Piața românească de artă marchează un moment istoric – cea de-a 500-a licitație de artă, desfășurată de Casa de Licitații A10 by Artmark, o prezență importantă în peisajul cultural românesc în ultimii 15 ani. Astfel, Licitația de Primăvară promite să fie una dintre cele mai importante și spectaculoase evenimente culturale ale anului, aducând în fața publicului rare capodopere de artă, alese opere semnate de Marii Maeștri ai Artei Românești, dar și colecții istorice. Evenimentul aniversar se va desfășura sub semnul pasiunii pentru arta românească importantă, fiind un spectacol de artă remarcabil.

„Fetița cu fundiță roz”- Nicolae TonitzaFoto: Artmark

Licitația de Primăvară va avea aloc pe 29 martie și cuprinde o selecție excepțională de opere de artă semnate de Marii Maeștri ai Artei Românești, din diferite perioade și stiluri: Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza, Camil Ressu, Alexandru Ciucurencu, Nicolae Dărăscu, Samuel Mutzner, Iosif Iser ori Gheorghe Petrașcu.

Astfel, importantul eveniment aniversar ocazionează apariția unor capodopere semnate de maestrul Nicolae Tonitza, cunoscute și celebrate în expoziții muzeale. Artistul desăvârșit al portretelor de copii Nicolae Tonitza semnează „Fetița cu fundiță roz”, un duios portret, încărcat de inocență și curiozitate, de mari dimensiuni, având un preț de pornire de 60.000 de euro.

Cea mai valoroasă operă, semnată de Nicolae Tonitza, din licitația din 29 martie, este „Lumea Circului”, o serie de trei portrete distincte, a unei familii de artiști de circ, care are un preț de pornire de 90.000 de euro. Seria de lucrări a făcut parte, în perioada interbelică, din colecția marelui pasionat Leon Laserson, unul dintre cei mai semnificativi colecționari ai lui Pallady, Tonitza, Petrașcu și Ciucurencu. Laserson, originar din Letonia, stabilit în România în 1919, avea să devină în perioada interbelică unul dintre cei mai mari industriași ai domeniului petrolier. Întâi inginer la „Concordia”-Moreni, apoi la societatea petrolieră „Steaua Română”, își deschide din 1938, alături de fratele său, o societate de import de utilaje petroliere - o biografie ce justifică statutul financiar al unuia dintre cei mai înstăriți colecționari ai deceniilor 3 și 4 - colecția sa devenind „poate cea mai pretențioasă ca valoare plastică din tot ce avem în București, azi” - afirma cu admirație în 1945 Corneliu Baba. După 1945, tripticul a făcut parte succesiv din colecțiile F. Filip, Ilie Mirea și Otilia Schaffer, participând totodată, de-a lungul timpului, la importante expoziții retrospective. Este probabil singurul triptic cunoscut al lui Tonitza – însă poate fi lecturat și drept trei lucrări distincte, înrudite prin tematică. Trei membri ai unei familii – mama, tata și fiica lor, în același timp trei tipologii reprezentative pentru „geniul tristeților luxuriante”, alcătuiesc o lume de artiști ce se lasă privită – simultan cu propria lor privire înăuntru.

Nicolae Grigorescu, Marele Maestru al artei românești, este prezent în Licitația de Primăvară cu trei opere:„Elisabeta Doamna în atelierul său”, „Odihnă” și „Întoarcerea de la câmp”, între care una excepțională, de importanță istorică. Apariția operei „Elisabeta Doamna în atelierul său”reprezintă un eveniment în recuperarea artei românești din secolul al XIX-lea, după 75 de ani de interdicții ideologice. Opera, având un preț de pornire de doar 40.000 de euro, provine din colecția diplomatului Viorel Tilea, membru al marii familii transilvănene Rațiu, și ministru plenipotențiar al României la Londra între 1938 și 1940, și reprezintă varianta mai mică a operei realizate în cca. 1880 pentru viitoarea Regină Elisabeta a României (înainte cu aproximativ un an ca România să devină Regat). În mod remarcabil, lucrul la această operă apare menționat în corespondența dintre Nicolae Grigorescu și Principesa Elisabeta în anul 1879.

O altă lucrare semnată de Nicolae Grigorescu, cu totul inedită, este pictura „Odihnă” – o reprezentare inocentă a unei pisici care se odihnește. Opera are prețul de pornire de 15.000 de euro și provine din colecția istorică Theodor Burghele, reputat chirurg și academician, iar în anii '70 președinte al Academiei Române (Dr. Burghele, a cărui statuie este ridicată în curtea spitalului din București care îi poartă numele, a fost totodată, în ultimii ani ai vieții sale, și Ministru al Sănătății, precum și medicul personal al lui Nicolae Ceaușescu). Ce are inedit această lucrare este subiectul – intră în categoria puținelor configurări în ulei ale unor animale în opera lui Grigorescu (în afara cunoscutelor studii de bouleni), fiind, probabil, singura felină pictată de artist.

„Licitația de Primăvară. Licitația aniversară nr. 500 (partea I)” va avea loc miercuri, 29 martie, ora 19:00, la InterContinental Athénée Palace, Sala „Regina Maria", unul dintre cele mai elegante hoteluri din București, proaspăt redenumit și renovat, oferind colecționarilor și iubitorilor de artă prilejului participării fizice la un eveniment public dedicat artei românești – prima oară după anii online ai pandemiei.

Cele 151 de opere semnate de Marii Maeștri ai Artei Românești – Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza, Francisc Șirato, Nicolae Vermont, Gheorghe Petrașcu, Ștefan Dimitrescu, Camil Ressu, Oscar Han, Horia Bernea sau Constantin Piliuță etc. pot fi vizitate, în regim gratuit, la Palatul Cesianu-Racoviță, din str. C.A. Rosetti nr. 5. Expoziția este deschisă de luni până duminică, în intervalul orar 10:00-20:00.

Articol susținut de A10 by Artmark