f*** la cap.

    "nivel de tranzacţii ce se doreşte a fi derulate prin bancă"
    Habar n-am. Good enough? Si daca zic 100 de lei si moare baba si mostenesc un milion, ce?

    "angajator, ocupaţie"
    Din nou, de ce? Cu ce influenteaza calitatea de client al bancii? Nu va priveste.

    Toate conditiile astea mi se par abuzive. Am contracte de servicii cu alti furnizori, si nu m-a intrebat nici unul unde lucrez. Doar cind platesc.
    • -4 (4 voturi)    
      DA! (Joi, 4 martie 2021, 11:11)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui ac

      "Scrie undeva ca trebuie sa am telefon ca sa pot trimite si primi bani? "

      Sigur ca da!
      De anul trecut, nu mai functioneaza token-ruile de la ING si Raifeissen, singurul mod de aface operatiuni este cu confimarea prin SMS-uri.
      Daca nu am telefon, unde primesc SMS-urile?
  • +12 (12 voturi)    
    Pe mine (Miercuri, 3 martie 2021, 16:43)

    mopsu [utilizator]

    m-a chemat o bancă de doua ori, în septembrie și în decembrie de parcă eram sub control judiciar !!!! Au sărit de pe șine .....
  • +7 (7 voturi)    
    Banca (Miercuri, 3 martie 2021, 21:11)

    GheoIlinca [utilizator]

    Sun t curios oare cati au trecut la sursa veniturilor spaga, furt mita jaf , inselatorie etc

    E o forma fara fond ca de obicei. E pandemie, hai sa chemam oamenii la ghisee sa se aglomereze. Sau cum este acum stati frumos la coada in fata bancii, pentru ca clientul este pentru banca si nu invers. Imi aduce aminte de vremurile cand stateam la coada la ambasada la vize si nici macar pe partea ambasadei ci pe trotuarul de vizavi.
    Cetateanul e umilit de stat, fisc stati la coada afara, la casa de pensii, la ajofm, la sanatate, la spitale, la posta, la banci, la electrica, peste tot te cheama pentru prostii si te pun sa stai afara ca e pandemia.
    Dar daca nu facem ceva se va inrautati.
    • +4 (4 voturi)    
      As fi vrut! (Joi, 4 martie 2021, 11:15)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui GheoIlinca

      Din pacate pe card incasez doar salariul.
      Iar cand am vandut apartamentul unchiului, banca s-a ocupat - era prin Prima Casa - asa ca nu m-au intrebat de provenienta banilor!!!

      Tare mi-ar place ca la intrebarea despre sursa banilor sa scriu "Trafic de droguri de mare risc", iar la destinatia platilor pe car ele fac la intretinere, ANAF sau Enel sa trec "finantare activitati teroriste!"
  • +4 (4 voturi)    
    Bullshit (Joi, 4 martie 2021, 11:00)

    Luk [utilizator]

    "Acestea trebuie să fie mereu actuale şi verificate pe bază de documente, astfel încât să nu apară erori cu privire la tranzacţiile procesate de bănci."

    Nici vorba de asa ceva, exista proceduri cu privire la tranzactiile eronate de cand au aparut bancile.

    Nu, nici vorba! Le trebuie mai mult control, lor si celor care sprijina si se sprijina pe banci, adica GUVERNELOR. Guvernele trebuie sa stie in fiecare clipa cati bani am, de unde ii am si ce fac cu ei.

    Despre asta e vorba, restul sunt minciuni pentru tampiti.
  • +4 (4 voturi)    
    POFTIM??? (Joi, 4 martie 2021, 11:03)

    Jegul Cristian Ioan [utilizator]

    Da, ieri am vrut sa platesc intretinerea folosind cardul BT, si m-am lovit de asta, daca nu actualizez datele, ma ameninta ca imi desfiinteza contul!

    De acord, prostia sa plateste, cine m-a obligat sa imi fac cont la BT, si sa mai am si depozite acolo???

    totusi ...

    "Datele care trebuie actualizate la bancă sunt informaţii de bază, cum sunt datele de identificare - nume, data naşterii, CNP, în cazul persoanelor fizice"

    Poftim???
    DIncolo de DETALIU personal ca eu am 65, cardul meu de ID este valabil pina in ... 2076, de cand se modifica numele, data nasterii sau CNP-ul??
  • +7 (7 voturi)    
    Inchidere cont (Joi, 4 martie 2021, 12:17)

    Mohammed [utilizator]

    Client BT de 15 ani. M-au enervat asa tare cu chestia asta incat mi-am inchis contul si am deschis un cont la TransferWise. Problem solved. Un card legat la peste 100 de monezi, niciun comision de orice fel, totul e online si gratuit, nu ma fac sa le platesc 'abonament' pentru o aplicatie de caca.
  • +2 (2 voturi)    
    Calitatea relatiei (Vineri, 5 martie 2021, 8:43)

    consumator2 [utilizator]

    In functie de cat de prost esti, banca iti baga pe gat tot felul de comisioane si taxe. Iar Manole vegheaza...
  • +1 (1 vot)    
    De când a devenit banca organ de anchetă? (Vineri, 5 martie 2021, 14:15)

    hic sunt leones [utilizator]

    Nimeni nu are de ce să știe de unde-mi vin banii și unde se duc.
    De unde până unde vă permiteți să spuneți că ar trebui să vă oferim vouă „explicații logice” cu privire la proveniența banilor?! N-aveți decât să sesizați poliția când considerați necesar și, dacă există indicii temeinice cu privire la faptul că provin din încălcarea legii, STATUL (nu banca, nu funcționarii băncilor, nu ATM-urile) poate investiga și lua măsurile pe care este în drept să o facă.
    În rest, încasați-vă comisioanele pentru serviciile pe care le folosim de la voi și ciocul mic, pentru că nu suntem parteneri: noi suntem clienți iar voi prestatorii unui serviciu.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by