La Romexpo, se desfasoara editia de toamna a Targului de Turism al Romaniei. O editie inedita. Ceea ce o face deosebita este lipsa ofertelor. Adica, vizitatorul care se duce la targ va avea surpriza sa constate ca nu are de unde culege informatii legate de preturi. Putem spune ca la aceasta editie nu se vinde aproape nimic. Daca in alte dati, potentialul turist pleca de la targ cu plase pline cu oferte de pret, de aceasta data nu va putea aduna decat niste pliante cu poze. De fapt, principala preocupare a expozantilor a fost prezentarea a cat mai multe poze si imagini cu peisaje din diverse zone ale tarii.

Pe langa admirarea peisajelor, pentru vizitator este si o ocazie de a-si aminti ca exista un minister al turismului. Nu de alta, dar 70% din suprafata inchiriata expozantilor a fost ocupata de Ministerul Turismului. Potrivit organizatorilor, la editia de toamna a acestui targ participa 411 firme. Suprafata totala inchiriata opertatorilor participanti la targ este de 14.000 metri patrati, din care 7.000 metri patrati suprafata utila. Daca din 7.000 de metri patrati, 5.000 de metri patrati au fost ocupati de Ministerul Turismului, ceilalti expozanti au fost nevoiti sa se inghesuie pe restul de 2.000 metri patrati.

Ministerul Turismului a platit 35% din costurile targului

Prima imagine care intra in campul vizual al potentialului turist abia sosit la targ este standul Romaniei, care este de fapt al Ministerului Turismului. Reprezentantii acestuia sustin ca nu sunt singuri pe cei 5.000 de metri patrati de la parterul pavilionului central din Romexpo. Mai sunt si administratiile publice locale.

Directorul general al Romexpo, Doru Simovici, sustine ca pentru organizarea targului, Ministerul Turismului a contribuit cu 35% din valoarea investitiei, in timp ce Camera de Comert si Industrie a Romaniei a acoperit restul de 65%. HotNews.ro a solicitat Ministerului Turismului informatii privind costul investitiei, insa pana la aceasta ora nu ne-au fost furnizate.

Deci, 5.000 de metri patrati au fost rezervati Ministerului Turismului si autoritatilor locale. Ce prezinta acestea? In mijlocul pavilionului o scena pentru spectacole si mult spatiu gol, nefolosit. Pe margine sunt standurile autoritatilor locale, toate incercand sa scoata in evidenta specificul zonelor pe care le reprezinta. In realitate, diferenta dintre standuri nu este foarte mare. La aproape fiecare stand pot fi observate aceleasi decoratiuni: carpete taranesti, obiecte din lut, razboaie de tesut, costumatii populare, colaci si nelipsitele poze cu peisaje. Din cand in cand, monotonia este sparta de cate o formatie de dansuri populare.

Promovare, dar nu si tarife

Cu ce se aleg vizitatorii dupa ce viziteaza un astfel de stand? Cu multe pliante care prezinta informatii despre zona promovata. Nimic despre preturi. Intrebati despre tarifele de Revelion, reprezentantii standurilor raspund sec ca nu au ce preturi sa prezinte, pentru ca nu au venit decat sa promoveze anumite regiuni ca destinatii turistice. Astfel, costul petrecerii Craciunului sau Revelionului intr-una din zonele turistice din Romania ramane o enigma.

"Tema principala a acestui targ este zona Maramuresului, care va fi promovată ca principala destinatie turistica. Promovam campania Craciun in Maramures", a declarat Elena Udrea, inca ministru al turismului, cu ocazia deschiderii targului de turism de la Romexpo.

Potentialul turist care vrea cu orice chip sa afle un pret mai are o sansa: standurile aflate la etajele pavilionului. Acolo sunt inghesuiti mai multi expozanti care au legatura cu turismul: firme de transport, hoteluri, firme de alimentatie publica in turism, asociatii profesionale, oragnizatori de congrese, statiuni turistice si complexe balneare, institutii de formare profesionala in turism, edituri si publicatii de profil, cateva firme din strainatate, mai ales din Bulgaria etc.

Razlet, din loc in loc, mai apare cate o agentie de turism care, timid, prezinta cate o oferta saraca. De fapt, agentiile de turism si touroperatorii sunt marii absenti ai targului din aceasta toamna. La celelalte editii, acestea predominau.

Patron de agentie: Ma gandesc serios sa vand afacerea!

"S-a schimbat specificul targului. Nu mai este un targ de vanzare", a declarat pentru HotNews.ro Corina Martin, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Intrebata de ce lipsesc agentiile de turism, aceasta a raspuns ca nu mai este rentabil sa vina la un astfel de targ. "Tot parterul, 5.000 de metri patrati, a fost luat de Ministerul Turismului. Ceilalti expozanti trebuie sa stea ingramaditi la etaj", a mai afirmat Martin. Potrivit acesteia, inchirierea unui metru patrat pe o perioada de trei zile a costat 30 de euro.

Cam aceleasi pareri le impartaseste si Dragos Raducanu, secretar general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc. "Nu au venit pentru ca au considerat ca nu merita. E criza, iar un stand costa prea mult", a spus Raducanu. Acesta crede ca Revelionul 2010 nu va umple hotelurile, mai ales ca preturile au ramas la fel de mari ca anul trecut.

Criza financiara a lovit din plin agentiile de turism. "Ma gandesc serios sa vand afacerea", a afirmat presedintele unei agentii de turism. In ceea ce priveste viitorul agentiilor de turism, acesta nu este prea optimist. "Ma ingrijoreaza foarte tare faptul ca oamenii au inceput sa ocoleasca agentiile de turism. 75% dintre turisti nu isi mai cumpara bilete prin agentii, ci isi fac rezervari si isi aleg traseele prin Internet".