Andrew Goldsworthy este profesor de biologie la Imperial College London. Este autorul a numeroase studii legate de efectele telefoanelor mobile si antenelor GSM asupra organismului uman. HotNews.ro a stat de vorba cu el la Londra si l-a intrebat de ce nu sunt facute publice rezultatele studiilor lui si nu exista o reala dezbatere asupra acestui subiect. (vezi detalii biografice)

HotNews.ro:De ce sunt antenele GSM mai periculoase decat telefoanele mobile?

Andrew Goldsworthy: In momentul in care formezi un numar de pe telefonul mobil, esti expus radiatiilor numai pe durata apelului si organismul tau incearca sa se protejeze.

Daca traiesti in apropierea unei antene GSM, esti de opt ori mai expus riscului imbolnavirii cu cancer, potrivit studiilor personale.

Andrew Goldsworthy, citand alte studii (in cazul de fata, ale dr. Oberfeld din Austria)

Acest act de auto-protectie consuma energie, energie care este luata fie din stocul de resurse fizice propriu care este de obicei intr-un proces temporar. Daca traiesti in apropierea unei antene GSM, organismul foloseste acelasi mecanism de auto-aparare.

Numai ca acest sistem este activat tot timpul si foloseste mult mai multa energie decat isi permite organismul sa consume. Unii oameni sunt afectati mult mai rau decat altii si efectele se resimt pe durata zilei, se simt obositi si au dureri de cap destul de des si furnicaturi.

In timpul somnului, cand organismul ar trebui sa-si foloseasca sistemul imunitar pentru a scapa de bacterii, pentru a se odihni si a se reface, energia necesara acestul proces este luata din acelasi stoc. Ceea ce predispune la imbolnaviri frecvente, se poate ajunge la cancer, pentru ca te bazezi pe sistemul imunitar sa elimine celulele cancerigene care altfel s-ar multiplica. Are sens pana aici rationamentul?

Andrew Goldsworthy cerceteaza de peste 30 de ani efectele biologice ale campurilor electromagnetice. Mai multe detalii biografice la http://www.hese-project.org/

hese-uk/en/heseuk/profile.php

?id=ag

HotNews.ro:Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) sustine ca nu exista studii, dovezi concrete care sa demonstreze care este efectul undelor GSM asupra organismului uman. Ce parere aveti despre declaratiile reprezentantilor OMS privind rezultatele studiilor dumneavoastra?

Andrew Goldsworthy: Din punctul meu de vedere, OMS greseste. Si argumentul este gresit. Persoana responsabila de proiectul telefoanelor mobile, Michael Rapercholli, este un fost consultant pentru industria de telefoane mobile. Inainte sa lucreze la OMS, a oferit consultanta in telecomunicatii. Si acum s-a intors la industria de telecomunicatii.

Este subiectiv si impartial. Si daca va uitati la imaginea creata de OMS, tot ce sustin ei, este ca cercetarea privind efectele asupra sanatatii cauzate de catre telefoanele mobile si antenele GSM are prioritate redusa. Nu spun ca ignora cercetarile facute sau cele viitoare, ei spun ca exysta prioritate scazuta deoarece studiile respective nu au fost facute de catre OMS. Nu exista un motiv anume.

Michael Rapercholli, este un fost consultant pentru industria de telefoane mobile. Inainte sa lucreze la OMS, a oferit consultanta in telecomunicatii. Si acum s-a intors la industria de telecomunicatii. Este subiectiv si impartial.

Andrew Goldsworthy, cercetator Londra

Chiar daca este de interes general pentru public. Deoarece oamenii pot alege sa foloseasca sau nu telefoanele mobile si aleg sa le foloseasca pentru ca stiu ca sunt sigure si OK. Daca locuiesti langa o antena GSM, atunci nu ai de ales, este iradiat tot timpul si prezinti un risc ridicat din punct de vedere medical, este ca si cum ai folosi telefonul mobil non-stop. Exista numeroase studii in lumea asta facute de cercetatori celebri care arata cum radiatiile cauzate de catre telefoanele mobile deterioreaza celulele organismului uman.

HotNews.ro:De ce sunt anumite persoane afectate intr-o masura mai mare de radiatiile antenelor GSM, telefoanelor mobile sau conexiunilor wi-fi?

