Ai avut dreptate: electrocasnicele chiar sunt făcute ca să se strice. Dar UE a pus piciorul în prag

de A.Th.C. HotNews.ro     HotNews.ro
Joi, 20 mai 2021, 21:25 Economie | Consumator


electrocasnice mici
Foto: Wikipedia
Myles Ong, coproprietarul firmei J&M Appliances din Reno, Nevada, știe multe despre repararea electrocasnicelor. Când nu este un jucător profesionist de black jack, chiar asta face. Și are două reguli: să nu mizezi niciodată pe 16 sau mai mare la black jack și să nu cumperi niciodată un aparat de 2.000 de dolari, pentru că probabil te va ține cât unul care costă jumătate, povestește US PIRG, un site care afirmă că este apărătorul interesului public.

Odată, electrocasnicele erau făcute ca să dureze și aveau componente mecanice simple și ușor de montat. Ryan Hinlay, un specialist care a fondat școala online Trade Skills pentru reparații de electrocasnice, spune că acelea produse în anii ʼ70 durau în general între 30 și 50 de ani. Și dacă se stricau pe parcurs puteau fi ușor reparate.

Dar tehnicienii vă vor spune că acum nu mai sunt făcute ca să dureze. Sunt înlocuite de cele mai avansate tehnologii ale secolului XXI, cu frecvența accelerată de un deceniu sau chiar mai repede. Dacă n-are niciun sens pentru tine, nu ești singurul.

Durata de viață absurd de scurtă a electrocasnicelor a venit din anii ʼ70 și a avut originea în proiecte - și anume proiecte proaste. Myles dă exemplu un senzor de presiune a apei, care spune mașinii de spălat când să se oprească. Piesa în sine costă 60 de dolari, dar înlocuirea nu mai este chiar simplă. Acum, senzorul și alte piese sunt lipite pe o placă cu circuite sau pe unitatea centrală de control a mașinii, care costă 200 de dolari. În termeni non-tehnici, ca să înlocuiești o piesă trebuie să mai înlocuiești una, care costă de trei ori mai mult.

Aceasta a devenit regula în lumea electrocasnicelor. Mai mult – Myles spune că multe piese de schimb nu se mai găsesc după trei până la cinci ani. După aceea, producătorii modifică proiectul, făcând reparațiile scumpe sau imposibile și fac modelele vechi depășite.

Astfel, utilizatorii sunt forțați să cumpere unele noi. Nu-i de mirare că termenele de garanție sunt unul sau doi ani.

Myles urăște aparatele care mor atât de repede. Se consideră „un fel de eco-activist”, care știe cât rău fac lumii în care trăim aceste practici. Un studiu afirmă că electrocasnicele reprezintă peste jumătate din deșeurile electronice din lume – un munte toxic și care crește repede. Producătorii se laudă că noile mașini sunt eficiente energetic, dar cât de prietenoase cu mediul pot fi dacă trebuie înlocuite de trei până la cinci ori mai repede?

Masivele aparate vechi umplu câmpurile, aruncate după ce a cedat o piesă mică și poluând cu metal, plastic și gaze de seră. „Protestul cu portofelul” nu pare a fi eficace: doar patru producători domină vasta majoritate a pieței americane a electrocasnicelor, așa că nu e sigur că unele aparate vor dura mai mult decât altele. Pentru a tăia risipa, producătorii de electrocasnice trebuie să facă lucruri care să dureze. Reforma dreptului la reparații ar fi cel mai bun început.

Uniunea Europeană a introdus în 2021 reguli noi privind dreptul la reparații, pentru a combate e-risipa. Producătorii trebuie să asigure piese de schimb cel puțin 10 ani după ce au introdus un model nou în UE, pentru ca produsul să nu devină inutil timp de un deceniu sau mai mult. Iar oricine trebuie să poată demonta noile electrocasnice cu scule obișnuite – nu cu dispozitivele speciale cu care mulți producători își țin clienții la distanță – pentru ca reparațiile să fie mai ușoare și reciclarea mai eficace.

