Consumatorii romani se vor orienta in perioada urmatoare spre produse mai ieftine, datorita faptului ca asteptarile privind veniturile s-au modificat, potrivit lui Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA). Acesta a mai spus ca este posibila si o reducere a consumului.

"Consmul este firesc si nu va disparea, insa probabil ca vom vedea un ritm de consum mai mic si un efect de substitutie foarte pronuntat catre produse mai ieftine", a declarat Liviu Voinea la conferinta Romania Retail Forum.

Totodata, Voinea a precizat ca are loc o schimbare brusca in ceea ce priveste asteptarile salariale ale consumatorilor, acestia fiind preocupati in prezent sa nu isi piarda locul de munca.

De o parere similara este si Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), care a spus ca cei care cumpara vor trece de la produsele premium la cele de la primul nivel de pret. Vicepresedintele AMRCR a aratat ca segmentul de lux si cel al bunurilor de folosinta indelungata vor fi cele mai afectate de criza economica.

Liviu Voinea a recomandat retailerilor sa nu isi bazeze planurile de afaceri pe programe guvernamentale anti-criza. "Personal am o problema cu programele anti-criza care presupun ajutoare de stat, pentru ca nu exista bani. Bugetul nu are bani nici pentru cheltuielile pe acest an, avand in vedere ca Ministerul Economiei si Finantelor se imprumuta de la o saptamana la alta. In octombrie se imprumuta la trei luni, acum se imprumuta la saptamana. Cand te imprumuti la saptamana este vorba de cheltuieli curente, nu de investitii", a declarat directorul GEA.

"Cred ca dintr-o criza de supra-consum se iese prin economii si investitii, nu prin supra-consum", a continuat Voinea.

Potrivit lui Dragos Cabat, presedinte CFA Romania, retailerii trebuie sa isi reduca marjele de profit, sa isi adapteze spatiile comerciale la noile conditii de piata si sa caute solutii de finantare inovatoare in lipsa finantarilor din sistemul bancar pentru a supravietui in aceasta situatie.

"Reducerea profiturilor operationale va insemna maturizarea pietei de retail din Romania. (...) Am invatat ca retailul are marje de profit mici, pentru ca este o activitate simpla. Am vazut in trecut retaileri care aveau marje de profit de 50%", a precizat Dragos Cabat.