Andrew Goldsworthy: Exista persoane care sufera de sensibilitate electromagnetica. Ei chiar simt radiatiile, simt furnicaturi, se curenteaza si au dureri de cap. Una din fiicele mele este asa.

Am trei fete, una dintre ele simte radiatiile, celelalte doua nu. Sunt multiple motive pentru care sunt asa, au membranele celulelor mai groase deoarece nivelul calciului din sange este mai ridicat.

Sunt unii oameni care au venit sa-mi ceara sfatul si au inceput sa ia doze de calciu, se administreaza in orice forma de cancer, si mi-au spus ca au inceput sa se simta mai bine.

Populatia are diferite niveluri de calciu in sange, in principal datorate hormonilor, dar pot exista si alte cauze, unele enzime raspund la radiatii, de exemplu. Unele persoane au sisteme de auto-aparare si pot controla momentul in care acest sistem trebuie activat. Ce incerc sa demonstre prin studiile mele este ca nu orice persoana care fumeaza moare de cancer si nu toata persoanele care sufera de aceeasi boala reactioneaza la fel la acelasi medicament prescris.

Suntem diferiti. Nu exista reteta 100%. Daca se va demonstra ca toti cei care au folosit telefoane mobile vor muri sase saptamani mai tarziu, OK, dar asta n-o sa se intample niciodata. Unii pot muri in 10-15 ani, dar nu toti. Din nou, am dovezi bazate pe observatii personale, persoanele care au trait in apropierea antenelor GSM prezinta un risc ridicat la cancer.

Din nou am dovezi bazate pe observatii personale, persoanele care au trait in apropierea antenelor GSM prezinta un risc ridicat la cancer.

Andrew Goldsworthy

Si exista cazuri descoperite de catre doctorul Oberfeld din Austria, este primul care-mi vine in minte, care a descoperit ca daca traiesti in apropierea unei antene GSM, esti de opt ori mai expus riscului imbolnavirii cu cancer, potrivit studiilor personale pe care le-a efectuat in apropierea unei antene GSM.

Forme diferite de cancer, cancerul la creier si cancerul la san fiind formele cel mai des intalnite. Cercetarile in aceasta directie sunt insa descurajate. Companiile de telefonie mobila nu au de gand sa sponsorizeze asa ceva si descurajeaza pe oricine incearca ceva in acest sens.

HotNews.ro:Un studiu recent publicat de cotidianul The Independent luna trecuta arata ca antenele GSM sunt mai daunatoare decat fumatul.

Andrew Goldsworthy: Este destul de dificil sa te pronunti in legatura cu subiectul acesta, deoarece datele de care ai nevoie nu sunt intotdeauna disponibile, si nu exista dovezi stiintifice legate de fumat, spre deosebire de telefoanele mobile. De exemplu, daca expui celule umane radiatiilor produse de un telefon mobil obisnuit, mai mult de 15 ore, poti sa observi cu usurinta cum modifica ADN-ul. Nu exista astfel de doveziin privinta fumatului. Trebuie ca mai intai cancerul la plamani sa se instaleze.

HotNews.ro: Vivienne Reding, comisarul UE pentru telecomunicatii, a declarat ca radiatiile transmise de antenele GSM nu afecteaza persoanele expuse. Ce parere aveti despre declaratiile facute?

Andrew Goldsworthy: Nu pot sa intreb decat ce dovezi are in momentul in care face astfel de declaratii? Declaratiile facute de oficiali nu prezinta nici un fel de dovezi de obicei, raman la nivel declarativ. Cred ca sunt surprinsi chiar si ei, deoarece apar din ce in ce mai multe dovezi privind modificarea ADN-ului cauzata de telefoanele mobile obisnuite.

Nivelul radiatiilor la 100 de metri departare de o antena GSM este de 100 de ori mai mare sau chiar mai mult. Si se arata surprinsi deoarece si un nivel scazut al radiatiilor poate avea aceleasi efecte. Ceea ce nu ma surprinde. Deoarece cauza acestor efecte nu este incalzirea aparatului, dupa cum sustin ei. Cauza sunt radiatiile care afecteaza membrana celulelor indepartand ionii de calciu din ea. Este nevoie de foarte putina energie, nu este nevoie de campuri foarte puternice, ci este produsa de campuri foarte fine care preferential ataca ionii de calciu sanatosi.