Și americanii cer dreptul de a-și repara electrocasnicele. Peste jumătate din state au introdus legi „Right to Repair” în 2021, iar una din New Hampshire este chiar dedicată electrocasnicelor. Pentru a se conforma, producătorii trebuie să țină seama de reparații în proiecte. Aceasta va extinde durata de viață a produselor.

Electrocasnicele trebuie să dureze și să fie reparate. Altfel este ceva prostesc și dăunător pentru mediu. Nu le putem spune producătorilor cum să-și fabrice mașinile, dar măcar le putem cere să fim în stare să le reparăm.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















33477 vizualizari

  • +24 (24 voturi)    
    de obicei tin mai mult decat este garantia (Joi, 20 mai 2021, 21:37)

    richter [utilizator]

    dar nu cu mult; si da, e complicat sa mai repari ceva azi, asa cum sunt facute- buna initiativa
    • +7 (15 voturi)    
      Corect (Joi, 20 mai 2021, 22:29)

      SticlaSiBenzina [utilizator] i-a raspuns lui richter

      Dar la fel ca in multe alte cazuri, de genul: celor ce cumpara alimente fara sa citeasca eticheta si baga E'uri in ei iar cand se imbolnavesc o pun pe seama destinului, plus alte multe exemple asemanatoare.... se aplica aceasi formula de conduita si aici, animalele nu citesc nici review-uri scrise de alti detinatori ai produselor respective, nici nu iau masuri dupa ce vad ca au fost prostiti iar produsul cumparat s-a stricat imediat dupa expirarea garantiei!
      Daca multi ar refuza sa mai cumpere pe viitor acel brand ce si-a batut joc de clienti oare ce s-ar intampla???
      Si inca ceva, asta o spun din experienta produselor HI END achizitionate de-a lungul timpulul: NU MAI FACETI UPDATE-URI....am patit-o.....!!!!!!
      • -10 (16 voturi)    
        fals (Joi, 20 mai 2021, 23:13)

        mariokempess [utilizator] i-a raspuns lui SticlaSiBenzina

        undeva ,la varf,sunt cam aceasi actionari,deci faza cu sa nu cumperi de la unu sau altul e aiurea.Cu cititul de pe etichete esti idiot rau.
  • +14 (14 voturi)    
    Reparatii electrocasnice (Joi, 20 mai 2021, 22:31)

    Lukis [utilizator]

    Doar ce am terminat "cearta" cu un producator mondial de masini de spalat, incepe cu B... Acum 3 ani am inlocuit o masina de spalat tot de la ei pentru ca inlocuiam carbunii la motor la fiecare 2 ani. Cost reparatie 250lei. Am cumparat de la acelasi producator una cu garantie la motor 10ani, altfel spus cu banii pe 6 inlocuiri de carbuni am luat una noua garantata aceeasi perioada. Dupa 2,5 ani a cedat garnitura de la hublou. Reparata/inlocuita cu 400lei. Dupa 5 luni acelasi lucru... si a inceput balciul. Ca motor sau nu, ca firma de service sau nu, ca eu am zis, ca... Au acceptat investigare gratuita si nu era nimic defect sau descentart sau deformat. Zice tehnicianul: este primul model cu un asemenea design la garnitura (acopera tamburul cam 25 - 30mm). Ce sa mai zici? Raspunsul a fost dat tot de tehnician: nu se mai fac ca acum 20 de ani.
  • +13 (15 voturi)    
    mda (Joi, 20 mai 2021, 22:41)

    zgubilitix [utilizator]

    Cateva ganduri mai mult sau mai putin legate despre articol:

    Prin anii '90 cred, sloganul Indesit era "Facute sa dureze" (desi marca nu este una premium ci mai degraba pentru mase).

    Masina mea de spala Whirlpool din anii 90 (nu, nu am luat Indesit) s-a stricat de 2 ori in timpul garantiei si inca de 2 ori post garantie (folosita intr-o gospodarie cu 1 singura persoana!) iar la a 5-a defectare in cca 8 ani am decis sa o inlocuiesc cu o Gorenje care luna asta a implinit 10 ani. Ce vreau sa spun nu este despre marcile de mi sus ci ca si "mai demult" lucrurile se stricau mai repede decat am fi dorit.

