"Vă întrebați de ce nu scad prețurile produselor? Sau nu scad sub anumite praguri? Pentru că prin legea actuală acest lucru este amendat și descurajat printr-o birocrație infernală", a declarat miercuri ministrul Economiei Claudiu Năsui, care a anunțat că a scos în dezbatere un proiect de OUG pentru debirocratizarea comerțului. Actul va elimina obligația de a face cursuri inutile de vânzători și va legaliza modelul de afaceri „from-farm-to-fork”, adică direct de la fermă la furculiță, fără intermediari, interzis în prezent de ANPC.

OUG pentru debirocratizarea comertuluiFoto: Claudiu Nasui / Facebook

Ministerul Economiei a lansat miercuri, 18 august, în dezbatere publică un proiect de Ordonanţă de urgenţă (OUG) prin care va fi legalizat modelul de afaceri "from-farm-to-fork" (direct de la fermă la furculiţă, fără intermediari), extins în Europa, dar considerat până acum ilegal în România de către Protecția Consumatorilor (ANPC), a scris ministrul Claudiu Năsui pe pagina sa de Facebook:

Ce schimbări va aduce proiectul de OUG potrivit ministrului Claudiu Năsui:

Cum funcționează modelul de afaceri „from-farm-to-fork” practicat în UE, dar interzis în România

Potrivit Notei de fundamentare la proiectul de OUG, "în ultimii ani la nivelul Europei s-a dezvoltat un model inovativ, numit REKO, de desfacere și vânzare a produselor direct de la producătorul local la consumator prin intermediul unor platforme electronice online, rețele sociale, aplicații, etc..

Detalii din Nota de fundamentare:

"Modelul de desfacere presupune organizarea unor grupuri sau comunități de producători locali și consumatori pe o platformă online unde producătorii își listează oferta de vânzare în mod regulat/periodic, săptămânal sau la un alt interval propriu, iar consumatorii interesați plasează comenzi prin intermediul platformei sub forma unor mesaje/comentarii/etc care exprimă acordul de voință în sensul cumpărării.

Astfel, acordul de voință al contractului de vânzare se încheie la distanță, online, urmând ca livrarea și plata să aibă loc ulterior, asemeni altor sisteme de comercializare cu livrare cunoscute deja economiei românești.

Ulterior, producătorii și cumpărătorii se întâlnesc la un anumit loc și timp prestabilit pentru livrarea/plata produselor, pe o perioadă de timp scurtă care permite tuturor părților, în funcție de numărul de vânzători/cumpărători și de comenzi, să efectueze operațiunile de predare-primire și/sau plată după caz.

Locul prestabilit este în general, dar nu obligatoriu, asigurat de organizatorul grupului REKO într-o zonă domeniu privat, fie proprietate proprie, fie proprietate a unui terț având acordul acestuia. Astfel de locuri pot fi parcări comerciale amenajate temporar pentru operațiunile de livrare sau alte spații similare care permit organizarea acestei activități. În unele țări ea are loc inclusiv pe domeniul public, în piețe, parcuri, sau alte spații similare și accesibile.

Relațiile de comerț au loc între fiecare producător și fiecare consumator în parte, în mod direct, independent (fără intermediari) și în avans, la distanță, prin intermediul mijloacelor electronice. Fiecare producător răspunde în nume propriu de relația sa directă cu consumatorul și de activitatea sa de producție, comercializare și livrare.

Cu ocazia predării-preluării comenzilor are loc o simplă livrare, iar toți producătorii garantează și răspund pentru desfășurarea activităților de livrare, producție și/sau comercializare în deplină legalitate din punct de vedere fiscal, sanitar- veterinar, etc.

Organizatorul grupului/întâlnirilor poate fi unul dintre producătorii care vând în cadrul grupului, sau o persoană care asigură alte servicii de organizare, marketing, etc.

Avantajele sunt multiple atât pentru producători, cât și pentru consumatori.

  • Pe de o parte, consumatorii au oportunitatea să comande o varietate de produse locale și proaspete de la mai mulți producători diferiți cu livrarea în același loc și în același moment, prin mijloace electronice ușor accesibile și facile, fără să existe limite minime per comandă sau condiționarea de un pachet predefinit, fără costuri suplimentare de livrare, taxe de procesare a plății cu cardul sau cash, etc.
  • În oglindă, producătorii se bucură și ei de posibilitatea comercializării în avans a produselor printr-un sistem eficient, simplu și nebirocratic, predictibilitatea comenzilor și veniturilor la intervale regulate scurte, transportul organizat doar a produselor solicitate, efecte de cross-marketing extinse și posibilitatea unei implicări/investiții ajustată la talia producției dar și ajustabilă ușor atât în sensul extinderii cât și al restrângerii activității, diversificarea vânzărilor și minimizarea riscului de desfacere către un număr limitat de cumpărători, posibilitatea concentrării livrării într-o singură zi și un interval scurt de timp, minimizarea costurilor de livrare către mai mulți clienți printr-o singură întâlnire, etc. (...)

Din 2013 până în prezent acest tip de model s-a extins la sute de grupuri locale în Europa, dar și pe alte continente, reunind zeci de mii de producători locali și milioane de consumatori pentru comercializarea unor produse proaspete, sănătoase și de origine locală într-un model economic sustenabil și avantajos. (..)", se arată în Nota de fundamentare.

Ministerul Economiei așteaptă propunerile, sugestiile şi opiniile privind acest proiect de act normativ în termen de 10 zile.