Se intampla si la un nivel scazut al radiatiilor, se intampla la toate nivelele de radiatii din apropierea antenei GSM, chiar si la sute de metri distanta. Nu ma refer aici la efecte psihosomatice, avem de-a face cu efecte reale care sunt vizibile la celulele vii.

Industria telefoniei mobile vrea sa ne convinga ca sunt efecte psihosomatice, dar putem merge impreuna intr-un parc, din apropierea locuintei mele unde imi plimb cainele. Este acolo o antena GSM destul de puternica, se vede din departare si este foarte aproape de un numar mare de persoane. Si puteti observa cum mor copacii din parcul respectiv si cat de sanatos arata. Lucrurile acestea au efecte asupra tuturor celulelor vii din jurul antenei respective, nu numai celulelor umane, au efecte si asupra animalelor si plantelor. Exista anumiti cercetatori care au aratat ca albinele din jurul zonei respective mor.

HotNews.ro: Asociatia Operatorilor de Telefonie Mobila sustine ca studiile legate de efectele antenelor GSM asupra organismului uman nu reprezinta o cercetare echilibrata.

Andrew Goldsworthy: Motivul pentru care ei sustin acest lucru este ca au investit sume enorme de bani in cercetare si nu fac sa publice decat rezultatele care ii pun intr-o lumina favorabila. Stiu acest lucru deoarece am aplicat personal pentru finantare din partea companiilor de telefonie mobila acum cativa ani. Idea mea era de a incerca sa vad daca radiatiile pot avea efecte mai putin daunatoare asupra organismului uman.

M-am dus la un interviu si unul din primele lucruri care mi s-au spus a fost legat sumele de bani care trebuie platite persoanelor care pretind ca au fost afectate de catre radiatiile cauzate de antenele GSM. Iar finantarea pe care ar fi urmat s-o primesc ar fi avut loc daca as fi prezentat rezultatele studuiului intr-o lumina favorabila. Va las sa trageti singura concluziile. Nu o sa divulg numele companiei mobile, dar va asigur ca este un jucator mare pe piata.

HotNews.ro: Ce-i sfatuiti pe oamenii care folosesc telefoanele mobile sau traiesc in apropierea antenelor GSM?

Andrew Goldsworthy: Personal, am un telefon mobil care in majoritatea timpului sta inchis. Si este folosit doar in cazuri de urgenta. Pentru ca, desi este deschis si nu il folosesti, emite radiatii deoarece compania de telefonie mobila tine evidenta locului in care se afla utilizatorul. Cred ca mesajul ar putea fi urmatorul: OK, sunt persoane care folosesc telefonul mobil, dar sa incerce sa -l foloseasca cat mai putin posibil.

Si nu folositi telefonul mobil daca aveti la indemana telefonul fix, pentru ca aveti grija de fertilitatea dumneavoastra in felul acesta.

Unele lucrari de specialitate publicate in ultima vreme, care sustin ca fertilitatea la barbati este redusa in urma folosirii telefonului mobil, calitatea spermei scade cu 25%, in cazul in care telefonul mobil este folosit mai mult de 4 ore pe zi.

Andrew Goldsworthy

Si exista un mare semn de intrebare in ceea ce priveste restul.

Ceea ce ingrijoreaza si mai tare este ca nu se cunoaste efectul radiatiilor asupra ovulului. Daca radiatiile afecteaza producerea ovulului, efectele nu vor aparea pana la adolescenta copilului, adica intr-o perioada de cel putin 15 ani.

Nu stim nimic despre cum afecteaza radiatiilefertilitatea feminina. Industria telefoniei mobile incurajeaza folosirea telefonului mobil indiferent daca femeia este insarcinata, scopul lor este de a face cat mai multi bani. Si le este teama ca s-ar putea ajunge la un final catastrofic daca toate datele despre aceste efecte ar fi aduse la cunostiinta publicului.

Asa ca pot sa le inteleg atitudinea, au buzunare foarte largi si sume de bani fabuloase si pot plati cercetatorii sa faca genul de studii pe care si le doresc, pe cand cercetatorilor independenti le este foarte greu sa-si gaseasca finantare pentru a demonstra ceva ce deja s-a demonstrat si a duce cercetarea mai departe, de exemplu, efectul radiatiilor asupra ADN-ului.

Este un lucru acceptat de catre toata lumea, mai putin de catre industria telefoniei mobile.