    Imi amintesc ca la sfarsitul anilor 80 imi povesteau ai mei ca "in America" aparatele se inlocuiesc, nu se repara pentru ca reparatul costa mai mult. Poate pe vremea aceea era mai nult despre costul mainii de lucru (deplasare etc.) decat piedica compactizarii tehnice de acum.

    Pe de alta parte, in mod cert consumerismul si goana dupa profit alimenteaza trendul actual. Dar intervin si inovatiile tehnologice care fac depasite moral sau energetic unele dintre produse.

    Sa nu uitam ca aparatura audio produsa in anii '70 si '80 este si acum la mare cautare si functionala (inclusiv pick-up-uri si deck-uri care au si parte mecanica).
    • +7 (7 voturi)    
      Fiul meu era fan Gorenje (Vineri, 21 mai 2021, 9:33)

      Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui zgubilitix

      Mi-a facut cadou un frigider marca asta.
      La vreun an si ceva s-a stricat, dar nu mai avea bonul (nu mi-l daduse ca sa nu vad pretul?).
      M-am interesat si se pare ca de vina ar fi un senzor care costa 55 de lei adus acasa, dar pt ca sa ajungi la el trebuie sa tai in peretele de poliuretan din spatele frigiderului intr-o zona imposibil de delimitat cu precizie.
      Daca il duci la depanator, nici acesta nu ti-l inlocuieste, tot din cauza ca fabricantul nu a prevazut posibilitatea de inlocuire a senzorului, ci iti schimba o intreaga placa electronica m. m. scumpa si il seteaza sa functioneze fara senzor.
      Apropo, am un fost coleg de facultate, fost sef de promotie, baiat foarte destept si care a fost manager la Toyota si apoi la Opel.
      Mi-a spus ca 70% din profit era proiectat sa fie obtinut nu din vanzarea masinilor propriuzis, ci din vanzarea pieselor de schimb!
      • +1 (1 vot)    
        Buna dimineata! (Vineri, 21 mai 2021, 21:00)

        Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

        Fan Gorenie eram de mult, inainte de 1989 cand am cumparat prima masina de spalat automata.
        Actuala Wirlpool are 16 ani vechiime, si merge bine.
        Bonul trebuie pastrat, la un produs care nu doar ca este scump, dar TE ASTPTI sa tina timp indelungat.
        La frigiderul Bosch care nu este low-cost, am patit si eu la fel: ma asteptam sa fie stricat motorul, dar nu, este placa electronica! Oir, la scoala invatam ca dispozitvele semiconductoare au MTBF foarte ridicat ...
        Anul trecut s-a defectat a doua oara Bosch-ul, si de atunci folosim tehnologia sovietica: un ZIL ce are 56 de ani vechime!!!
  • -4 (12 voturi)    
    Da si nu (Vineri, 21 mai 2021, 6:26)

    tontu [utilizator]

    Capitalismul in actualul stadiu de dezvoltare e greu compatibil cu protectia mediului. Progresul tehnologic e prea rapid ceea ce face ca majoritatea electrocasnicelor sa fie "depasite" in maxim 4-5 ani asa ca oricum iti vei lua altele mai bune. In momemtul in care iti schimbi electrocasnicele la 15-20 de ani s-a terminat cu cresterea economica. Traim intr-o societate bazata pe consum=bunastare si e foarte greu sa renuntam la acest mod de a gandi/trai.
  • +2 (10 voturi)    
    Schimbi pentru ca iti permiti (Vineri, 21 mai 2021, 8:52)

    Victtor [utilizator]

    Consumatorii alimenteaza goana inlocuirii pentru ca vor sa impresioneze. Multi cumpara pentru ca isi permit sa schimbe des acelasi lucru, chiar daca este total inutil.
  • +12 (12 voturi)    
    E foarte clar. (Vineri, 21 mai 2021, 9:19)

    Cataleya [utilizator]

    Myles Ong a explicat totul printr-o singura fraza.

    In loc ca anumite elemente importante sa fie montate separat si usor de inlocuit pt cativa lei, dolari sau euro...se monteza totul pe o placa unitara care costa 200 de dolari ca sa o schimbi cu totul, chiar daca piesa defecta costa numai cativa lei.

