Suntem dispusi sa platim pentru un aer mai curat ? Si evident, cat ?

Aceasta este intrebarea cu care si-a inceput discursul primul ministru la audirea publica privind taxa pe poluare, menita a explica ratiunile taxei pe poluarea provenita de la autovehicule.

De la inceput trebuie spus ca premierul a raspuns foarte corect la intrebarea “Cine este vinovat pentru faptul ca aerul este deteriorat de poluare in marile orase?”. Cu argumentul ca 40% din emisiile de CO2 si 70% din celelalte emisii poluante sint produse, la nivelul Uniunii Europene, de traficul urban (as fi preferat aici niste date la nivelul Romaniei, dar probabil nu sint disponibile), raspunsul la intrebarea de mai sus este, fara doar si poate:

In mare masura, noi, cei care folosim masinile.

Firul logic al demonstratiei premierului se rupe insa la acest moment, pentru ca, la urmatoarea intrebare fireasca ce s-ar pune, Cine plateste pentru acest lucru? , raspunsul premierului este:

Pana de curand, nimeni. De acum incolo, insa, vor plati cei care polueaza. Chiar daca vorbim de masini mici sau autovehicule de mare capacitate.

Ce nu este corect in acest raspuns?

In primul rind nu este corect ca nimeni nu platea pina de curind. Pina in ianuarie 2008 taxa de drum se platea (si) in functie de normele de poluare ale autovehicului; din moment ce normele de poluare intrau in calcul nu pot accepta ca un posesor de autovehicul nu platea si pentru poluare. Din diverse ratiuni (poate tocmai pentru a nu taxa de doua ori “poluatorul” :D ), din acest an taxa de drum nu se mai calculeaza tinind cont de normele de poluare.

In al doilea rind nu este corect ca, de acum incolo, vor plati cei care polueaza. Formularea corecta este ca, asa cum arata propunerea guvernului, vor plati cei care vor inmatricula un autovehicul in Romania. Ceea ce e cu totul altceva.

In al treilea rind nu vad de ce vorbim de masini mici si de masini de mare capacitate (cilindrica, banuiesc). Aveam impresia ca vorbim de poluare. A, bine-nteles ca stiu de ce vorbeste premierul despre “capacitate”: propunerea guvernului calculeaza “taxa de mediu” si in functie de capacitatea cilindrica :D .

“Dar trebuie sa invatam cu totii sa respectam principiul „ poluatorul plateste.” Din respect pentru cei din jurul nostru avem obligatia sa intelegem acest principiu fundamental, care este „poluatorul plateste”. …

In aceste conditii, nu ne mai permitem sa amanam luarea unor masuri doar pentru ca nu sunt populare.”

…spune domnul Tariceanu, si m-as fi asteptat sa continue prezentind un proiect prin care orice autovehicul sa fie taxat pentru poluare, dupa norma de poluare. Dar nu, vitejia premierului se pierde brusc tocmai in popularitatea masurilor:

In acelasi timp, trebuie sa fim realisti si sa intelegem ca romanii nu pot renunta, de pe o zi la alta, la automobilele care polueaza excesiv.

Sigur ca vad legatura dintre principiul “poluatorul plateste” cu “renuntarea la automobilele care polueaza excesiv”: aplicarea lui ar duce, intr-adevar, intr-o perioada de timp mult mai scurta decit aplicarea programului “rabla” in paralel cu propusa “taxa de mediu” la renuntarea la automobilele care polueaza (54% autovehicule non-euro, dupa spusele premierului). Si apoi, nu tocmai asta ar trebui sa fie scopul, atita timp cit nu putem vorbi de o reducere a numarului de autovehicule (Romania era plasata pe ultimul loc ca numar de detinatori de autoturisme la mia de locuitori in 2005)?

Iata de ce eu nu inteleg de ce Guvernul Romaniei face apel la principii atita timp cit nu le pune in practica. De ce vorbeste despre luarea unor masuri nepopulare sfirsind prin a renunta subit la ele?

Comenteaza pe Inventarul Stricaciunilor Politice.