N-am putut obtine finantare ca sa demonstrez din nou aceste efecte. S-a demonstrat ca rezultatele in urma studiilor realizate de catre independenti sunt luate in seama si exista multe semne de intrebare asupra studiilor finantate de catre companiile dinindustria telecomunicatiilor.

Andrew Goldsworthy

HotNews.ro:Companiile de telefonie mobila vand noi produse cu tehnologie avansata despre care spun ca nu radiaza precum vechile aparate, de exemplu telefoanele de generatie noua, 3G. Sunt mai sigure aceste produse decat cele vechi?

Andrew Goldsworthy: Initial, am crezut ca 3G este mult mai sigur si ca radiaza mai putin. Dar am realizat ca nu este asa. Inca cercetez motivele pentru care radiaza in mod similar. Persoanele care sunt sensibile la radiatii au reactii mult mai dure la 3G, dar inca nu pot explica de ce.

Ceea ce ma ingrijoreaza este ca toate noile tehnologii, si urmeaza sa apara inca una intr-un an sau doi, sunt lansate pe piata inainte de a fi testate. Toata lumea stie ca este afectata sanatatea umana, si industria telefoniei mobile poate sa testeze noile tehnologi pentru a observa efectele.

De exemplu Guvernul britanic a vandut frecventele 3G pe suma de 23 de miliarde de lire sterline. Nu pot sa revina acum si sa spuna, ne pare rau, nu puteti folosi aceste frecvente deoarece fac rau sanatatii oamenilor, nu-i asa? S-ar crea panica in randul populatiei. Una din publicatiile OMS vrea sa faca un studiu despre cum sa livreze stiri oamenilor, ar trebui spus ca exista efecte ale radiatiilor cauzate de telefoanele mobile, care ar fi perceptia publica asupra acestui fapt?

Oamenii din industria media stiu foarte bine aceste lucruri si sunt descurajati sa publice materiale despre aceste lucruri deoarece se pierde publicitate din partea operatorilor de telefonie mobila. Imi aduc aminte ca am fost invitat in cadrul unei emisiuni televizate in direct si mi s-a spus dinainte sa am grija ce spun sa nu panichez populatia, asa mi-a spus producatorul. Am spus in direct ca efectele telefoanelor mobile nu sunt de natura psihosomatica si interviul a fost scurtat imediat.

HotNews.ro: De ce sunteti interesat de efectul telefoanelor mobile si al antenelor GSM asupra corpului uman?

Andrew Goldsworthy: Mi-am inceput cariera ca botanist, incercand sa observ efectele campurilor electrice asupra plantelor. Am vrut sa vad daca efecte similare au loc si asupra altor organisme. N-am vrut sa testez acest lucru pe animale, nu folosesc animalele pe post de cobai, nu imi place idee de a face experimente pe animale.

Nu am nici un interes financiar, nu fac bani din vanzarea produselor care te protejeaza impotriva radiatiilor, ceea ce investesc pentru aceste cercetari este investitie proprie de timp, bani si nervi. Nu castig absolut nimic de pe urma studiilor pe care le fac, este doar satisfactia pe care o am putand sa ajut la salvarea vietii unei persoane, la protejarea sanatatii ei si pot sa vad unele lucruri mai usor, acesta este singurul motiv.

Am incercat de mai multe ori sa contactez Agentia pentru Protectia Sanatatii si sa le prezint rezultatele cercetarilor mele, dar nu au vrut sa stie. Si este ingrijorator deoarece retelele wireless au inceput sa fie folosite in scoli. In Marea Britanie mai mult de jumatate din scolile primare sunt conectate la Internet prin retele wireless.

Am rugat persoanele de la Agentia pentru Protectia Sanatatii sa se uite la rezultatele scolare ale copiilor care frecventeaza scoli fara wireless si sa faca o comparatie cu cealalta jumatate. Nu au vrut sa stea de vorba despre acest lucru. Si asta in ciuda faptului ca varsta la care sunt deprinse abilitatile de citire si scriere a copiilor din scolile primare a crescut de la instalarea retelelor wireless.

Nu vor sa cerceteze si sa studieze acest lucru. Inchid ochii in mod deliberat. Sunt foarte multe persoane care sunt constiente de pericolul la care suntem expusi si vor sa stie mai mult si sa se faca mai mult si sunt persoane care au foarte multi bani si nu vor sa se stie mai mult decat este necesar. In final, este foarte simplu, despre asta este vorba.