    E ca si cum la un automobil sudezi becul de far, astfel incat atunci cand se arde becul ala de 20 de lei, ar trebui sa schimbi intregul far, cu 500 de lei.
    La un automobil nu-si pot permite sa faca asemenea porcarii, dar daca e vb de electrocasnice unde nimeni nu-si mai baga nasul pt ca totul e electronica turnata in plastic , merge treaba.
    Ce sa ma chinui sa mai repar o imprimanta cu 40 de euro, daca una noua costa doar 60 si are si garantie pe un an....
    La un telefon mobil sau la un laptop e poate de inteles ca e vb de miniaturizare, dar la o lada frigorifica, aragaz, frigider, masina de spalat e loc berechet sa montezi modulele separat ca sa poata fi schimbate la o adica cu niste costuri derizorii.

    Obsolete!
    • +6 (6 voturi)    
      cum sa nu (Vineri, 21 mai 2021, 10:46)

      e.o. [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      La auto îți îngroapă becul încât să nu poți ajunge la el și tot ajungi la service.

      De curiozitate, mai e la modă să ai "bec" și siguranțe fuzibile de rezervă în mașină?

      M-am distrat cu mașina de spălat la un moment dat și e foarte bine făcut/gândit, componente compatibile între modele făcute chiar și la ani depărtare, etc, etc. Dar e încă model de prin 2010.
      • +5 (5 voturi)    
        Stai sa vezi la auto cum e (Vineri, 21 mai 2021, 13:57)

        gamma [utilizator] i-a raspuns lui e.o.

        ...cand o sa inceapa sa pice electronica aia stufoasa care tine acum productia oprita .
    • +4 (4 voturi)    
      Confirm! (Vineri, 21 mai 2021, 21:08)

      Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      La smartfon ESTE de inteles, este de fapt un calculator performant, forte compact, ultraminiaturizat.
      La laptop, deja ma derajeza: Inspirion 17 din 2016 are la spate capace pentru HDD, memorie, modul Wi-fi, etc.
      Am pus mai mult RAM, am inlocuit HDD-ul cu SSD, am upgradat modulul wirelss.
      Dar Dell Vostro 15 cumparat in urma cu trei ani este "monolitic", doar bateria o mai poti schimba!
      Iar colegii sn ca laptoapele mai noi au si bateria incorporata, ca la telefon, deci cand se termina bateria, il arunci si cumperi altul!
    • +2 (2 voturi)    
      Auto (Sâmbătă, 22 mai 2021, 7:54)

      luxian [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      Se intampla deja si la auto.
      Farurile noi au circuitele LED lipite, nu este bec separat, si cand se strica trebuie schimbat tot farul.
      Un far nou cu LED costa in jur de 2500 lei sau mai mult.
  • -1 (5 voturi)    
    Asa si asa! (Vineri, 21 mai 2021, 9:40)

    SvT [utilizator]

    Inainte o piesa costa 60 USD iar acum trebuie sa cumperi tot subansamblul care costa 200USD. Ca urmare a acestei legislatii, vei cumpara piesa separat cu 60-80 usd iar inlocuirea acesteia te va costa 120 usd. In plus renuntarea la montajul direct al pieselor electronice pe cat mai putine placi electronice va duce la marirea pretului de achizitie.Deci... ce iei pe mere, dai pe pere!
    • +7 (7 voturi)    
      Asta inseamna (Vineri, 21 mai 2021, 17:45)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui SvT

      Un meserias in plus cu job in Romania si un profit mai mic pentru China . Piesa tot in China va fi produsa , dar o sa fie una de 60 in loc de 200 . Bonus mai putin gunoi .
  • -2 (8 voturi)    
    Regulile jurnalismului (Vineri, 21 mai 2021, 15:05)

    Setalcott [utilizator]

    Daca eu scriu despre un medic coronasceptic e teoria conspirației, dar acest articol care face aceasta afirmație pe baza părerii unui electrician nu e teoria conspirației?
    Evident ca nu, doar e mesaj eco, anticapitalist.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by